اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

10 تن بذر برنج اصلاح‌شده خارج از استاندارد بود

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران گفت: امسال ۸۵۰ تن بذر اصلاح شده برنج در میان مزارع توزیع کردیم که از این میزان ۱۰ تن خارج از استاندارد از آب درآمد.

10 تن بذر برنج اصلاح‌شده خارج از استاندارد بود

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، همه ما شنیدیم که مزد کارگر را قبل از اینکه عرقش خشک شود باید پرداخت اما امسال حکایت زحمات و مشقت‌های کشاورزان میاندورودی به گونه‌ای دیگری رقم خورد و به‌جای اینکه  از برداشت محصول  خود شاد باشند؛ برداشتی که ماه‌ها در انتظار به بار به بار نشستن آن در سرما و گرمای سوزان تابستان عرق ریختند سهم‌شان تنها نگرانی است.

درست در زمان که خوشه‌های طلایی به بار نشست شالیکاران میاندورود با مشکل جدیدی مواجه شدند و آن هم اینکه در مزارع شیرودی ارقام طارم سرکشیده و بذر قاطی به شالیکاران موجب شد تا این روزها به جای خوشحالی برای برداشت کشاورزان سردرگم و نگران باشند؛ چراکه ارقام طارم این روزها باید برداشت شود و ارقام شیرودی هنوز زمان برداشت آن فرا نرسیده است اگر بخواهند هر دو را با هم برداشت کنند باید قید طارم را بزنند.

 

بلافاصله بعد از مشاهده این مشکل به اطلاع مسؤولان جهاد کشاورزی رسید و باتوجه به این شرایط در پی چاره بودند که در این زمینه بحث بازدید از مزارع در دستور کار قرار گرفت و کشاورزان منتظر تصمیم مسؤولان شدند که قرار شده چه تصمیمی برای حل مشکل‌شان بیندیشند.

از ماجرای روزهای پراسترس برداشت بگذریم که واقعا تکلیف این کشاورزان مشخص نیست، در زمان فروش نیز شالی‌کاران با مشکل مواجه خواهند شد و حتی اگر به‌خوبی برداشت محصول به پایان برسد و متضرر نشوند به‌دلیل برداشت زود یا دیرهنگام،  نمی‌دانند این ارقام برنج را باید به عنوان شیرودی و یا رقم طارم محلی در بازار به فروش برسانند.

سوالی که این روزها فکر و ذهن کشاورزان میاندورود شده این است که کشاورزان با خیالی آسوده از بذور اصلاح شده شرکت تعاونی روستایی اقدام به نشاندن شالی در دل زمین کردند ولی اکنون می‌بینند که در میان خوشه‌های رقم شیرودی خوشه‌های طارم به بار نشسته است و مشخص نیست چه تصمیمی برای این مشکل کشاورزان اندیشیده خواهد شد.

 

موضوع دیگر اینکه اگر بذور اصلاح شده این است پس بذر اصلاح نشده چیست؟ از طرفی دیگر مگر تعاونی روستایی مسؤول توزیع بذور اصلاح شده است و در طول دوره رشد مرکز تحقیقات مزارع مادری را رصد می‌کنند تا اینکه ناخالصی نداشته باشند و اگر تأیید شد مزارع را به‌عنوان تولیدکننده بذر معرفی می‌کنند و اینکه بذور یا از مزرعه‌ای برداشت شد که با بذور دیگر مخلوط شد و یا اینکه در حین بوجاری با بذور دیگه مخلوط شد همه اینها سوالاتی که باید به ان پاسخ داده شود و برای کشاورزان شفاف‌سازی شود.

درپیگیری خبرنگار فارس از سیداسماعیل علوی مدیر جهادکشاورزی شهرستان میاندورود، اعلام شد: اکیپی از کارشناسان بازدید را انجام دادند تا ببینند چه راهکاری باید در این زمینه بیندیشند و اطلاع‌رسانی لازم در این زمینه صورت گیرد.

به گفته وی این روزها کشاورزان نسبت به این موضوع اعتراض دارند و باید خیلی زود این موضوع تعیین تکلیف شود تا هم کشاورزان از سردرگمی رها شوند و هم پاسخ قانع‌کننده‌ای برای حل این مشکل به کشاورزان داده شود.

مدیر جهاد کشاورزی میاندورود خاطرنشان کرد: با توجه به این مشکل و خواسته به حق کشاورزان مکاتبات مختلفی انجام شد که قرار شد این مشکل تعیین تکلیف شود.

 

مجید بهادری معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران نیز در ادامه پیگیری‌های فارس، اظهار کرد: امسال ۸۵۰ تن بذر اصلاح شده برنج در میان مزارع توزیع کردیم که از این میزان ۱۰ تن خارج از استاندارد از آب درآمد که این رقم  بسیار کوچک است.

وی افزود: همچنین شرکت توزیع کننده بذر متوجه نبود و این بذر در میان کشاورزان توزیع شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران  بیان کرد: این‌گونه نبود در مزارعی که برنج کاشته شد ۵۰ درصد مزرعه خارج از تیپ باشد بلکه براساس بررسی‌ها ۱۰ تا ۱۵درصد مزارع خارج از تیپ است.

بهادری با اشاره به انجام بازدیدها توسط همکاران و انجام اقدامات لازم، تصریح کرد: منتظر هستیم ببینیم تاثیر بذر قاطی بر عملکرد تولید در واحد سطح چگونه خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا هماهنگی‌های لازم با مراکز و موسسات مختلف انجام شد که در صورت کاهش عملکرد تولید در واحد سطح، اقداماتی انجام می‌دهیم که کشاورز متضرر نشود.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول