اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

محرومیت‌زدایی روستاها اولویت قرارگاه آبادانی سپاه فجر فارس در رزمایش مومنانه

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه فارس گفت: محور فعالیتهای این قرارگاه، شعار از مردم، با مردم برای مردم است و با بررسی مشکلات دهستان‌های هدف، برای برطرف کردن آنها اقدام کرده و زیرساخت‌های لازم در منطقه را تأمین می‌کنیم.

محرومیت‌زدایی روستاها اولویت قرارگاه آبادانی سپاه فجر فارس در رزمایش مومنانه

هیئت همدلی| سید مجتبی سرورزاده در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اجتماعی خبرگزاری فارس در شیراز با یادآوری اینکه فعالیت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان فارس از سال ۹۶ با تشکیل پنج کارگروه "زیرساخت و عمران"؛ "اشتغال و معیشت"؛ "بهداشت و سلامت"؛ "تعلیم و تربیت" و "فرهنگی اجتماعی" آغاز شده که شش دهستان را به عنوان دهستان هدف انتخاب، و خدمات خود را به مردم این مناطق ارائه می‌کند.

سرورزاده، محور فعالیتهای قرارگاه پیشرفت و آبادانی را شعار "از مردم، با مردم برای مردم" دانست و اظهار داشت: با بررسی مشکلات دهستان های هدف و با کمک مردم همان منطقه، برای برطرف کردن مشکلات اقدام کرده و زیرساخت‌های لازم در منطقه را تأمین می‌کنیم.

 به گفته وی هدف از تشکیل این قرارگاه ، تحقق توصیه و دستور مقام معظم رهبری مبنی بر سازماندهی یک هزار دهستان آباد بر اساس الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت در کشور است.

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان فارس با بیان اینکه بر اساس مطالعات انجام شده، در استان فارس، شش دهستان "قشلاق" از شهرستان خرم بید؛ "دژکرد" از شهرستان اقلید؛ "جوزار" از شهرستان نورآباد؛ "کهمره نودان" از شهرستان کوه چنار; "راهکان" از شهرستان خفر و "رودبال" از شهرستان استهبان؛ در مرحله اول مورد توجه قرار گرفت، اظهار داشت: دهستان‌های دیگری در سطح استان و یک دهستان هم در نزدیکی مرکز استان در دست مطالعه و بررسی است تا در لیست سال جاری جهت رفع محرومیت و آبادانی توسط قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه فارس قرار بگیرد.

 وی افزود: در این راستا با هماهنگی فرماندهان محترم نواحی و فرمانداران شهرستانها، ۴۱ دهستان را استخراج و جهت بررسی و انتخاب دهستان‌های جدید جامعه هدف به مرکز ارسال گردید و امیدواریم عزیزان ستاد تخصصی پیشرفت و آبادانی سپاه پاسداران وضعیت گستردگی و تعداد شهرستانها و نواحی همچنین محرومیت‌های موجود در فارس را برای مشخص نمودن تعداد دهستان جدید و ارائه سهمیه و اعتبار به استان فارس در نظر بگیرند.

سرورزاده به تشریح فعالیت‌های تعریف شده برای کارگروه‌های این قرارگاه پرداخت و بیان کرد: اجرای پروژه‌های عمرانی عام‌المنفعه و آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم جهت انجام هرچه بهتر برنامه‌های چهار کارگروه  دیگر، از اهداف کارگروه زیرساخت و عمران است که مهم‌ترین کارگروه این قرارگاه است.

برای اجرای هر پروژه؛ سه ضلع دستگاه دولتی، مردم و خیرین همکاری می‌کنند

به گفته وی، تمام پروژه‌های این کارگروه، برای مردم و با مشارکت و همراهی مردم اجرا می‌شود که البته برای بهره‌برداری و اثرگذاری بهتر پروژه‌ها، و نیز سرعت بخشیدن در کارها؛ قاعده مثلث خدمت مد نظر گرفته شده است.

همچنین برای اجرای هر پروژه سه ضلع دستگاه دولتی، مردم و خیرین محلی و قرارگاه پیشرفت و آبادانی در نظر گرفته می شود و در صورت عدم مشارکت یکی از این اضلاع در واقع می‌توان گفت این پروژه از اولویت خارج شده و قرارگاه نمی‌تواند وارد عمل شود.

احداث راه دسترسی روستایی، احداث مخازن آب شرب، اجرای کانال های انتقال آب کشاورزی، اجرای خطوط انتقال آب شرب، احیای چشمه و قنوات، ساخت مسجد، مدرسه و خانه عالم، احداث پایگاه اورژانس جاده ای و ساخت خانه‌های محرومین، از جمله پروژه‌های عمرانی و زیرساختی است که سرورزاده در خصوص فعالیت‌های کارگروه زیرساخت و عمران این قرارگاه عنوان کرد که در شش دهستان هدف با ۵۰ درصد آورده قرارگاه و ۵۰ درصد هم توسط خیرین محلی و دستگاه‌های دولتی بهره‌بردار، اجرا می‌شود.

وی، مشارکت اهالی دهستان‌ها در اجرای پروژه‌های پیش‌بینی شده را به نحو احسن توصیف کرد و افزود: در بعضی موارد، این قرارگاه فقط مصالح را تأمین نموده و مردم خودشان برای اجرای این پروژه‌ها، پای کار آمدند و پروژه را با نظارت مهندسین قرارگاه و تحت نظارت دستگاه نظارتی سازمان و نهاد بهره‌بردار و با کیفیت مطلوب آن دستگاه، اجرا  کردند.

سرور زاده در خصوص اولویت‌بندی احصاء پروژه‌ها در سال ۹۹ گفت: اولویت‌های اصلی قرارگاه در راستای خدمت‌رسانی به مردم شریف در وهله اول، پروژه‌های مرتبط با آب شرب و حیات انسانها است و اولویت دوم پروژه‌های مرتبط با آب مورد نیاز با صنعت کشاورزی مانند کانال‌ها و قنوات است.

وی اضافه کرد: اولویت بعدی راه‌های دسترسی روستایی و بین مزارع و اجرای پل‌ها و دیوارهای حائل در نظر گرفته شده و مابقی پروژه‌ها پس از اتمام و رفع مشکلات زیرساختی حیاتی ، مورد بررسی و اقدام قرار خواهد گرفت.

لزوم نهادینه کردن سبک زندگی ایرانی اسلامی بین خانواده‌های روستایی

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان فارس، با تشریح فعالیت‌های کارگروه اشتغال و معیشت گفت: این کارگروه، در زمینه ایجاد مشاغل خانگی و نیز شبکه‌های مردمی تولید کالا و محصولات روستایی و نیز به وجود آوردن بازارهای هدف و اتصال تولید روستایی به آن، فعالیت دارد که در این راستا با برنامه‌ریزی مناسب و آموزش، توانسته است در جهت ایجاد اشتغال پایدار در روستاها گام بردارد.

سرورزاده، ارتقای سطح فرهنگ عمومی و نهادینه کردن سبک زندگی ایرانی اسلامی در بین خانواده‌ها و روستاییان را از اهداف کارگروه تعلیم و تربیت برشمرد و ادامه داد: در این راستا طرح‌هایی مانند "خانه رویش" برای آموزش مادرانی است که کودکان زیر 7سال دارند را اجرا می‌کند تا آن مادران تا بتوانند فرزندانی فهیم و توانمند برای ورود به مدرسه تربیت نمایند.

سرورزاده ادامه داد: اجرای طرح "مدرسه اشتغال" در کارگروه تعلیم و تربیت، از دیگر فعالیت‌هایی است که سرورزاده به آن اشاره کرد و گفت: در این طرح، دانش‌آموزان در کنار تحصیل، حرفه‌ای هم می‌آموزند تا بتوانند در آینده با آن کسب درآمد کنند.

وی، "جشنواره نخبگان روستایی" از دیگر طرح‌های این کارگروه معرفی کرد و گفت: در این جشنواره، روستائیانی که امروز به درجات علمی یا مقام و رتبه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی یا ورزشی رسیده‌اند شناسایی شده و به جوانان روستایی شناسانده می‌شوند تا روستائیان به روستایی بودن خود افتخار کنند و بدانند با تلاش و کوشش، می‌توانند به مدارج عالی برسند.

کارگروه سلامت از دیگر کارگروه‌های این قرارگاه است که جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان فارس به تشریح وظایف و فعالیت‌های آن پرداخت.

بروکراسی اداری ؛ مهم‌ترین گره در مسیر فعالیت‌های قرارگاه آبادانی

به گفته سرورزاده، شعار این کارگروه، "پیشگیری و بهداشت" است که در این زمینه، آموزش‌های لازم را در رابطه نوع و شیوه مصرف مواد غذایی به روستاییان داده می‌شود تا بدانند که چه نوع غذایی را چگونه مصرف کنند تا کمتر دچار بیماری شوند.

وی در ادامه، با اشاره به وجود کارگروه فرهنگی در این قرارگاه، اظهار داشت: در این کارگروه، روحانی مقیم روستا را تحت عنوان "امام روستا" داریم که به عنوان محور به جنب‌و‌جوش درآوردن مردم و هدایت آنان جهت همکاری با فعالیت پنج کارگروه دیگر لحاظ شده تا به نوعی بتواند اهالی روستاها را به گونه‌ای مدیریت کند که مردم در همه زمینه‌ها، با کارگروه‌های دیگر مشارکت و همکاری داشته باشند.

جانشین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان فارس، مهمترین معضل پیش‌روی فعالیت‌های این قرارگاه را روند وقت‌گیر بروکراسی اداری دانست و از دستگاه‌های دولتی خواست که بروکراسی اداری را برای اجرای هر چه بهتر و اثرگذارتر پروژه‌های هدف این قرارگاه، تسهیل کنند تا در کنار یکدیگر بتوانند به هدف آبادانی دهستان‌ها، جامه عمل پوشانند.

سرورزاده همچنین از خیرین درخواست کرد که در زمینه آب، ساخت مسجد و مدرسه و نیز خانه عالم، به کمک قرارگاه بیایند تا بتوانند با همکاری یکدیگر، محرومیت را از روستا‌ها زدوده؛ و آبادانی را به مردم هدیه کنند.

انتهای پیام/ س/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول