اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

ایثارگران ارزش‌های تئوری انقلاب را محقق کردند

یک آزاده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه ایثارگران و رزمندگان دفاع مقدس در مقام نظر و عمل از ارزش‌های دینی پاسداری کردند گفت: اگر نبود این اعتقاد و همراهی، ارزش‌های تئوری انقلاب محقق نمی‌شد.

ایثارگران ارزش‌های تئوری انقلاب را محقق کردند

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان علی محبی یکی از آزادگان و جانبازان دفاع مقدس ظهر امروز در مراسم گرامیداشت سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی در جوار یادمان شهدای گمنام دانشگاه آزاد همدان اظهار کرد: امام خمینی(ره) بذر تئوریک انقلاب اسلامی را با بصیرت الهی بنیان نهاد و با کمک رزمندگان و شهدا آن را به درختی تنومند تبدیل کرد.

وی با بیان اینکه ایثارگران و رزمندگان دفاع مقدس در مقام نظر و عمل از ارزش‌های دینی پاسداری کردند گفت: اگر نبود این اعتقاد و همراهی، ارزش‌های تئوری انقلاب محقق نمی‌شد.

این آزاده دوران دفاع مقدس که عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد نیز هست گریزی به رساله دکتری خود با عنوان «حقوق اسرای جنگی در پرتو حقوق بشردوستانه» زد و گفت: «حقوق بشر» وضعیتی عام دارد و نسبت به تمام انسان‌ها تعریف می شود، در حالی که «حقوق بشردوستانه» خاص دوران جنگ مربوط به حقوق اسرای جنگی است.

وی اضافه کرد: با وجود قوانین کافی در مورد حقوق اسرای جنگی، در اردوگاه‌های بعثی از جمله اردوگاه شماره ۹ به طور آشکار حقوق اسرای ایرانی بارها و بارها نقض شده است.

محبی با بیان اینکه حضور کمیته صلیب سرخ جهانی در زندان‌های عراق فرمایشی بود اضافه کرد: کمیته صلیب سرخ جهانی در حد یک نامه‌رسان بود و با وجود آزار و اذیت فراوان اسرای ایرانی و ارائه گزارش‌های متعدد آن به ناظران صلیب سرخ، هیچ گونه اقدام موثری در کاهش این رنج و عذاب مشاهده نمی‌شد.

وی با اشاره به دوران اسارتش گفت: در کمپ 9 عراق نزدیک به پنج سال اسیر بودم و خاطرات تلخ و شیرین بسیار را تجربه کردم.

این آزاده دوران دفاع مقدس با اشاره به اینکه با وجود شرایط سخت فعالیت‌های فرهنگی را هیچگاه تعطیل نمی‌کردیم گفت: یکی از این فعالیت‌ها برگزاری مسابقات نهج‌البلاغه بود.

وی ادامه داد: برای آنکه نگهبانان عراقی به فعالیت‌های فرهنگی ما پی نبرند، مسابقات صوری برگزار می‌کردیم که یک مورد مسابقه مچ‌اندازی میان جانبازان بود به این صورت که مسابقه نهج البلاغه را برگزار می‌کردیم و به محض حضور نیروهای عراقی، دو نفر از اسرا که از ناحیه دست معلول شده بودند سریع صحنه را عوض می‌کردند و با یکدیگر مچ می‌انداختند تا آنها به حقیقت ماجرا پی نبرند.

محبی به شرح خاطره دیگری پرداخت و اشاره کرد: در ایام محرم یکی از اسرا درخواست نوحه‌خوانی داد، البته او بیشتر اهل آواز بود و سررشته‌ای از نوحه نداشت، مراسم مداحی به صورت پنهانی آغاز شد و نوبت به این فرد که رسید، هنوز چند بیتی نوحه نخوانده بود که یک دفعه سررسیدند و او را کتک زدند، دوستان بعدها به شوخی می‌گفتند از این شاخه به آن شاخه پریدن، عواقب دارد.

وی ادامه داد: یک بار بعثی‌ها یکی از اسرا را به شدت کتک زدند که او هم با صدای بلند «یاابالفضل» می‌گفت، یک‍ی از بعثی‌ها یکی از اسرای ایرانی که نامش ابوالفضل بود را آورد و به او گفت «هموطنت تو را صدا می‌زند، به او کمک کن وگرنه خودت هم کتک خواهی خورد» و با این بهانه هر دوی آنها را به شدت زخمی کردند که نشان از اوج بیرحمی آنها داشت. 

این آزاده دوران دفاع مقدس در پایان یادی از شهید اسماعیل جعفری کرد و گفت: این شهید بزرگوار با خباثت بعثی‌ها چندین ماه بدون هیچ کمک پزشکی و بدون اینکه به او اجازه نظافت و استحمام بدهند سختی‌های بسیاری را تحمل کرد و در نهایت شهید شد.

انتهای پیام/ 3140/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول