اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

«آب‌نوک» بر فراز قله محرومیت‌ها/دانش‌آموزانی که به جای سامانه «شاد» پل می‌خواهند!+فیلم و عکس

وقتی از شهر قلعه رئیسی 7 کیلومتر به سمت امامزاده سید محمود(ع) حرکت کردیم به روستای آب نوک رسیدیم روستایی که از همان ابتدای مسیر محرومیت را فریاد می‌زد.

«آب‌نوک» بر فراز قله محرومیت‌ها/دانش‌آموزانی که به جای سامانه «شاد» پل می‌خواهند!+فیلم و عکس

خبرگزاری فارس چاروسا؛ سید حسن آرمند سفر به مناطق محروم و حضور مسوولان در این مناطق سبب می شود تا ابتدا از نزدیک مشکلات لمس شود و دیگر این که امید در مردم زنده شود.

ائمه جمعه به عنوان مسوولان تاثیرگذار در مناطق مختلف با حضور خود در یک منطقه می تواند با بیان مشکلات یک روستا و یک منطقه محروم گره گشا باشد که در ماه های گذشته شاهد حضور ائمه جمعه شهرستان کهگیلویه همچون حضور امام جمعه دهدشت و دیشموک به مناطق محروم دیشموک بودیم و امام جمعه قلعه رئیسی هم سفری به روستای آب نوک از روستاهای با قدمت اما محروم چاروسا داشت.

وقتی از شهر قلعه رئیسی 7 کیلومتر به سمت امامزاده سید محمود(ع) حرکت کردیم به روستای آب نوک رسیدیم روستایی که از همان ابتدای مسیر محرومیت آن مشخص بود چرا که مسیر خاکی و در ادامه مسیر سخت رودخانه ای که مشخص بود مردم برای عبور از آن چه مقدار اذیت می شوند.

به روستا که رسیدیم حضور جوانان جهت استقبال دلگرمی خاصی به هیئت داد و همین استقبال و دلگرمی که جوانان و سالخوردگان به مسوولان دادند سبب شد تا بیشتر و عمیق تر به مشکلات ورستا نگاه کنیم.

روستایی با جمعیت جوان که بسیاری از آنها ماندن در روستا را تنها به احترام پدر و مادر خود ترجیح دادند اما مشخص بود که از وضعیت مشکلات روستا بسیار نگران و مشکلات آنها را به قول خودشان پیر کرده است.

راه ارتباطی را یکی از اساسی ترین مشکلات روستا دانستند و بسیاری از آنها بر این عقیده بودند که چرا 3کیلومتر راه ارتباطی و یک دهنه پل ارتباطی که صدها مشکل را برای ما به وجود آورده تکمیل و اصلاح نمی کنند.

فرزاد از جوانان این روستا با بیان اینکه بیش از 50 نامه و قول از مسوولان داریم اما هر وقت مراجعه می کنیم قول امروز فردا یا سالهای آینده را می دهند افزود: حتی اگر هزینه و سفرهایی که به شهرستان و استان برای این مسیر انجام دادیم را خرج همین مسیر می کردیم الان مشکل برطرف شده بود.

وی ادامه داد: بیشتر مردم و جوانان این روستا اگر از روستا مهاجرت کردند به دلیل همین مسیر بود چرا مشکلاتی را برای آنها به وجود آورد و در بسیاری مواقع دانش آموزان را به ترک تحصیل مجبور کرد و در مواقعی سبب شد تا نتوانند از فصل های مختلفی همچون زمستان به دیگر شهرها و مناطق سفر کنند.

مشکلات روستای آب نوک به همین ختم نمی شد جوانانی با انگیزه که از باغات این روستا و طرح هایی که راه اندازی کردند مشخص بود که دل بزرگ داشته و چه انسان های صبوری بودند که در کنار مشکلات و سختی ها کنار آمدند.

کارگاه و طرح گاوداری در این روستا قابل تقدیر بود که نشان می‌داد در کنار مشکلات هم می شود کارهای بزرگی انجام داد.

فتاح از دیگر جوانان این روستا با بیان اینکه یک طرح گاوداری در این روستا آغاز شده و تولید خوبی دارد و مشاهده می کنید که باغات روستا در سایه تلاش جوانان چگونه است افزود: تنها حمایت و توجه مسئوولان را می طلبد که امیدواریم کمک کنند تا مشکلات همچوتی برق، طرح هادی روستا و مسیر ارتباطی روستا را برطرف کنند تا بهتر بتوانیم امیدوار باشیم.

خانه های خالی در روستا بیانگر این بود که افراد زیادی روزی در این روستا زندگی می‌کردند که شاید مشکلات باعث شد تا آنها مهاجرت کنند و امروز مردم روستا با تعداد کمتری زندگی کنند.

اما اداره کل راهداری و حمل و نقل که خدمات خوبی را در استان دارد و توجه ویژه به مناطق محروم دارد به این مسیر هم توجه کند تا مردم این روستا به دلیل مشکلات ارتباطی مهاجرت نکنند و فضای صمیمی روستا و محل تولید را به حضور در شهرها با مشکلات حاشیه‌نشینی معاوضه نکنند.

 

حضور امام جمعه قلعه رئیسی در روستا بهانه شد تا مردم روستا بهتر بتوانند درد دل خود را بیان کنند هر یک از مشکلات خاص خود می گفت یکی از وضعیت اشتغال و بیکاری چندین جوان خود در منزل می گفت و یکی هم مشکلات روستا را مطالبه می کرد اما وضعیت راه ارتباطی، روشنایی روستا، طرح هادی و پل ارتباطی را مهمترین دغدغه خود می دانستند.

اما در این کنار قاید سبزعلی از سالخوردگان روستا انقلاب را ثمره خون شهدا دانست و با بیان اینکه جوانان در گذشته نبودند تا ببینند قبل از انقلاب چیزی نداشتیم افزود: اما امروز امکانات به ما رسید و قدردان همین خدمات هستیم و به عنوان مردم از همه مسئولان تشکر می کینم اما اگر جاده ارتباطی را تکمیل کنند هم ثواب داشته و هم همیشه دعای ما پشت سر آنها خواهد بود.

حجت الاسلام صلواتی در جواب این پیرمرد سالخورده با بیان اینکه شما بزرگان نور چشم ما جوانان هستید عنوان کرد: مسوولان باید قدردان امثال شما باشند. 

امام جمعه قلعه رئیسی از فرماندار کهگیلویه خواست تا با حضور مسئوولان در این روستا مشکلات را از نزدیک مشاهده و برای برطرف کردن آنها چاره اندیشی کنند. 

 

 

با امام جمعه و مردم روستا راهی محل پل ارتباطی روستا شدیم که حضور کودکان روستا به صورت پیاده و رساندن خود به این مسیر جالب بود و با حضورشان از امام جمعه و مسئوولان خواستند تا برای همیشه این پل را درست کنند تا شاید در آینده ترک تحصیل نکنند.

گفتنی است، روستای آب نوک در 10کیلومتری قلعه رئیسی در شهرستان کهگیلویه است.

انتهای پیام/82009/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول