اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

اکبری: هر کشوری دنبال استقلال سیاسی و فرهنگی باشد جزو جبهه مقاومت است

کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد که هر کشوری دنبال استقلال سیاسی و فرهنگی باشد جزو جبهه مقاومت است.

اکبری: هر کشوری دنبال استقلال سیاسی و فرهنگی باشد جزو جبهه مقاومت است

به گزارش خبرنگار حوزه سیاسی خبرگزاری فارس، حسین  اکبری کارشناس مسائل بین‌الملل صبح امروز در میزگردی که در محل موسسه اندیشه سازان نور برگزار شد، گفت: دستاوردهای مقاومت با دستاوردهای نظام سلطه کاملا متفاوت است؛ علی رغم اینکه آنها امکاناتی چون سازمان ملل و قدرت رسانه ای و اجماع سازی جهانی دارند ولی موفق به اجماع سازی جهانی هستند چون مقاومت مبتنی بر ارزش های فطری و انسانی هست. هرکشوری امروز در در دنیا اگر دنبال استقلال سیاسی و فرهنگی باشد بطور طبیعی جزو جبهه مقاومت هست.

وی با بیان اینکه در دنیا نظریه های کلان وجود دارد که ساختار و شکل و قوانین کشورهای مبتنی بر آن شکل می گیرد, گفت: نظریه امام مبتنی بر استضعاف و استکبار نظریه ای جهانی مبتنی بر قرآن است.

این کارشناس مسائل بین الملل ضمن اشاره به اینکه در روابط بین الملل اگر‌ کشورها از قدرت برخوردار باشند به آنها حقوق بین الملل تحقق می گیرد، تصریح کرد: جهان اسلام به دلیل اشغال توسط غرب راهی جز سازش نداشت ولی نتیجه سازش این است که امروز منطق و عدالت حاکم نیست و هرکس زور دار از حق هم برخوردار هست.

اکبری در ارتباط با ابعاد تبیینی مقاومت گفت: امروزه گفتمان مقاومت پس از فروپاشی شوروی در مقابل دشمنان ایستادگی کرده و گفتمان لیبرال دموکراسی دچار  شکست در برابر مقاومت شده است. در حالی که جریان سلطه گر به دنبال سلطه بر ملت ها هستند، اما ملت ها بدنبال استقلال و مقابله با  اشغالگری هستند از جمله در طول تاریخ کشورهای مختلفی حتی در غرب استقلال خود را جشن می گیرند و لذا استقلال امری فطری و طبیعی است که انسان‌ها به دنبال آزادی و مبارزه با سلطه گری و اشغالگری است و مقامت مبتنی بر این ارزش‌های فطری است.

به گفته اکبری، امروزه مقاومت به عنوان جریانی چالش گر در حوزه قدرت نرم توانسته ایفای نقش کند و در حوزه قدرت سخت نیز در حوزه‌های مختلف جغرافیایی دستاوردهای مقاومت بسیار قابل توجه در مقایسه با نظام سلطه بوده است، اگرچه نظام سلطه ابزارهای مختلفی از جمله سازمان های بین المللی را در اختیار  دارد، اما دستاوردهای مقاومت بسیار قابل توجه بوده است و جبهه استکبار دستاوردی نداشته است.

به گفته اکبری، مقاومت توانسته این امید را در دل ملت‌ها زنده کند تا بتوانند در مقابل سلطه گری ایستادگی کند.

سفیر سابق ایران در لیبی همچنین در تعریف مقاومت اظهار داشت:هر کشوری که امروزه در دنیا فارغ از هر دین و مکتبی، اگر به دنبال استقلال سیاسی و فرهنگی باشد، بخشی از جبهه مقاومت است.

اکبری، در ارتباط با دستاوردهای مقاومت گفت: در دنیا اشکال مختلفی  به تحولات نگاه می شود، از جمله نگاه لیبرال دموکراسی که برای حل مشکلات انسان ها ادعاهایی دارد و برخی نظریات سازش که در موضوع فلسطین، مبارزه را رد می کرد، اما نظریه  امام مبتنی بر قرآن بود و به این معناست که هرجا مستضعفی بود باید از آن دفاع کرد و هرجا مستکبری  بود باید با آن مقابله کرد و شعار اصلی مقاومت هم همین شعار امام است. امروزه ما روابط بین الملل داریم که در این روابط بین الملل، کشورها اگر از قدرت برخوردار داشته باشند از حقوق بین الملل برخوردار خواهند بود و اگر قدرت نداشته باشند از حقوق بین الملل برخوردار نمی شوند. جهان اسلام نیز به دلیل شرایط پس از جنگ جهانی دوم مناطقی از آن اشغال شد و نتیجه این اشغال در حال حاضر در برخی مناطق خاورمیانه دیده می شود، از جمله جنایاتی که علیه ملت فلسطین می شود، اما متاسفانه در روابط بین الملل حقوقی برای فلسطین قائل نمی شوند، چون قدرت ندارد. همچنین سوالی این است که آمریکا تا کجا به تجاوزگری خود ادامه خواهد داد و نقطه توقف آمریکا کجاست؟ این در حالی است که هرچه بیشتر در برابر آمریکا سازش شود، تجاوزگری آمریکا نیز بیشتر خواهد شد.

سفیر سابق ایران در لیبی در ارتباط با رفتار کشورها در نظام بین الملل همچنین گفت: در حال حاضر دنیا به  چهار گروه تقسیم می شود، کشورهای سلطه گر مانند آمریکا، کشورهای سلطه  پذیرمانند کشورهای عربی خلیج فارس و کشورهای سلطه ستیز مانند کشورها و گروه های مقاومت و در نهایت کشورهای خنثی که بخش قابل توجهی از کشورهای دنیا در این گروه قرار دارند.

به گفته اکبری، کشورهای سلطه پذیر، مانند عربستان سعودی، بیش از یک هزار میلیارد دلار و یا بیشتر پول و خدمات در اختیار غرب قرار داده تا امنیت سعودی ها تامین شود، اما این کشور در مقابل ضعیف ترین کشور مانند یمن نتوانست امنیت خود را تامین کند. لذا سلطه گرها به سلطه پذیرهایی مانند عربستان نگاه ابزاری دارد و کسانی که سازش در برابر سلطه گرها را پذیرفته اند، در واقع استقلال و امنیت خود را داده‌اند و در واقع همه چیز خود را واگذار کرده‌اند و سازش همان سلطه پذیری است که از سوی سلطه گران طراحی شده است، اما مقاومت آن قدر توسعه یافته که مستقیم در برابر سلطه گرها مقابله می کند.

کارشناس مسائل منطقه همچنین افزود: شهید سلیمانی به عنوان نمادی از مقاومت به شمار می رود، بن سلمان و عربستان نماد سلطه پذیری است و آمریکا نماد سلطه گری فعلی در روابط بین الملل است.

سفیر سابق ایران در لیبی اظهار داشت: جمعیت لبنان با  آوارگان فلسطینی ساکن در این کشور حدود 5 میلیون نفر است، اما جمعیت لبنانی های خارج از این کشور 12 میلیون نفر است و این لبنانی ها سرمایه زیادی را به لبنان باز می  گردانند. از سوی دیگر لبنان دارای موقعیت استراتژیک است و از همیشه طی دهه های گذشته دولت های لبنان، دولتی آمریکایی بوده‌اند و دولت «حسان دیاب» تنها دولت مستقل در این کشور بود.

به گفته اکبری، همچنین دستاورد دولت حامی آمریکا 140 میلیارد بدهی است، اما دولت دیاب تلاش داشت تا مستقل عمل کند ولی تحت فشار قرار گیرد. در ارتباط با بندر بیروت نیز تا 12 مایل آن در کنترل و گشت زنی آمریکا و فرانسه بوده و بعد از آن هم صهیونیست‌ها حضور داشتند، اگرچه تلاش برای اتهام زنی به حزب الله است.

سفیر سابق ایران در لیبی در ارتباط تحولات اخیر لبنان گفت: آمریکا تحریم‌ها  و فشارها علیه لبنان را آغاز کرده است، اگرچه به مانند سوریه و عراق، در لبنان نیز  آمریکا به نتیجه نخواهد نرسید و شرایط فعلی ادامه روند فشاری  است که از سوی غربی ها علیه حزب الله آغاز شده است. درباره استعفای نخست وزیر هم باید توجه داشت که با وجود استعفای نخست وزیر، اما قدرت حزب الله به  میزانی است که می تواند از هر تهدیدی جلوگیری کند و لذا لبنان به سمت جنگ داخلی نخواهد رفت.

به گفته اکبری، ادامه اغتشاشات در لبنان با وجود روی کارآمدن دولت نزدیک به غرب محل  تردید است و احتمالا غرب پس از  اغتشاشات راه های دیگری برای فشار به حزب الله  دنبال خواهد کرد. امروزه حزب الله در لبنان بیشترین حامی و طرفدار را دارد و در صورت نظرسنجی بدون شک، حزب الله بیشترین آرا را به دست خواهد آورد. همچنین اقتدار حزب الله در برابر صهیونیست‌ها، نوعی غرورآفرینی را برای لبنانی‌ها ایجاد می کند.

اکبری درلاره چشم انداز آتی لبنان نیز، گفت: چشم انداز آتی لبنان به سمتی می رود که مخالفان به دنبال شرایطی برای فشار بر حزب الله خواهند بود، چون تا کنون توطئه ها علیه حزب الله کارساز نبوده است ودر عین حال حزب الله لبنان هر روز قدرت بیشتری به دست آورده و با توجه به قدرت حزب الله، دیگر بازیگران لبنان مجبورند جایگاه حزب الله در لبنان در نظر داشته باشند، همان گونه که رئیس جمهور فرانسه که به لبنان سفر کرد، هیچ گونه موضع گیری علیه حزب  الله دنبال نکرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول