اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

برگزاری مراسم عاشورا بدون حرکت دسته‌های عزاداری

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه عزاداری روز تاسوعا و عاشورا هم بدون دسته‌روی برگزار می‌شود گفت: از طبل، سنج و امثال آن در دسته‌‌های عزاداری جلوگیری خواهد شد.

برگزاری مراسم عاشورا بدون حرکت دسته‌های عزاداری

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حجت‌الاسلام هادی نظیری صبح امروز در نشست تبیین عملیات محرم در جمع مسوولان هیات‌های مذهبی همدان ضمن تبریک عید سید غدیرخم و میلاد حضرت موسی بن جعفر(ع) اظهار کرد: امسال با یک محرم متفاوتی مواجه هستیم و شاید جمع حاضر در طول خدمت خود در دستگاه امام حسین (ع) چنین شرایطی را تجربه نکرده بودند.

وی بیان کرد: اینکه بخواهیم با عشق، علاقه، مودت و محبت نسبت به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) مراسمی را در محرم برگزار کنیم با محدودیت‌هایی مواجه هستیم و مستلزم رعایت پروتکل‌های بهداشتی خواهد بود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه فرمایشات مقام معظم رهبری در روز عید غدیر برای ما فصل‌الخطاب است افزود: ایشان فرمودند به آن دستورالعمل‌هایی که ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده پایبندم و همه موظفیم مطابق آن عمل کنیم.

وی گفت: در برگزاری مراسم عزاداری هیات‌های حسینی دو حالت نداریم یا باید در فضای سرپوشیده و مسقف برگزار شود یا باز است که طبق دستورالعمل‌ها اگر مکان، سرپوشیده و مسقف است اولا باید ارتفاع سقف ۶ متر مربع باشد و ثانیا تهویه مناسب داشته باشد؛ ضمن اینکه باید به تایید کارشناس اداره مرکز بهداشت شهرستان برسد.

نظیری گفت: از طرف دیگر برگزاری مراسم هیات با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بین هر نفر دو متر و با ظرفیت یک چهارم در نظر گرفته شده که حداکثر زمان برگزاری مراسم در فضای سرپوشیده نیز یک ساعت تعریف شده است.

 برنامه سینه‌زنی نباید به صورت کامل در فضاهای سربسته برگزار شود 

وی با بیان اینکه برنامه سینه‌زنی نیز نباید به صورت کامل در فضاهای سربسته برگزار شود خاطرنشان کرد: اگر هیاتی مراسم خود را در فضای سربسته دارای شرایط لازم برگزار کند، فقط مربوط به مراسم منبر است نه روضه‌خوانی و سینه‌زنی.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان گفت: اگر هیاتی در پی برگزاری مراسم سینه‌زنی است باید حتما در فضای باز باشد، در این شرایط نیز فاصله‌گذاری دو متر موضوعی قطعی بوده و استفاده مستمر از ماسک نیز باید مد نظر قرار گیرد.

وی با تاکید به اینکه عزاداران حسینی باید به آداب عزاداری و توجه به حق‌الناس را مد نظر داشته باشند افزود: وقتی قرار بر برگزاری مراسم در فضای باز باشد رعایت حال مردم و همسایگان تکلیف شرعی ما می‌شود.

نظیری با بیان اینکه اجازه نداریم هر ساعتی نسبت به برگزاری مراسم عزاداری اقدام کنیم گفت: شاید همسایگان هیات بیماری یا فرد مسنی داشته باشد که از صدای بلندگو اذیت شود پس باید همه مسائل را مد نظر قرار داد.

وی با اشاره به اینکه پیشنهاد بر این بود نهایت زمان برگزاری مراسم هیات یعنی پایان مراسم در فضای باز ساعت ۲۳:۳۰ باشد تاکید کرد: بعد از این ساعت هیچ هیاتی نخواهیم داشت چون مردم اذیت خواهند شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه وقتی می‌گوییم دو ساعت مراسم عزاداری در فضای باز ضرورتی ندارد یک ساعت هم کافی است گفت: برگزاری برخی برنامه‌ها به خاطر تجمع بالا مانند بیت‌العباس زنجان، نخل‌گردانی یزد، تشت‌گذاری اردبیل و مراسم شیرخوارگان حسینی ممنوع است.

وی با بیان اینکه تشخیص ستاد مقابله با کرونای استان این بود که مراسم روز سوم شهادت امام حسین(ع) که در همدان به «سوم عاشورا» معروف است جزو موارد خاص محسوب شود عنوان کرد: امسال به کیفیت سال‌های قبل مراسم سوم عاشورا و حرکت دستجات عزاداری به سمت میدان امام(ره) را نخواهیم داشت.

نظیری با اشاره به اینکه باید برای مراسم سوم عاشورا تدبیر کرد خاطرنشان گرد: پیشنهاد اول این است که روستاهایی که دسته خود را در این روز به همدان می آوردند در همان روستای خود عزاداری کنند و هیات‌های داخل شهر نیز به نحو دیگری این مراسم را برگزار کنند که در ادامه توضیح خواهم داد.

وی با بیان اینکه امسال برگزاری دسته عزاداری از هر نوع سینه‌زنی، سقایی و... در صورتی مجاز است که حرکت دسته عزاداری نداشته باشد افزود: دسته شکل می‌گیرد اما ثابت و در یک مکان مشخص با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی دو متر از هر طرف و استفاده از ماسک.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان با بیان اینکه عزاداری روز تاسوعا و عاشورا هم بدون دسته‌روی برگزار می‌شود تصریح کرد: از طبل، سنج و امثال آن در دسته‌جات عزاداری جلوگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه همه مردم در عزاداری ماه محرم صاحب نذر هستند اما باید امسال به شیوه متفاوتی ادا شود گفت: با توجه به کرونا برگزاری برخی از نذرها به مانند سالهای گذشته با ضوابط اداره بهداشت مغایرت دارد.

 سعی بر این است نذورات را به سمت کمک‌های مومنانه سوق دهیم

نظیری با بیان اینکه نذورات مسئله دقیقی است و نمی‌‌توان برای ادای نذر یک قاعده کلی داد چون به نیت نذرکننده بستگی دارد افزود: از رئیس حوزه‌های علمیه استان درخواست کردیم یک تیم کارشناسی از طلاب را تا محرم برای بررسی نذورات اختصاص دهند و ایشان نیز پذیرفتند.

وی با بیان اینکه باید مخابرات یک خط ارتباطی در اختیار حوزه علمیه قرار دهد تا مردم سوالات خود را در این زمینه بپرسند خاطرنشان کرد: تلاش ما بر این است که اگر از نظر فقهی مشکلی وجود ندارد نذورات را به سمت کمک‌های مومنانه سوق دهیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان ضمن قدردانی از تلاش مسوولان در برنامه‌ریزی برنامه‌های محرم گفت: از توجه ویژه آیت الله شعبانی؛ نماینده ولی فقیه در استان و زحمات آقای حیدری مقدم؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان قدردانی می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه استاندار همدان نگاه ویژه‌ای به برگزاری مراسم محرم امسال داشتند و قدردان ایشان نیز هستیم اظهار کرد: ایشان نسبت به برگزاری مراسم عزاداری با تدابیر خاص تاکید کرده‌اند.

نظیری با بیان اینکه استاندار به تمام مدیران دستگاه‌ها دستور داده‌اند در این زمینه با سازمان تبلیغات اسلامی هماهنگ باشند عنوان کرد: مسوولان استان همکاری لازم را در راستای برگزاری مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان دارند و عاشقانه پای کار آمده‌اند.

انتهای پیام/۸۹۰۲۶/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول