اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

راهکارهایی برای مقابله با چاقی کودکان در روزهای کرونایی

کارشناس تغذیه گفت: نباید به دنبال یک نسخه واحد برای رسیدن تمام کودکان به وزن سالم باشیم؛ در واقع دامنه وزن مناسب برای کودکان بستگی به قد جنسیت و سن آنها دارد.

راهکارهایی برای مقابله با چاقی کودکان در روزهای کرونایی

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، کاهش تحرک بدنی، تغییر سبک زندگی و مصرف فست‌فودها در دنیای امروز موجب شده تا شاهد نگرانی جدی چاقی در میان مردم باشیم که این موضوع سلامتی بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار داده است.

مازندران در میان استان‌ها رتبه نخست چاقی را دارا است و همین موضوع موجب نگرانی‌های بسیاری ازجمله برای نسل آینده باوجود زندگی ماشینی شده است.

این روزها که شرایط کرونایی است و بسیاری از افراد از جمله کودکان مجبور هستند در قرنطینه خانگی ماندند نگرانی‌ها را تشدید کرده است که در این زمینه سمیه صمدی کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: انتخاب‌های غذایی روزانه بر روی سلامتی کودک اثر دارد.

 

وی با بیان اینکه تغذیه مناسب بخش مهمی از ایجاد سبک زندگی سالم برای کودک است، افزود: این موضوع همراه با فعالیت بدنی و رژیم غذایی می‌تواند به کودک در رسیدن و حفظ وزن سالم و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها و داشتن سلامت عمومی کمک کند.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه به یاد داشته باشیم که در کودکان حتی با وزن سالم، رژیم غذایی ناسالم می‌تواند با خطرات عمده سلامتی برای کودک همراه باشد، اضافه کرد: پس بسیار مهم است که والدین با آموزش انتخاب‌های غذایی درست از فرزندشان در برابر ایجاد مشکلات سلامتی محافظت کنند.

صمدی با اعلام اینکه عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن که در سنین بالاتر به طور فزاینده دیده می‌شود غالبا نتیجه عادات غذایی ناسالم و در نتیجه اضافه  وزن در دوران کودکی است، تصریح کرد: رفتارهای غذایی ایجادشده در دوران کودکی اغلب به عادت‌های غذایی در بزرگسالی می‌انجامد؛ بنابراین آموزش به کودکان درباره چگونگی سالم غذاخوردن به آنها کمک می‌کند تا در طول زندگی سالم بمانند.

 

وی با تاکید بر اینکه ارتباط بین تغذیه سالم و وزن سالم و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها و در نتیجه داشتن سلامت عمومی برای کودکان بسیار مهم است، خاطرنشان کرد:کودکان با داشتن تغذیه سالم در مسیر رسیدن به موادمغذی ،فعال بودن و قوی بودن قرار می‌گیرند؛ اگر فرزندمان دچار اضافه وزن و چاقی است کمک کردن به او برای رسیدن به وزن سالم بهترین کاری است که می‌توان برای حال حاضر و آینده فرزندمان انجام دهیم.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی بیان کرد: روش مناسب برای کمک به جلوگیری از چاقی کودک، مشورت با مشاور تغذیه است تا راه را درست بروند؛ چراکه مشاور تغذیه می‌تواند در تهیه برنامه‌ای مطمئن کمک کند.

صمدی اضافه کرد: از طرف دیگر مشاور تغذیه می‌تواند به افراد کمک کند تا بدانند باید در چه مواردی بیشتر تمرکز کرده تا کودک  را به وزن مناسب برسانند بدون آنکه به او آسیب بزنند.

وی اظهار کرد: این نکته مهم را به‌خاطر داشته باشیم که در کودکان هیچ راه واحدی وجود ندارد که قرار باشد همه کودکان به آن برسند تا سالم باشند؛ در واقع دامنه وزن مناسب برای کودکان بستگی به قد جنسیت و سن آنها دارد.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی با اعلام اینکه نباید به دنبال یک نسخه واحد برای تمام کودکان باشیم، گفت: مهم‌ترین نکته برای کمک به کاهش وزن کودکان این است که در طول روز حداقل ۶۰ دقیقه برای فعالیت فیزیکی او در نظر گرفته شود، از سوی دیگر باید سعی شود در زمان وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها انواع مختلفی از مواد مغذی را برای کودک آماده شود.

 

صمدی بیان کرد: باید سعی شود بشقاب کودک با میوه و سبزی‌ها پر شود؛ به این دلیل که فیبر می‌تواند برای مدت طولانی باعث احساس سیری در کودکان شود.

وی با اشاره به اینکه مصرف غذاهای فست فود پرکالری پرچرب و نوشیدنی‌های شیرین باید محدود شود، افزود:  همیشه کودک به‌دلیل رعایت نکته‌های غذایی سالم تشویق شود تا برای ادامه انگیزه بیشتری داشته باشد؛ اما برای اعمال تغییرات در رژیم غذایی کودک نباید عجله شود، مثلا هر هفته یک تغییر را شروع کنید.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به گفت‌وگوی کودکانه در مورد انتخاب‌های غذایی سالم با زبان کودکانه، اظهار کرد:سعی شود غذاهای غیرمغذی را در خانه نگهداری نکنیم تا انتخاب‌های غذایی کودکان در خانه فقط  بین غذاهای سالم باشد.

صمدی یادآور شد: سعی شود به کودک در تهیه غذاهای سالم برای وعده غذایی اصلی خانواده حق مشارکت دهند تا آنها هم از تهیه یک غذای سالم بیشتر هیجان زده شوند و غذا را با اشتیاق  بیشتری میل کنند.

وی اظهار کرد: زمانی‌که کودکان تلویزیون تماشا می‌کنند فعالیت ندارند و وقتی این موضوع تبدیل به یک عادت برای کودک شود قاعدتا باعث افزایش وزن کودک خواهد شد پس با کودکان در مورد برنامه‌ریزی برای دیدن تلویزیون و بازی‌های اندرویدی صحبت کرده تا بدانند برای انجام این امور زمان مشخصی دارند.

این کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در پایان گفت: در همه موارد باید یادمان باشد که قوانین جدید را آرام آرام برای فرزندمان اعمال کنیم تا از تغییر سبک زندگی دل‌زده نشوند.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول