اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

تشریح شیوه‌نامه بهداشتی برگزاری مراسم عزاداری محرم در خوزستان

مدیرکل اداره تبلیغات اسلامی خوزستان گفت: دستورالعمل‌های بهداشتی جهت برگزاری مراسمات ماه محرم و صفر از سوی وزارت کشور ابلاغ شده که در آن موارد متعدد بهداشتی بیان شده است.

تشریح شیوه‌نامه بهداشتی برگزاری مراسم عزاداری محرم در خوزستان

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، نشست خبری مدیرکل اداره تبلیغات اسلامی استان خوزستان با اصحاب رسانه در خصوص برگزاری مراسمات ماه محرم و صفر برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام محمدمهدی نبی‌زاده ضمن تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: یکی از اموری که باعث انعکاس و جهانی شدن حرکت امام حسین(ع) شد، روایت دقیق حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) از کربلا بود.

وی افزود: حضرت زینب(س) خبرنگار واقعه کربلا بود و با روایت دقیق آن حادثه، آبروی یزیدیان را برد.

مدیرکل اداره تبلیغات اسلامی خوزستان گفت: سازمان تبلیغات اسلامی مسؤول اجرای پروتکل‌های بهداشتی و همچنین نظارت بر مراسمات محرم در کشور و این مهم در استان خوزستان بر عهده ما است.

نبی‌زاده گفت: کمیته امنیتی‌اجتماعی سازمان تبلیغات اسلامی با همکاری نیروی انتظامی، دادستان استان، بسیج، حوزه علمیه، شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه و همچنین مجموعه بهداشت و درمان، کار اجرایی و نظارت را انجام خواهند داد.

وی افزود: دستورالعمل‌های بهداشتی جهت برگزاری مراسمات ماه محرم و صفر از سوی وزارت کشور ابلاغ شده و در این دستورالعمل‌ها موارد متعددی از جمله کاهش زمان مراسم به دو ساعت، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از اجباری از ماسک آمده است.

 مدیرکل اداره تبلیغات اسلامی خوزستان بیان کرد: طبق دستورالعمل ابلاغ شده پخت‌وپز در این ماه ممنوع نیست اما توزیع آن در محل به خاطر اجتماع مردم ممنوع اعلام شده و توزیع غذا باید حتماً در ظروف یکبار مصرف صورت بگیرد.

وی ادامه داد: ذبح دام و پخت‌وپز در خیابان‌ها ممنوع است و این کار باید در محل‌های مناسب و با رعایت کامل مسائل بهداشتی صورت بگیرد. طبق اعلام وزارت کشور و ستاد پیشگیری از بیماری کرونا، برپایی مواکب و ایستگاه‌های صلواتی و نیز توزیع موادخوراکی نیز ممنوع اعلام شده است.

نبی‌زاده برگزاری مراسمات در فضای باز را بهترین کار دانست و اظهار کرد: مراسمات تا حدامکان باید در فضای آزاد انجام شود و در فضاهای مسقف حداقل با ۲۵درصد جمعیت امکان انجام مراسم وجود دارد.

وی گفت: پروتکل‌های بهداشتی در خصوص مراسمات روز تاسوعا و عاشورا هنوز ابلاغ نشده است اما حرکت هیئات عزاداری به ویژه زنجیرزنی در سطح شهر ممنوع است. همچنین حرکت دسته‌جات طبل‌زنی و سنج‌زنی هم ممنوع اعلام گردید.

مدیرکل اداره تبلیغات اسلامی خوزستان با اشاره به ممنوعیت برگزاری مراسمات روضه خانگی، بیان کرد: از دیگر ابلاغیه‌های این ستاد اعلام ممنوعیت برگزاری روضه‌های خانگی است، اما باید در خصوص این دستورالعمل‌ها بیشتر کار شود زیرا اگر روضه‌ها به صورت متکثر و در فضاهای متعدد و با حضور افراد کمتری برگزار شود احتمال ابتلا در آن کمتر است.

نبی‌زاده اذعان کرد: هیئت‌هایی که بنا دارند در ماه محرم و صفر مراسم برگزار کنند حتما در سامانه بیرق ثبت‌نام و در آن نام مسؤول و مداح را وارد کنند همچنین هیئت‌هایی هم که تاکنون هیئت خود را ثبت نکرده‌اند با مراجعه به سامانه طوبی اقدام به این کار کنند.

وی افزود: از دیگر مسائلی که در این دستورالعمل آمده است ممنوعیت حضور سالمندان و کودکان در مراسمات ماه محرم و صفر است.

مدیرکل اداره تبلیغات اسلامی گفت: درخواست ما از صداوسیما این است که مراسمات ماه محرم را در رسانه به صورت ویژه پخش کند تا آن افرادی که محروم از حضور در مراسمات هستند از این فضا استفاده کنند.

نبی‌زاد عنوان کرد : از جمله فعالیت‌های اداره تبلیغات اسلامی در ماه محرم تشکیل گروه جهادی تبلیغی متشکل از روحانیون و طلاب است که در ماه محرم و صفر به صورت جهادی در منازل و حسینیه‌ها حاضر می‌شوند و به وعظ و روضه می‌پردازند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول