اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

تشکیل کارگروه نخبگان و فعالان فرهنگی اجتماعی/ گوگرد دبیرخانه شورا نمناک است

دومین جلسه تبادل نظر تشکل‌ها و نخبگان فرهنگی و اجتماعی با دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی برگزار شد و در این جلسه مصوب شد تا کارگروه جدیدی با عنوان کارگروه نخبگان و فعالان فرهنگی اجتماعی در شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی شکل بگیرد.

تشکیل کارگروه نخبگان و فعالان فرهنگی اجتماعی/ گوگرد دبیرخانه شورا نمناک است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، دبیر کمیته مطالبات مردمی اتاق اندیشه ورز  تبلیغ خراسان رضوی ظهر امروز در دومین جلسه همفکری و تبادل نظر تشکل‌ها و نخبگان فرهنگی و اجتماعی با دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی که در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس وظیفه دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی ما می‌توانیم گام بعدی را به این ترتیب برداریم که دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان مدیریت اتحاد و ایجاد همفکری کارگروه‌ها با نخبگان را به عهده گیرد.

حجت الاسلام احمد منصوری گیلانی ادامه داد: باید بر اساس اسناد بالادستی و سیاست‌های کلی ابلاغی، مهمترین مشکلات فرهنگی اجتماعی مشهد رصد و اولویت‌گذاری شود و این اولویت‌ها در کارگروه‌های تخصصی مورد بررسی قرارگیرد.

وی افزود: نکته سوم پیگیری امور و گزارش به افکار عمومی است که بر این اساس رسالت دیگر کارگروه نخبگانی تعریف می‌شود.

دبیر کمیته مطالبات مردمی اتاق اندیشه ورز  تبلیغ خراسان رضوی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب، اظهار کرد: آنچه که به شورای فرهنگ عمومی باید جهت بدهد، اخلاق و فرهنگ است.

منصوری ادامه داد: حاکمیت و رؤسای شایسته، مردم را در مسیر فضایل جهت می‌دهند که این همان فرهنگ‌سازی است که رهبری وزارت ارشاد را متکفل اصلاح فرهنگ عمومی دانسته‌اند.

وی با طرح چند سؤال از جمله اینکه وزارت ارشاد که در این پازل قرار دارد اکنون کجاست؟ آیا خود را ارزیابی کرده‌ایم؟ آیا وزارت ارشاد پاسخگو است؟، به عملکرد ضعیف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص توجه و اصلاح فرهنگ عمومی گلایه کرد.

می‌خواهیم دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی در اتصال به جامعه فعال باشد

دبیر کمیته مطالبات مردمی اتاق اندیشه ورز  تبلیغ خراسان رضوی با بیان اینکه با وجود پیگیری و اطلاع‌رسانی برای حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و دبیران کارگروه‌های شورای فرهنگ عمومی در این جلسه، اما اکنون آن‌ها در جلسه حضور ندارند، گفت: ما دلسوز هستیم، مطالبه ما اگر نادرست است بگویید نادرست است، مدیرکل ارشاد باید پاسخگو باشد، نمی‌شود که با وجود پیگیری در جلسه حاضر نشود و قبل از جلسه از مجموعه خارج شود.

منصوری یادآور شد: ما می‌خواهیم دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی در اتصال به جامعه فعال باشد، قطعا این مباحث رسانه‌ای می‌شود و به سمع و نظر امام جمعه می‌رسد، امیدواریم دوستانه این موارد حل و راهکار خوبی ایجاد شود و در نهایت تعامل شکل بگیرد و مردم ببینند این مرکز فشل نیست، بلکه جدی و پیگیر است.

وی یکی از جدی‌ترین آسیب‌های شورای فرهنگ عمومی را دبیرخانه برشمرد چرا که وظیفه اولویت‌گذاری مسائل برای مطرح شدن در جلسه و بازوی اجرایی مصوبات نیز خود دبیرخانه است.

گوگرد دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی نمناک است

دبیر کمیته مطالبات مردمی اتاق اندیشه ورز  تبلیغ خراسان رضوی یادآور شد: گوگرد دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی نمناک است باید این گوگرد تقویت شود، راه آن تعامل با نخبگان، تشکل‌ها و فعالان فرهنگی است برای همین باید راهکار ارائه داد تا این مسئله رفع شود.

خراسان رضوی در سال ۹۹ جلسه شورای فرهنگ عمومی نداشته است

مسؤول دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی نیز با اشاره به برگزاری اولین جلسه با نخبگان استان در پنجم مرداد ماه، اظهار کرد: برگزاری این جلسات بسیار مهم است، چرا که خرد جمعی شکل می‌گیرد اما وقتی جمعی از نخبگان در آن حضور داشته باشند این استفاده مضاعف خواهد بود.

یوسف امینی گفت: قطعا برگزاری این جلسات و تداوم آن به ارتقای جایگاه فرهنگ عمومی و فرهنگ کمک می‌کند، البته که نقایص و کاستی‌هایی حتما وجود دارد اما قابل رفع است.

وی در خصوص اجرایی شدن تشکیل کارگروه نخبگان در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان، بیان کرد: ما به عنوان دبیرخانه هدف مان همین است و دستورکار تعامل با نخبگان هم به همین دلیل عنوان شده است که بتوانیم کارگروه را تشکیل دهیم.

مسؤول دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی به برگزاری جلسه‌ای با حضور نمایندگان عناصر تقویت‌کننده استان اشاره کرد که مسائل را در آن مطرح کرده و نتیجه حاصل شود.

امینی در پاسخ به سؤالی در خصوص تعداد جلسات شورای فرهنگ عمومی طی سال جاری گفت: جلسات مشهد برگزار نشده، اما شهرستان‌ها مرتب جلساتشان برگزار می‌شود و کارگاه‌های سواد رسانه، سبک زندگی، پیشگیری از آسیب‌ها و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی انجام گرفته است، علاوه بر این در ابتدای سال جاری سیاست‌های ابلاغی جمعیت را به همه شهرستان‌ها فرستادیم.

در ادامه عضو دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی نیز اظهار کرد: هیچ‌گونه ارتباطی به معنای سیستماتیک که خروجی را رصد کند وجود ندارد و به تبع ارتباطی که شورای فرهنگ عمومی استان با شورای فرهنگ عمومی کشور وجود دارد هم می‌توان گفت شاخص ارزیابی خاصی وجود ندارد و فقط کمیت مطرح است.

مجتبی اطمینان گفت: ۲۸ شهر در استان امام جمعه‌ دارند که شورا در آن برگزار می‌شود و از این جا به بعد همه چیز به عهده خود ماست.

وی بیان کرد: از زمان تغییر دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، ساختار به سمت برنامه محوری رفته است و ۱۵ سر فصل برای آن در نظر گرفته شده و ما هم بر اساس آن از شهرستان‌ها مطالبه می‌کنیم.

عضو دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی خراسان رضوی ادامه داد: کاری که در سال ۹۸ انجام دادیم نگاه غیراداری بوده، اگر نگاه اداری بود فقط به شهرستان‌ها می‌گفتیم جلسه برگزار کنید،‌ اما کار ما در این مدت رصد، شناخت و تدوین راهکارها و برنامه‌ها برای رفع معضلات بوده است.

زهرا عنابستانی، مدرس دانشگاه و فعال فرهنگی اجتماعی نیز در ادامه این جلسه شناخت مسائل استان برای رفع آن‌ها را دارای اولویت برشمرد و گفت: در شناخت فضای موجود استان مشکل داریم که باید برای رفع این مسئله کارگروه نخبگان و در کنار دیگر کارگروه‌های شورای فرهنگ عمومی شکل بگیرد و نماینده‌ای در جلسه داشته باشد و پاسخ‌ها را به دست ما برساند سپس ما ارزیابی از سطح استان داشته باشیم.

وی به دریافت کمک از دانشجویان برای شناسایی مسائل اشاره کرد و افزود: اگر عزم جدی باشد می‌توان به تدوین مشکلات شهر مشهد برسیم، متأسفانه اکنون در ۸ آسیب اجتماعی رتبه نخست را داریم که باید با کارهای کیفی به آمار دقیق برسیم و برای آن دست به کار شویم.

کارگروه‌ها اثربخشی خود را شفاف اعلام کنند

در ادامه مسؤول دیده‌بان شفافیت و عدالت خراسان رضوی اظهار کرد: ۶ کارگروه‌ در جلسه شورای فرهنگ عمومی وجود دارد که یک مورد آن کارگروه فرهنگی است، کارگروه‌ها باید نسبت با اثربخشی خود شفاف‌سازی کنند.

علی سهیلی با نقد به عملکرد دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان از عدم برگزاری منظم جلسات گلایه کرد و گفت: حضور اعضای مؤثر در جلسه می‌تواند اثربخش باشد، اگر قرار است کاری انجام شود باید همه افراد مؤثر در جلسه حضور داشته باشند، این جلسه وظیفه‌اش فراهم کردن تمهیدات برای حضور فعالان فرهنگی است.

وی ادامه داد: استاندار نماینده دولت و امام جمعه نماینده حاکمیت هستند، باید بتوانیم مشکلات این شورا را که متعلق به نظام است، حل کنیم.

مدیرعامل سمن شفافیت و مطالبه حقوق شهروندی با اشاره به سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب و تکالیف شورای فرهنگ عمومی، خواستار برگزاری جلسه‌ای در خصوص این تکالیف و انتظارات از نهادها شد تا مطالبه‌گری و نتیجه آن علنی شود و یکی از طرح‌ها به عنوان محور جلسات تشکلی قرار گیرد.

جلسات در حاشیه شهر برگزار شود

دبیر تشکل‌های مردمی خراسان رضوی نیز به عنوان دیگر مطالبه‌گر اجتماعی در این جلسه حاضر شده بود، با بیان اینکه مهم‌ترین دغدغه رهبر معظم انقلاب، دغدغه‌های فرهنگی است و به مسائل مشهد تأکید بیشتری دارند، اظهار کرد: حس می‌کنم فرمایشات رهبری روی زمین مانده است، یکی از بحث‌هایی که در ۸ سال قبل به آن بی‌توجهی شده و رفع آن به امام جمعه مشهد سپرده شده بحث حاشیه شهر است، چرا که بسیار در مباحث فرهنگی مشهد اثرگذار است، حتی در مباحث سیاسی کشور اثر دارد، واقعا ما چه کردیم باید زمینه‌ای به عنوان اولویت‌های فرهنگی مشهد مشخص کنیم و در آن مسیر گام برداریم.

محمد فضائلی یادآور شد: باید انتظارات رهبری از شهر مشهد و تأثیرات مشهد بر جامعه بین‌المللی را مشخص کنید.

وی به حواشی که برای شهر مشهد در رسانه‌های بیگانه انجام شده است، اشاره کرد.

دبیر تشکل‌های مردمی خراسان رضوی متذکر شد: برخی از جلسات را نباید در ارشاد برگزار کرد بلکه باید در حاشیه شهر بگذاریم، جایی که حاشیه در حاشیه است.

فضائلی نمود نداشتن مباحث فرهنگی در رسانه‌ها، عدم امنیت اخلاقی اجتماعی و اقتصادی زائر در مشهد را بخش دیگری از مشکلات مشهد دانست و گفت: بودجه‌هایی که در مجموعه‌های فرهنگی گرفته می‌شود، کجا هزینه می‌شود؟ بودجه فرهنگی شهرداری کجا هزینه می‌شود؟ متولیان این جلسه کجا هستند؟ حوزه علمیه ما در مباحث فرهنگی ما کجاست؟ آن افراد باید بیایند و در این جلسه سخن بگویند.

برگزار نشدن جلسه شورای فرهنگ عمومی استان، نداشتن جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان مشهد، برگزاری کارگاه از سوی شورای فرهنگ عمومی که وظیفه دیگری به عهده دارد، از جمله مسائلی بود که از سوی مهدیه خادم پژوهشگر و مدرس حوزه و دانشگاه، مریم معصومی مسوول آموزش مؤسسه ره‌پویان معروف و لیدا ترک فعال اجتماعی و فرهنگی مورد نقد قرار گرفت.

در پایان این جلسه دبیرخانه موظف شد جلسات هم‌اندیشی کارگروه‌ها را با نخبگان و فعالان فرهنگی تشکیل داده و مصوبات و خروجی را رصد و گزارش کند.

همچنین کارگروه ویژه نخبگان و فعالان فرهنگی اجتماعی را با پیشنهاد و معرفی افراد توسط مهدیه خادم پژوهشگر و مدرس حوزه و دانشگاه تشکیل و جلسات به صورت مستمر برگزار شود.

رصد، تحلیل و اولویت‌گذاری مسائل فرهنگی و اجتماعی و همچنین ارزیابی عملکرد کارگروه‌ها به عهده کارگروه نخبگان و فعالان فرهنگی اجتماعی است.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول