اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

نامزد ناکام انتخابات بلاروس خواستار اعتراضات مسالمت‌آمیز در همه شهرها شد

«اسوتلانا تیخانوفسکایا» که به لیتوانی گریخته در پیامی ویدئویی ضمن درخواست دوباره برای بازشماری آرا، از همه شهرداران شهرهای بلاروس خواست مقدمات برگزاری اعتراضات مسالمت‌آمیز در روزهای آتی را فراهم کنند.

نامزد ناکام انتخابات بلاروس خواستار اعتراضات مسالمت‌آمیز در همه شهرها شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «اسوتلانا تیخانوفسکایا»، رئیس مخالفان دولت بلاروس و نامزد انتخابات این کشور که بنابر نتایج به دست آمده، در مقابل  «الکساندر لوکاشنکو»، رئیس‌جمهور بلاروس شکست خورد تا لوکاشنکو برای دور ششم رئیس‌جمهور این کشور شود، در واکنش به اعتراضات این کشور و به خشونت کشیده شدن آن، از مقامات مینسک خواست خشونت را متوقف کرده و به گفت‌وگو بپردازند.

وی در پیامی ویدئویی گفت: وضعیت بحرانی است. وقتی اتفاقی که در کشور در روزهای گذشته افتاده را می‌بینم احساس درد می‌کنم.

او همچنین از همه شهردارها خواست در هر شهر در روزهای ۱۵ و ۱۶ ماه اوت (فردا و پس فردا) تظاهرات مسالمت‌آمیز ترتیب دهند.

تیخانوفسکایا که گفته می‌شود ناچار به فرار از کشورش شد، در ادامه گفت که در واقع تا حدود ۷۰ درصد آرا در برخی حوزه‌های رای‌گیری به وی تعلق داشته و از مردم بلاروس دعوت کرد طوماری را امضا کنند و در آن خواستار بازشماری آرا با حضور ناظران مستقل شوند.

وی گفت: بلاروسی‌ها هرگز زندگی تحت حاکمیت دولت سابق را انتخاب نخواهند کرد، اغلب به پیروزی او (لوکاشنکو) اعتقادی ندارند. همیشه گفته‌ایم که از انتخاب ما باید به صورت مسالمت‌آمیز محافظت شود، بدون هیچ خشونتی.

این رهبر مخالف از کسانی که در چندین سازمان در سراسر این کشور اعتصاب کردند از جمله در چندین کارخانه بزرگ، تشکر کرد.

در همین حال به گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، لوکاشنکو به خبرگزاری «بلتا» گفت اعتصابات به دست کشورهای روسیه، کانادا، آمریکا و آلمان انجام شده که بازار را با محصولات خود تامین می‌کنند. وی افزود افزایش تولید در بلاروس با وجود اعتصاب کارگران ممکن نخواهد بود.

کشور اروپایی بلاروس در شرق قاره اروپا از زمان اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور که از پیشتازی الکساندر لوکاشنکو حکایت داشت به صحنه اعتراضات گسترده و درگیری‌ تبدیل شده است. تاکنون در نتیجه این اعتراضات ۲ نفر کشته، ده‌ها نفر زخمی و ۶ هزار تن بازداشت شده‌اند.

این ششمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بلاروس از زمان استقلال این کشور از شوروی سابق در سال ۱۹۹۱ بود و بنابر نتایج اعلام شده، الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس توانست با کسب ۸۰.۲۳ درصد آرا در این انتخابات پیروز شود و اسوتلانا تیخانوفسکایا، رقیب اصلی وی تنها ۹.۹ درصد آرا را کسب کرد.

تیخانوفسکایا به دنبال انتشار نتایج انتخابات مدعی شد که او برنده شده و نتایج اعلام شده را «متقلبانه» می‌داند و خواهان بازشماری آرا شد. همزمان در روز دوشنبه حداقل در ۲۰ شهر بلاروس از جمله در مینسک، پایتخت این کشور تظاهرات برگزار شد و مردم به نتیجه انتخابات که لوکاشنکو ۶۵ ساله را برای دور ششم رئیس‌جمهور این کشور اعلام می‌کرد، اعتراض کردند.

با شدت گرفتن اعتراضات و انتشار خبرهایی مبنی بر درگیری و خشونت‌ها، «لیناس لینکویسیوس» وزیر خارجه لیتوانی در پیامی توییتری از فرار اسوتلانا تیخانوفکسایا به لیتوانی خبر داد. وی نوشت: «اسوتلانا تیخانوفسکایا حالش خوب است و او در لیتوانی است».

گروه‌های حقوق بشری پیش از آن از بازداشت اعضای تیم انتخاباتی تیخانوفسکایا خبر داده بودند. این زن بعد از زندانی شدن همسرش که قصد داشت نامزد انتخابات شود، خود به عنوان نامزد وارد رقابت‌ها شد. همسر او یک بلاگر مخالف دولت بلاروس است. 

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول