اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

تبدیل روزانه ۲۰۰ تن زباله به برق در نوشهر

شهردار نوشهر گفت: نیروگاه نوشهر اولین نیروگاه تبدیل زباله به برق در کشور است که حدود یک ماه از آغاز کارش می‌گذرد، آلاینده و بوی بد ندارد، تزریق زباله به روزی ۲۰۰ تن خواهد رسید.

تبدیل روزانه ۲۰۰ تن زباله به برق در نوشهر

علی امانی شهردار نوشهر در خصوص افتتاح نیروگاه زباله‌سوز نوشهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اعلام اینکه، اعتباری بالغ بر یک هزار و ۱۲۵ میلیارد و ۴۳۵ میلیون تومان صرف افتتاح این نیروگاه شد، اظهار کرد: نیروگاه پسماند شهرداری نوشهر از سال ۱۳۹۱ کلنگ‌زنی و تاکنون عملیات اجرایی آن به‌طول انجامید.

وی افزود: این نیروگاه اولین نیروگاه تبدیل زباله به برق در کشور است که در نوشهر کلنگ‌زنی شد البته بنا به دلیل وجود تنگناها و محدودیت‌های اعتباری این نیروگاه تاکنون افتتاح نشد.

امانی تصریح کرد: نیروگاه تهران دومین نیروگاهی بود که بعد از نوشهر کلنگ‌زنی شد منابع اعتباری‌اش مستقل بود و با توجه به داشتن نقدینگی چند سال زودتر از ما نیروگاه را بهره‌برداری رساندند.

این مسوول یادآور شد: هر نیروگاه و صنعتی برای رسیدن به جایگاه خودش یک گراف طولانی را طی می‌کند این نیروگاه  یک ماه استارت کاری‌اش شروع شده روزانه تزریق زباله صورت می‌گیرد، امیدواریم به تزریق روزی ۲۰۰ تن زباله برسیم.

وی با اشاره به یک اشتباه از روز اول کلنگ‌زنی این نیروگاه، گفت: در روز کلنگ‌زنی بیان کردیم اسم این نیروگاه را زباله‌سوز نگذاریم چون این نیروگاه پسماند است، یک سیستم پیشرفته در دنیا است و از سطح تکنولوژی بیشتری حتی نسبت به نیروگاه تهران برخوردار است.

امانی بیان کرد: در این نیروگاه‌زباله سوخته نمی‌شود پسابی وجود ندارد، یک پیت عظیم زباله  وارد می شود پنج روز باید تخمین بشود تا به حالت تصاعد گازی برسد و ارزش حرارتی اش بالا برود و در نهایت وارد سیکل تولید بشود.

شهردار نوشهر گفت: زباله در کوره دوار بلندی ریخته شده و با استفاده از حرارت زباله‌های قبلی سوخته می‌شود بدون هیچ مواد اشتعال‌زا سوخته خواهد شد، سیکل کاملا بسته است.

این مسوول اضافه کرد: انرژی حاصل از این سوخت وارد دیگ بخار می‌شود بخاری به بیرون انتقال داده می‌شود می‌تواند یا وارد سیکل آب گرم خانگی مردم شده و یا در کارخانه کاغذسازی استفاده شود که شاید این کار افق آینده ما باشد و یا بخار در توربینها عبور داده شده و تبدیل به برق شود که در نوشهر این کار صورت می‌گیرد.

وی متذکر شد: دود حاصل از سوختن بعد از طی مسیری بهش آب آهک زده می‌شود آلاینده‌ها گرفته می‌شود در نهایت دما که به حد پایین رسید از فیلترهایی عبور کرده و ذرات آلاینده به زیرش می‌ریزد که حدود پنج درصد کارکرد زباله‌اش تبدیل به ذرات ریز سمی‌ای می‌شود که باید با تمهیدات خاصی بسته‌بندی و با روش خاصی یا دفن شود یا به محل امهای زباله‌های ویژه و خطرناک انتقال داده شود.

امانی ادامه داد: پنج درصد سوخت زباله تبدیل به خاکستر می‌شود که از آن در تولید محصولات ساختمانی همچون جدول، بلوک و بتن استفاده شود که در زیر کوره اولیه به کارگاه ساخت انتقال داده خواهد شد که می‌تواند دپو شود به‌فروش برسد یا استفاده شود.

شهردار نوشهر گفت: در این نیروگاه آب و پساب وجود ندارد تنها شیرابه ایجاد می‌شود که تا پنج ماه ظرفیت در خود نگه داشتن شیرابه در حالی که یک قطره بیرون نیاید وجود دارد، شیرابه ایزوله شده با پمپ بیرون می‌آید و به تصفیه خانه می‌رود آبی هم که تولید می‌شود رسوب‌گیری شده و دوباره به خط تولید برمی‌گردد.

این مسوول تاکید کرد: نکته جالب اینکه به اندازه یک کارخانه رب هم بو ندارد آلاینده و بوی آزاردهنده ندارد، یقین داشته باشید این نیروگاه با کنترل کانل سازمان محیط زیست بنا شده و تمام استانداردهای موجود آلاینده را پاس کرده است.

وی ابراز کرد: در این نیروگاه حسگر مختلف برای کنترل آلاینده داریم که می‌تواند به‌صورت آنلاین به سنسورهای محیط زیست شهرستان متصل شور اما در کشور بهدلیل نبود زیرساخت، نمونه‌برداری حضوری انجام می‌شود تا آلاینده‌ها به حداقل برسند‌.

انتهای پیام/۸۶۰۴۸/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول