اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

درآمد مالیاتی 11 هزارمیلیاردی استان اصفهان/ کارمندان کماکان بیشترین مالیات را می‌پردازند

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان از سهم ۸ درصدی استان اصفهان از مالیات کشور با پرداخت ۸۵۰۰ میلیارد تومان بعد از استان تهران خبر داد و پیش‌بینی کرد که امسال این میزان به ۱۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کند.

درآمد مالیاتی 11 هزارمیلیاردی استان اصفهان/ کارمندان کماکان  بیشترین مالیات را می‌پردازند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بهروز مهدلو، ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه اظهار داشت: در یک کشور پیشرفته بر اساس نظم و انضباط مالی هزینه‌های جاری دولت از طریق مالیات که درآمد پاک نامیده می‌شود تأمین می‌شود و اگر از این راه تأمین نشود دولت مجبور است از طرق دیگری که آسیب‌های خود را دارد این کار را به سرانجام برساند. 

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان درباره وضعیت تأمین بودجه از طریق مالیات در ایران اعلام کرد: در حال حاضر ۵۰ درصد بودجه جاری و یک‌سوم بودجه عمومی کشور از فرآیند مالیات تأمین می‌شود در حالی که در تمام کشورهای پیشرفته این آمار بالای ۹۰ درصد است. 

وی افزود: نتیجه این امر کسری بودجه‌ای است که از مسیر فروش اوراق قرضه با آسیب‌های افزایش نقدینگی، سررسید اوراق و تورم و یا از طریق استقراض از بانک مرکزی جبران می‌شود که همه این موارد به منزله یک مالیات مساوی برای تمام افراد جامعه است. 

اخذ مالیات روش توزیع عادلانه ثروت

مهدلو اضافه کرد: همه ما معتقدیم که باید از هر شخص به نسبت درآمدش مالیات اخذ شود؛ یعنی کسی که درآمد بیشتری دارد مالیات بیشتر و کسی که درآمد کمتری دارد مالیات کمتری بدهد و یا معاف شود که این شکل عادلانه توزیع ثروت است. 

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان افزود: هر ساله اشخاص حقیقی تا پایان خردادماه اظهارنامه‌های خود را تکمیل می‌کردند اما با مصوبه ستاد ملی کرونا با توجه به شرایط پیش‌آمده این زمان تا ۳۱ مردادماه به تعویق افتاد؛ اگر اشخاص حقیقی یا مشاغل در مدت تعیین شده اظهارنامه‌های خود را ارسال کنند مشمول مزایا و معافیت‌هایی می‌شوند و در غیر این صورت دچار مشکل خواهند شد. 

2 درصد مالیات دهندگان درآمد بالای 3 میلیارد تومان دارند

وی در خصوص وضعیت اخذ مالیات در استان اصفهان گفت: در سال گذشته ۲۱۸ هزار اظهارنامه اشخاص حقیقی در استان اصفهان اخذ کردیم که ۲ درصد از آن‌ها گروه اول (افرادی با دریافتی بالای سه میلیارد تومان در سال ۹۸) هستند که مکلف به نگهداری دفاتر و اسناد و پر کردن اظهارنامه مالیاتی تا پایان مردادماه‌اند. 

مهدلو ادامه: ۳ درصد از مؤدیان نیز گروه دوم با دریافتی ۱ تا ۳ میلیارد تومان و ۹۵ درصد باقیمانده، اشخاص با دریافتی زیر یک میلیارد تومان در سال گذشته هستند؛ این دو گروه کافی است اظهارنامه ارائه دهند ولی نیازی به نگهداری دفاتر ندارند. 

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان درباره ماده ۱۰۰ تشریح کرد: هر ساله بین سازمان امور مالیاتی و مجامع امور صنفی توافقنامه‌ای در قالب ماده ۱۰۰ شکل می‌گیرد که در آن توافقی بر روی مالیات مقطوع صورت گرفته تا سازمان امور مالیاتی دیگر وارد پروسه رسیدگی نگردد و مالیات مؤدیان بر اساس آن تعیین شود؛ سال گذشته ۱۲۰ هزار پرونده یعنی حدود ۶۰ درصد پرونده‌های مالیاتی ما به این شکل سامان یافت که انتظار داریم این رقم امسال به بالای ۱۵۰ هزار پرونده برسد. 

وی درباره مزایای این طرح اشاره کرد: وقتی مؤدی این توافقنامه و این مالیات مقطوع را بپذیرد، پرونده او دیگر وارد پروسه علی‌الراس که می‌تواند همراه با اشکالات و نارضایتی مؤدیان باشد نمی‌شود؛ توافقی که امسال صورت گرفته علاوه بر گروه سوم گروه دوم را نیز در بر می‌گیرد و در نتیجه شامل حال ۹۸ درصد مؤدیان است. 

مهدلو در ارتباط با جزئیات بیشتر این توافق توضیح داد: افرادی که سال گذشته مالیات مقطوعشان از صفر تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قطعی شده باشد، به اندازه سال گذشته بدون هیچ افزایشی می‌توانند مالیات خود را پرداخت کنند؛ اگر مالیات مقطوع سال گذشته افراد از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۵ میلیون تومان باشد، با چهار درصد افزایش، چنانچه از ۵ میلیون تومان تا ۱۰ میلیون تومان باشد، با ۸ درصد افزایش و اگر بالای ۱۰ میلیون تومان باشد با ۱۲ درصد افزایش می‌توانند مالیات خود را قطعی کنند. 

مالیات 50 درصد مؤدیان سال گذشته صفر بوده است

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان تأکید کرد: مالیات ۵۰ درصد مؤدیان مالیاتی سال گذشته صفر ریال بوده است که این افراد با قبول این توافق می‌توانند امسال نیز مالیات خود را صفر کنند و ۲۷ درصد دیگر نیز مالیاتشان بین یک ریال تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است که به این ترتیب، ۷۷ درصد مالیات دهندگان می‌توانند با قبول این توافق مالیات خود را همانند سال قبل بپردازند. 

وی خاطرنشان کرد: برای انجام این شیوه پرداخت مالیات، کافی است مؤدیان یک فرم را و نه اظهارنامه، در سامانه سازمان امور مالیاتی پر کنند و مالیات خود را با درصدهایی که ذکر شد به صورت یکجا یا در پنج قسط بپردازند و در نهایت برگ قطعی را دریافت کنند.

مهدلو یادآور شد: این راه هم باعث کاهش نگرانی اشخاص از پرداخت مالیات می‌شود و هم فرآیند رسیدگی علی‌الراس کاهش می‌یابد تا کارکنان سازمان امور مالیاتی نیز فرصت بیشتری برای رسیدگی به پرونده‌های مهم و فرارهای مالیاتی داشته باشند. 

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان بیان داشت: بر اساس مصوبه سال ۹۴ که از ابتدای سال ۹۵ قابل اجراست، قانون‌گذار به سازمان امور مالیاتی اجازه رسیدگی علی‌الراس را نمی‌دهد اما چون زیرساخت‌های لازم برای این امر فراهم نبود این قانون سه سال تمدید شد اما امسال برای رسیدگی به امور مالیاتی سال ۹۸ اجرایی می‌شود و رسیدگی علی‌الراس نخواهیم داشت. 

مؤدیان در صورت اظهار اطلاعات غلط جریمه خواهند شد

وی در خصوص مشمولان ماده ۱۰۰ ابراز کرد: افرادی می‌توانند از این قانون استفاده کنند که مجموع دریافتی یا مجموع فروش ایشان در سال ۹۸ زیر ۹۹۰ میلیون تومان باشد و دقت کنند که میزان فروشی که در فرم مربوطه اظهار می‌کنند صحیح و دقیق باشد چرا که اطلاعات اظهاری با بانک‌های اطلاعاتی که مطابقت داده شده و در صورت صحت اطلاعات برگ قطعی صادر و در غیر این صورت، پس از رسیدگی، بر مازاد فروشی که اعلام نشده مالیات و جرائم قرار داده می‌شود و معافیت‌های آن نیز برداشته خواهد شد. 

مهدلو در مورد افرادی که درآمدشان بالای ۹۹۰ میلیون تومان است تبیین کرد: این افراد فارغ از مالیات سال گذشته آن‌ها ، به هیچ وجه از ماده ۱۰۰ استفاده نکنند؛ چرا که پس از بررسی بانک‌های اطلاعاتی اگر درآمد این فرد بالای ۹۹۰ میلیون تومان تشخیص داده شود، مالیاتی که قبلاً پرداخت کرده‌اند به طور کلی کنار گذاشته می‌شود، از معافیت ماده ۱۰۱ محروم، بدون اظهارنامه تلقی و هر مالیاتی که برای ایشان تعیین گردد، ۳۰ درصد جریمه غیر قابل بخشودگی بر آن اضافه می‌شود؛ علاوه بر اینکه در دسته مؤدیان پرریسک قرار خواهند گرفت. 

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان به افرادی که درآمد بالای ۹۹۰ میلیون تومان دارند توصیه کرد: این اشخاص درآمد و هزینه واقعی خود را در اظهارنامه مالیاتی وارد کنند تا پس از بررسی بانک‌های اطلاعاتی، در صورتی که صحت خود اظهاری ایشان ثابت شد، پرونده آنان نیز مشمول ماده ۱۰۰ شود و مورد رسیدگی مجدد قرار نگیرد. 

وی در ارتباط با گروه اول اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی اظهار کرد: این افراد و گروه‌ها که ملزم به نگهداری دفاتر و اسناد هستند، فروش و هزینه‌های واقعی خود را در اظهارنامه وارد کنند تا اطلاعاتشان به جز تعداد اندکی به انتخاب سازمان، با بانک‌های اطلاعاتی چک شود و در صورت صحت از چرخه رسیدگی خارج شود. 

بانک اطلاعاتی مالیات کامل است

مهدلو در خصوص بانک‌های اطلاعاتی بیان کرد: بیش از ۱۰ سال است که سازمان امور مالیاتی طرح جامع مالیاتی را مطرح کرده و بیش از ۳۶ پروژه در این زمینه انجام داده، بالای ۹۵ درصد این پروژه‌ها تکمیل شده و بانک‌های اطلاعاتی ما اکنون کامل است؛ اظهارات مؤدیان نیز با این بانک‌ها به صورت سیستماتیک چک می‌شود. 

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان محتوای سامانه ۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر که شامل معاملات افراد است و نیز حساب‌های بانکی اشخاص را از جمله سامانه‌های موجود در بانک‌های اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی برشمرد؛ اگرچه به گفته وی هنوز سه بانک، اطلاعات تکمیلی خود را برای این سازمان ارسال نکرده‌اند. 

وی درباره نحوه رسیدگی به پرونده‌های مشکوک تأکید کرد: حساب‌ها و پرونده‌های مشکوک تحت نظر کارکنان سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد به این صورت که تمام درآمدها، تراکنش‌ها و خرید و فروش‌ها بررسی می‌شود تا مشخص شود که علت اختلاف اظهارنامه با اطلاعات بانک‌های اطلاعاتی به دلیل مخفی کردن درآمد واقعی بوده یا به دلیل درآمدهای دیگر فرد، همچون سود سپرده بانکی، ارث و... که مشمول این مالیات نمی‌شود بوده است. 

مهدلو به مؤدیانی که قصد مخفی کردن درآمد واقعی خود را دارند هشدار داد که امسال برای اولین سال است که طرح جامع مالیاتی اجرایی می‌شود و قانون اجازه برآورد علی‌الراس را به ما نمی‌دهد و بانک‌های اطلاعاتی دقیق عمل می‌کنند؛ بنابراین مؤدیان هشیار باشند که در شرایط کرونا با انجام تخلف مالیات بیشتر و جریمه گزافی را برای خود به بار نیاورند. 

وی در خصوص کسانی که تازه فعالیت اقتصادی خود را شروع کرده‌اند نیز خاطر نشان کرد که این افراد باید اظهارنامه مالیاتی پر کنند و مشمول ماده ۱۰۰ نمی‌شوند. 

مهدلو شرایط پیش از اجرای این قانون را چنین توصیف کرد: در سال‌های قبل ممیزان مالیاتی برآورد مالیات را انجام می‌دادند که چون ممکن بود سلیقه شخص در آن دخیل باشد باعث اختلاف بین مؤدیان و ممیزان می‌شد، اما با اجرای ماده ۹۷ قانون مالیات‌های مستقیم، رسیدگی علی‌الراس برداشته خواهد شد و در مواردی که پرونده در چرخه رسیدگی قرار می‌گیرد ممیز نمی‌تواند مالیاتی را برآورد کند مگر آنکه استناد به بانک اطلاعاتی داشته باشد. 

عدم وصول مالیات مشاغل، مهمترین مشکل سازمان امور مالیاتی

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان اذعان داشت: سال گذشته مجموع مالیات دریافتی سازمان امور مالیاتی کشور ۱۴۱ هزار میلیارد تومان بوده است که مجموع مالیات حقوق بگیران بخش خصوصی و دولتی از مالیات مشاغل بیشتر بوده که این نشان‌دهنده عدم توانایی وصول مالیات از مشاغل است؛ شاید ۷۰ تا ۸۰ درصد مشاغل با خوداظهاری صحیح همانند پارسال یا کمتر مالیات بدهند اما بیست تا سی درصد باقیمانده است که باید مالیات حقیقی خود را بپردازند. 

وی در ارتباط با اخذ مالیات از هتلداران گفت: درباره بدهی‌هایی که از قبل داشتند برای این صنف هم تسهیلات و هم تقسیط‌های بلندمدت در نظر گرفته شد؛ هر سال بسته حمایتی از تولید داشتیم و امسال این بسته حمایتی برای همه صنوف قرار گرفت؛ در خصوص مالیاتی که امسال باید بپردارند اگر اظهارنامه‌ها درست باشد، طبیعتاً با کاهش درآمد، مالیات هم کم می‌شود و جای نگرانی نیست. 

مهدلو در رابطه با اجرای مالیات بر خانه‌های خالی اشاره کرد که این قانون هنوز به سازمان امور مالیاتی ابلاغ نشده و بدون شک اجرای آن نیازمند بانک‌های اطلاعاتی خاص آن است. 

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان درباره پزشکان مشمول ماده ۱۰۰ بیان کرد: تنها پزشکانی می‌توانند از این قانون استفاده کنند که تا پایان بهمن ۹۸ دستگاه کارت‌خوان را در مطب خود نصب کرده باشند. 

وی درباره بسته‌های حمایتی توضیح داد: در سال ۹۶ و ۹۷ بسته حمایتی برای تولید داشتیم به گونه‌ای که تقسیط‌ها حداکثر و حتی تا ۳۶ ماه و بخشودگی، صد در صد بود؛ امسال نیز تقسیط برای همه صنوف حداکثر و بخشودگی بر اساس بخشنامه رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی، به این شکل بود که اگر تمام مؤدیان جرائم خود را تا پایان مهرماه سال گذشته می‌دادند بخشودگی صد در درصد داشتند.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان  ادامه داد: اما اگر به آبان ماه می‌رسید، واحد تولیدی ۲ درصد جریمه و ۹۸ درصد بخشودگی و واحد غیر تولیدی، ۴ درصد جریمه و ۹۶ درصد بخشودگی دریافت می‌کرد و به همین ترتیب هر ماه ۲ درصد جریمه برای واحد تولیدی و ۴ درصد برای واحد غیر تولیدی اضافه می‌شد و در پایان اسفندماه ۹۰ درصد برای بخش تولید و ۸۰ درصد بخشودگی برای واحد غیر تولید تعیین شد که تا پایان خرداد این میزان تمدید گشت و از ابتدای تیرماه افزایش درصد جریمه به شیوه قبل آغاز شد. 

سهم 8 درصدی اصفهان در پرداخت مالیات کشور

مهدلو همچنین از سهم ۸ درصدی استان اصفهان از مالیات کشور با پرداخت ۸۵۰۰ میلیارد تومان بعد از استان تهران خبر داد و پیش‌بینی کرد که امسال این میزان به ۱۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کند.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که این بانک‌های اطلاعاتی چقدر دقیق هستند و چطور می‌تواند استفاده اشخاص از حساب‌های دیگران را شناسایی کند گفت: وقتی می‌بینیم که افراد تراکنش بالایی دارند اما پرونده ندارند در پروسه رسیدگی قرار می‌گیرند؛ بنابراین برای فرد کار کردن با حساب‌های دیگران ریسک محسوب می‌شود و اگر پرونده شخصی پرریسک تلقی شود موشکافانه مورد بررسی قرار می‌گیرد، البته نمی‌توان گفت بانک‌های اطلاعاتی بدون ایراد است اما همین که این اقدام آغاز شده خود جای امیدواری دارد و این نکته نیز حائز اهمیت است که اگر تا بعد از پنج سال از اظهارنامه فعلی شخصی اطلاعاتی مغایر به دست آمد قابلیت اخذ مالیات وجود دارد. 

وی در پایان در خصوص ماده صد اشاره کرد که هر شخصی که دارای چند بنگاه اقتصادی است، برای هر بنگاه پرونده جداگانه دارد و برای هر کدام به صورت جداگانه باید فرم مربوطه را پر کند. 

انتهای پیام/۶۳۰۸۶/ج۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول