اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

عزاداری محرم با رعایت دستورالعمل‌های ستادمبارزه با کرونا در پلدختر برگزار می‌شود

امام جمعه پلدختر گفت: عزاداری ایام محرم امسال متفاوت از سال‌های گذشته بر اساس رعایت کامل دستورالعمل‌های ستاد مبارزه با کرونا در این شهرستان برگزار می‌شود.

عزاداری محرم با رعایت دستورالعمل‌های ستادمبارزه با کرونا در پلدختر برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از پلدختر، حجت الاسلام و المسلمین سید محسن موسوی در جلسه ستاد مدیریت مبارزه با کرونا شهرستان پلدختر اظهار داشت: پیامبر اسلام (ص) می‌فرمایند در کشته شدن فرزندم حسین (ع) و با قتل او شعله و حرارتی در وجود مردم ایجاد می‌شود که هیچگاه به خاموشی و سردی نمی‌گراید و این روایت کافی است که ما را مصمم و امیدوار به برگزاری عزاداری سید و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین(ع) کند.

وی افزود: امام مراحل این فقید مجتهد، عالی‌قدر و زعیم  حوزه‌های علمیه و رهبر و بنیانگذار انقلاب اسلامی که شخصی کامل و جامع در نوع خود کم‌نظیر است می‌فرمایند این خون سیدالشهدا(ع) است که خون همه ملت‌ها را به جوش آورده است.

امام جمعه پلدختر گفت: امروز در جای‌جای دنیا حتی در کشورهای غیرمسلمان عده‌ای در ماه محرم به عزاداری امام حسین(ع) می‌پردازند و در قلب عالم تشیع و ایران اسلامی، عتبات عالیات و سایر کشورهای اسلامی نباید نسبت به برگزاری مراسم عزای امام حسین(ع) تردید و شک ایجاد شود.

 وی افزود: در این شرایط کرونا مردم باید به سمت هر خانه یک هیئت بروند و خانواده‌ها روضه خانگی بگیرند، سراسر کشور از ابتدای کرونا تمام نهادها و مجموعه‌ها نسبت به رعایت دستورالعمل‌های ستاد مبارزه با کرونا در تمامی مقاطع عمل کردند و بین مردم نیز فرهنگ سازی شده و حالت متحدالشکلی در شهرستان پلدختر نیز ایجاد شده است.

 موسوی یادآورشد: مقام معظم رهبری نیز در مراسم‌های مختلف به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی تاکید دارند و در سخنرانی روز عید قربان به این موضوع اشاره فرمودند که عزاداری‌های محرم در شرایط کرونا با رعایت کامل شیوه نامه‌های بهداشتی باشد.

وی افزود: بدون شک مردم، مسئولان هیئت‌های مذهبی و عزاداران سیدالشهدا(ع) بهترین مجری برای برپایی عزاداری امام حسین(ع) در این ایام با رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند.

امام جمعه پلدختر گفت: عزا داری‌ها در ایام محرم در شهرستان پلدختر همواره به صورت سنتی و به یک شکل بوده و امسال با توجه به شرایط کرونا، برگزاری این مراسم ها با توجه به دستورالعمل‌های ستاد مبارزه با کرونا یعنی با حفظ فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و رعایت زمان براساس معادل آیین نامه، مقداری شکل آن با سال‌های گذشته متفاوت است.

وی افزود: نهادهای متولی دستورالعمل های ستاد مبارزه با کرونا را جهت فرهنگ سازی و اطلاع رسانی بین مردم تا قبل از آغاز مراسم های محرم لیست کرده و بروشور آن را بین مردم و عزاداران توزیع کنند تا تفاوت برگزاری مراسم‌ها نسبت به سال‌های گذشته برای آنها تبیین شود و این خود یک دستورالعمل و تشویق مردم برای مقابله با کرونا است.

موسوی با تقدیر از تلاش نیروهای بسیج، سپاه و انتظامی در برگزاری کمک‌های مومنانه یادآورشد: سپاه در طول این مدت مجری کار بوده و در توزیع  این کمک‌ها کم نگذاشته و این کمک ها یکی از برنامه‌های آنان است که جای تقدیر دارد، بنابراین همه نهادها باید با احساس مسئولیت در تهیه و توزیع این کمک‌ها همکاری کنند.

وی به مجالس خانگی در ماه محرم اشاره کرد و افزود: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرایط کرونا برای همه آشکار و اظهر من‌الشمس است و نباید مردم را از برگزاری این گونه مراسم‌ها منع کرد اما باید با آگاهی باشد.

امام جمعه پلدختر گفت: بنابراین متولیان مجالس خانگی نیز در صورت عدم توان و مدیریت برگزاری مراسم خود با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، تعطیل شدن مراسم خود به دلیل کرونا را اطلاع رسانی و اعلام کنند.

وی با استناد به فرمایشات بزرگان دین افزود: حتی اگر عمل واجبی  عامل به خطر افتادن جان انسان باشد، جایز نیست و بنابراین امروز شرایط کرونا زمینه نگرانی و اضطراب در مردم ایجاد کرده و تعطیلی برخی مراسم‌ها موضوع منطقی و قابل توجیه است.

 موسوی یادآورشد: اداره تبلیغات اسلامی برای تشکیل شورای بین هیئت‌ها متشکل از ۱۰ نفر برای هر هیئت، با آنها مکاتبه کند که در این ایام در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی با شبکه بهداشت تعامل و ارتباط مستمر داشته باشند.

وی افزود: تبصره‌ها وآیین نامه سراسری  مبنی بر چگونگی برگزاری عزاداری‌های ایام محرم مانند عدم استفاده از سنج و طبل که ابلاغ شده بین هیات‌های مذهبی فرهنگ سازی و اطلاع رسانی شود که این گونه وسایل می‌تواند عامل انتقال ویروس کرونا باشد.

امام جمعه پلدختر گفت: استفاده از زنجیر در هیئت‌های عزاداری در صورتی قابل اجرا است که از هر شخص عزادار از انجیر شخصی خود استفاده کند تا بتواند آن را پس از هر بار استفاده ضدعفونی کند.

وی بر تغییر نذورات  به تهیه و توزیع ماسک از سوی مردم تاکید، آن را حرکتی زیبا در شرایط کرونا توصیف کرد و افزود: کسانی که برای نذر خود صیغه شرعی ندارند می‌توانند نذورات خود را به توزیع ماسک تغییر دهند.

وی یادآورشد: استفاده از ماسک در زمان فعلی فرهنگ سازی شده و همه در ایام کرونا این موضوع را رعایت می‌کنند و هیئت‌ها و مداحان می‌توانند در رعایت وقت عزاداری بر اساس آیین‌نامه ابلاغی سراسری در فضای باز حداکثر ۲ ساعت و در فضای سرپوشیده یک ساعت را به طور حتم رعایت کنند.

وی افزود: هر فرد ولایت مداری بدون شک به پیروی از مقام معظم رهبری در ایام عزاداری امام حسین(ع) در ماه محرم، دستورالعمل‌های ستاد مبارزه با کرونا را رعایت و پروتکل‌های بهداشتی را در دستور کار خود قرار می‌دهد.

امام جمعه پلدختر گفت: میکروفون‌هایی که در هیئت‌های عزاداری مداحان به صورت مشترک از آن استفاده می‌کنند، عامل انتقال کرونا است و باید مدام ضدعفونی شود و مسئولان هیات‌های مذهبی و ناظر بهداشت باید  نکات ریز از این قبیل را رعایت کنند.

وی افزود: نیروی انتظامی امسال با تعامل و با نگاه ویژه‌تری نسبت به سال‌های گذشته هیات‌های عزاداری را پایش و رصد کنند و طوری برخورد کنند که کسی از آنها رنجیده نشود.

موسوی یادآورشد: امسال در راستای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و انتقال آن حرکت و دسته روی دسته‌جات و هیئت‌های عزاداری در ماه محرم لغو شده و این می‌تواند یک تجربه جدید باشد.

امام جمعه پلدختر گفت: مبلغ‌ها می‌توانند امسال در هیئت‌های مذهبی از سخنرانی‌های طولانی صرف نظر، به مسائل کوتاه مفید و مختصر اکتفا کنند و به طور مثال در یک فرصت می‌توانند یک پیام بهداشتی به مردم بدهند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول