اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

فرید: 160 اثر به مسابقه نمایشنامه نویسی تئاتر مردمی ایران رسید/تئاتر را با مردم آشتی می دهیم

دبیر اجرایی جشنواره تئاتر گفت: بیش از 160 نمایشنامه به مسابقه نمایشنامه نویسی تئاتر مردمی رسید که از این تعداد بخشی برای تهران، بخشی استان ها و چند اثر نیز ا زخارج از کشور بود.

فرید: 160 اثر به مسابقه نمایشنامه نویسی تئاتر مردمی ایران رسید/تئاتر را با مردم آشتی می دهیم

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، نخستین دوره مسابقه نمایشنامه‌نویسی تئاتر مردمی ایران در دو بخش پاندمی ویروس کرونا و  آزاد برگزار می‌شود. این مسابقه از سوی انتشارات فرهنگی هنر و ادبی مهر نوروز و بنیاد آموزشی کوشک جلالی و با مشارکت انجمن علمی پژوهش‌های هنری ایران، کانون نمایشنامه‌نویسان ایران و مراکز فرهنگی ایران و آلمان برگزار خواهد شد. نخستین دوره این مسابقه با همکاری نشر مهرنوروز، ناشر آثار کوشک جلالی در ایران برگزار می شود.

دبیر این مسابقه علیرضا کوشک‌جلالی، مدیر هنری مسابقه بهنام زنگی، دبیر اجرایی مسابقه کامران فریدی و دبیر بخش شهرستان‌های مسابقه هومن رهنمون هستند. اعضای هیات داوران مسابقه به شرح محسن اکبرلو، 
لیلی رشیدی، امید طاهری، محمد عارف، مجید گیاه‌چی، شهرام گیل‌آبادی و فریدون ولایی هستند.

«کامران فرید» مدیر اجرایی این مسابقه در گفت وگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس عنوان کرد: نخستین دوره این مسابقه را امسال برگزار می کنیم تلاش داریم برای سال های بعد هم با کیفیت بیشتری آن را برپا کنیم.

وی در ادامه افزود: این مسابقه به همت علیرضا کوشک جلالی برای ترویج تئاتر بین عموم مردمی که سرگرمی شان تئاتر نیست و وقت کمتری برای این نوع هنر نسبت به سایر هنرها می گذارند ، شکل گرفته است، بنابراین هدف دستیابی به نمایش هایی است که نه خیلی سطح پایین و نه خیلی پیچیده که سخت فهم برای عموم مردم باشد، دارند.

فرید با اشاره به اینکه یک نمونه عینی این نوع تئاتر ، فیلم های چاپلین است، گفت: هدف این کار ترویج تئاتر و آشتی مردم با قصه ها و نمایش ها است.

وی درباره روند برپایی مسابقه گفت: ما از دهه سوم فروردین فراخوان را منتشر کردیم، تا سی و یکم خرداد ماه نیز زمان گذاشتیم که البته یک ماه دیگر نیز فراخوان ارسال آثار را تمدید کردیم، در این زمان 155 نمایشنامه به دبیرخانه رسید که از این تعداد هشتاد و اندی اثر از شهرستان و پنجاه و اندی هم از تهران و دو کار از خارج از کشور رسید و از بین این آثار 30 اثر با موضوع پاندمی کرونا و مابقی بخش آزاد بود.

 

فرید با بیان اینکه در حال حاضر آثار در دست داوری است که از این تعداد یازده کار شرایط مسابقه را نداشتند، افزود: از بین بقیه آثار یک تعدادی به دور دوم معرفی می شوند و حال تعدادش مشخص نیست و در مرحله بعد هم دو مرتبه کارها ارزشیابی و سه کار برتر از بین آنها معرفی می شود که هر سه کار توسط انتشارات مهر نوروز که با همکاری بنیاد کوشک جلالی مسابقه را برگزار می کند، چاپ می شود.

وی در این باره افزود: علاوه بر سه کار برتر جشنواره که در یک مجموعه چاپ و جوایز نقدی نیز دریافت می کنند ، سه کار دیگر هم که مربوط به شهرستان های کوچک به غیر از تهران و مراکز استان ها،  براساس امتیازات داوران در یک مجموعه جداگانه منتشر خواهند شد.

فرید درباره برپایی مراسم اختتامیه توضیح داد: ما منتظر هستیم تا آقای کوشک جلالی به ایران بیایند و تا انتهای شهریور ماه با توجه به شرایط موجود کشور، یک مراسم اختتامیه حال به صورت حضوری  و یا آنلاین برای جشنواره برگزار کنیم. 

وی در پاسخ به این سوال که حامیان جشنواره چه نهادها و افرادی هستند، گفت: حامیان جشنواره شامل انتشارات مهر نوروز که آثار برگزیده را منتشر می کند و  کانون نمایشنامه نویسان ایران که البته خیلی مشارکتشان گسترده نبود، یکی از داوران جشنواره هم دکتر عارف هستند که ریاست این کانون را برعهده دارند، امسال خیلی مشارکت گسترده ای نداشتند البته تصمیم داشتیم ارتباطات بیشتری داشته باشیم اما متأسفانه در حد مشاوره و حضور برخی نیروهایشان خلاصه شد اما احتمالا از سال بعد کانون حضور جدی تری در جشنواره خواهد داشت.

همچنین انتشارات مونیخ هم با آقای کوشک جلالی به توافق رسیدند که یک کار برتر را همان جا به زبان آلمانی ترجمه و چاپ کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چقدر به اهداف مسابقه نزدیک هستند، گفت: ما تلاشمان را می کنیم که به اهداف جشنواره نزدیک شویم اما خیلی خوش بینانه است که در یک دوره بتوانیم به اهدافمان برسیم آن هم با شرایطی که همه ما در آن زندگی می کنیم. ما در جهت رسیدن به اهداف جشنواره تلاش می کنیم شاید در این دوره کمتر به هدف اصلی نزدیک شویم اما تلاش داریم تئاتر مردمی واقعا جایگاه واقعی خود را بدست بیاورد ، فعلا نمی توانم بگویم چقدر به اهدافمان نزدیک شدیم اما شاید الان قدری حرکتمان کُند باشد که در آینده بهتر خواهد شد.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول