اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

ایجاد اشتغال خانوادگی توسط پیرمرد زردلانی در محرومترین روستای ایلام

بابا کهزاد پیرمرد 63 ساله زردلانی که در محرومترین روستای ایلام زندگی می‌کند، با تکیه بر توان و عزم جدی زمینه اشتغال برای خود و خانواده‌اش را فراهم ساخته است.

ایجاد اشتغال خانوادگی توسط پیرمرد زردلانی در محرومترین روستای ایلام

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، یکی از مولفه‌های اصلی رشد صنعت و اقتصاد کشور، تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی و بهره گیری از توان، عزم و جدیت جوانان است؛ آدم‌هایی که با اراده و پشتکار حتی تسهیلات کم، به سراغ اشتغال می‌روند. 

امروزه مساله بیکاری و به دنبال آن چگونگی ایجاد اشتغال به عنوان یکی از مسائل مهم اجتماعی-اقتصادی گریبان‌گیر بسیاری از کشورها و دولت‌هاست؛ کسانی نیز در این میان با تسهیلات کم به فکر اشتغال برای خود و خانواده هستند.

طلوع زیبا و سوزان تابستان آن هم در منطقه محروم هلیلان وصف ناپذیر است؛ خانه‌ای ساده که صمیمت آن هنوز به واسطه بابا کهزاد پیرمرد 63 ساله زحمت کش و مهربان زردلان از توابع شهرستان هلیلان در استان ایلام  پابرجا بود؛ صدای غل غل سماوری که آن‌ها را دور هم جمع می‌کرد که با هم فکر و برنامه ریزی کنند که راه حل برون رفت مشکل بیکاری خانواده‌، چگونه حل می‌شود.

فراهم شدن ایجاد اشتغال پیر و جوان نمی‌شناسد؛ انگیزه و اراده می‌خواهد که امروز کهزاد نیک جو پیرمرد 63 ساله با تکیه بر توان و عزم جدی که دارد با گرفتن وام 50 میلیونی توانسته، زمینه اشتغال را برای خود و خانواده‌‌اش فراهم سازد.

جوانان برای کسب درآمد به دیگر شهرها مهاجرت کرده‌اند

بابا کهزاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام، می‌گوید: زندگی کردن در این روستا سخت است؛ بنده قبلا کشاورز بوده‌ام؛ آن زمان وضعیت آبادانی روستاها از لحاظ آب خوب بود اما اکنون همه برای کسب درآمد به دیگر شهرها مهاجرت کرده‌اند؛ نتیجه مهاجرت، سرگردانی جوانان در شهرها یا از دست رفتن جوانانی متفکر است که حمایت نشده‌اند.

وی افزود: با وام 50 میلیون تومانی و خرید 80 راس گوسفند؛ توانسته‌ام تا حدودی مشکل بیکاری و فقر را در خانواده‌ام را حل کنم؛  2 پسرم را در کنار خودم مشغول کار کرده‌ام؛ شاید بتوانیم با حمایت بیشتر مسوولین، دامداری خود را رونق دهیم؛ اینجا حمایت آنچنانی از ما نمی‌شود؛ دولت همش حرف می‌زند و  عمل نمی‌کند؛ حداقل با دادن وام بیشتر و سود کم بهره در اختیار امثال ماها کارمان رونق پیدا می‌کند.

بابا کهزاد ادامه داد: این گوسفندها زاد و ولد دارند؛ ما از طریق فروش آن‌ها لقمه نانی می‌خوریم؛  متاسفانه باید گفت هزینه خوراک و واکسن دام، این روزها خیلی زیاد است؛ ای کاش نهادهای مورد مربوطه از این لحاظ نگاهی به حوزه دامپروری داشته باشند.

بعد از فارغ‌التحصیلی بیکار بوده‌ام

بهروز یکی از اعضای این خانواده نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، گفت: بنده با تحصیلات کارشناسی رشته حسابداری مشغول کار در کنار پدر و برادرم هستم؛ چند سالی هست بعد از فارغ‌التحصیلی بیکار بوده‌ام؛ ما ترجیح داده‌ایم به کار دامداری خودمان را مشغول کنیم.

وی افزود: دولت می‌گوید زمینه اشتغال را فراهم کنید؛ ما همین کار را کرده‌ایم؛ کاش بشود از ما حمایت کنند تا بتوانیم دامداریمان را گسترش دهیم و زمینه اشتغال برای چند نفر دیگر را در کنار خودمان مهیا کنیم. 

بیش از 200 مورد طرح اشتغالزایی در هلیلان

رئیس کمیته امداد شهرستان هلیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، بیان کرد: مبلغ 80 میلیون تومان از طریق کمیته امداد به این خانواده اختصاص یافته است؛ توانسته‌اند هم درآمد و هم اشتغال خوبی را برای خود ایجاد کنند.

وی افزود: بیش از ۲۰۰ مورد طرح اشتغالزایی در سال گذشته در شهرستان هلیلان اجرا شده که به اشتغال بسیاری منجر شده است.

رئیس کمیته امداد هلیلان،  یادآور شد: کمیته  امداد قبل از پرداخت تسهیلات؛ زمینه آموزش را به تناسب منطقه در رشته‌های فنی فراهم می‌کند؛ عموم مردم به کمیته به عنوان نهاد صرفا حمایتی نگاه می‌کنند در حالی که کمیته امداد نقش بسیار مهمی در اقتصاد و تولید داشته به طوریکه در گزارشات سالیانه نقش امداد در ایجاد اشتغال نمایان است.

انتهای پیام/ 970813/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول