اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

اجرای بی‌خطرسازی پسماندهای مراکز درمانی خصوصی در همدان

رئیس نظام پزشکی همدان از اجرای طرح بی‌خطرسازی پسماندهای مراکز درمانی خصوصی در همدان خبر داد و گفت:‌ عقد قرارداد با شرکت مجری طرح جمع‌آوری و پسماند جزو الزمات ماست و از پزشکان می‌خواهیم در این زمینه اقدام کنند.

اجرای بی‌خطرسازی پسماندهای مراکز درمانی خصوصی در همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، علیرضا مدرکیان ظهر امروز در مراسم تجلیل از خبرنگاران حوزه سلامت اظهار کرد: نقش خبرنگاران در تمام عرصه‌ها مشهود است، این قشر با اطلاع‌رسانی و آگاهی می‌توانند مردم را در شناسایی و احقاق حقوق خود یاری کنند.

وی نقش خبرنگاران حوزه سلامت را در آگاهی دادن به مردم به ویژه در شرایط امروز جامعه نسبت به بیماری کرونا مهم دانست و گفت: رسانه‌ها یاریگر مجموعه کادر درمان در  اطلاع‌رسانی  و آگاهی دادن به مردم در رعایت دستورالعمل‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند و نقش آنها بسیار حائز اهمیت است.

رئیس نظام پزشکی همدان با اشاره به احادیثی از امام حسین(ع) که می‌فرمایند«در مدت عمر خود در حفظ و سلامت تن بکوشید» افزود: هرکسی باید در حفظ و سلامتی خود بکوشد و مصداق حدیث دوم مدافع سلامت هستند که این روزها بدون چشمداشتی دل خطر از هموطنان خود به خوبی مراقبت می‌کنند و ما قدردان آنها هستیم.

وی با اشاره به اینکه 6 ماه است همکاران پزشک ما به شدت مشغول ارائه خدمت به مردم هستند و از روز اول نیز پای کار بودند و هیچ وقفه‌ای در این مدت صورت نگرفته است گفت: احتمالا آمار فوتی‌های جامعه پزشکی در اثر کرونا را دنبال می‌کنید، متاسفانه دو روز پیش چهار نفر از پزشکان  خوشنام کشور را به علت این بیماری از دست دادیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از جامعه پزشکی، سرپرستاران و پرستاران در حین خدمت گرفتار بیماری کرونا شده‌اند افزود: با این وجود در هیچ بیمارستانی حتی یک دقیقه خدمت متوقف نشده و در این مدت می‌دیدیم که عزیزان ما امروز کنار ما بودند و فردا نبودند.

حال پزشکان مبتلا به کرونا خوب است

رئیس نظام پزشکی همدان با اشاره به اینکه به خاطر بیماری کرونا پزشکان زیادی را از دست داده‌ایم اما این مسائل باعث نشده دیگر همکاران از اراده خود سست شوند و همچنان خدمت‌رسانی وجود دارد  تاکید کرد: جامعه پزشکی  همانطور  که در عرصه‌های مختلف همچون دفاع مقدس، زلزله، سیل و... از ابتدا تا انتها در کنار مردم بوده‌اند و به میهن خود خدمت کرده‌اند در دوران کرونا نیز لحظه ای درنگ نکرده‌اند و یاریگر مردم بوده‌اند.

وی تصریح کرد: مردم مطمئن باشند که هیچ کدام از حرف‌ها، صحبت‌ها و حاشیه‌هایی که برای جامعه پزشکی ایجاد می‌شود باعث نشده که لحظه‌ای از خدمت دست بکشیم و تا پایان این بیماری هستند و در هر مشکل و گرفتاری درمانی پای کار خواهند بود.

مدرکیان عنوان کرد: طبق حساسیت ایجاد شده نسبت به کرونا وضعیت آمار مبتلایان در اسفندماه سال گذشته و فروردین امسال خوب بود اما مجدد حساسیت‌زدایی شد و آمار افزایش یافت.

وی گفت: در حال حاضر بار دیگر با زحمات اعضای کادر درمان و اطلاع‌رسانی به موقع دولت و صدا و سیما و نیز خبرنگاران مردم پروتکل های بهداشتی را با دقت بیشتری رعایت می‌کنند و این منجر شده آمار روند کاهشی داشته باشد هرچند هنوز همدان در وضعیت هشدار قرار دارد.

رئیس نظام پزشکی همدان با بیان اینکه طبق آمار وزارت بهداشت تقریبا از مجموع ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تست انجام شده ابتلای  ۳۲۰ هزار نفر به کرونا تشخیص داده شده است افزود: تقریبا ۱۲.۱ درصد از مجموع تست‌ها مثبت اعلام شده است.

وی با اشاره به اینکه طبق  آمار وزارت بهداشت مرگ و میر ناشی از کرونا از بین مبتلایان قطعی تقریبا نیم درصد است خاطرنشان کرد: آمار وزارت بهداشت مبتلایان قطعی است و بر اساس معیارهای قطعی اعلام نظر می‌کند و ممکن است این آمار با آمارهای سایر کشورها متفاوت باشد.

مدرکیان با بیان اینکه طبق آمار دانشگاه علوم پزشکی همدان کمتر از ۵۰۰ نفر در بیمارستان‌های استان به علت بیماری کرونا بستری هستند که این تعداد نسبت به هفته‌های قبل کاهش دارد و امیدواریم وضعیت موجود ادامه داشته باشد گفت: در این مدت تعدادی از پزشکان همدان نیز به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند اما خوشبختانه یا بهبود یافته یا در حال درمان هستند و وضعیت حادی ندارند.

ضرورت همکاری مطب‌ها و کلینیک‌های خصوصی در بی‌خطرسازی پسماندها 

مدرکیان در ادامه با اشاره به ضرورت دفع و بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی مطب‌ها و مراکز خصوصی گفت: از سالهای قبل گرفتار این موضوع بودیم و طبق قانون مدیریت پسماند بی‌خطرسازی پسماند باید مورد توجه قرار می‌گرفت.

وی بیان کرد: هرچند دندانپزشکان و آزمایشگاه‌ها پسماندهای خود را اتوکلاو می‌کنند اما از لحاظ قانون پسماندهای موجود ویژه هستند و باید جمع‌آوری و بی‌خطرسازی آنها با روش خاصی انجام شود.

رئیس نظام پزشکی همدان با بیان اینکه چند سال پیش شرکت مدیریت پسماند در استان مشغول بی‌خطرسازی زباله‌ها شد و در حال حاضر گلایه‌مندی وجود دارد که چرا پزشکان در این زمینه همکاری خوبی ندارند عنوان کرد: ما طی چند ماه گذشته به ویژه به خاطر مسئله کرونا عزم خود را جزم کرده‌ایم  و موضوع پسماندهای پزشکی اهمیت بیشتری از قبل پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه در این راستا از همکاران خود خواسته‌ایم نسبت به عقد قرارداد با شرکت مربوطه اقدام کنند افزود: در حال حاضر شرایط بهتر شده و همکاران این اقدام را انجام می‌دهند.

مدرکیان گفت: برخی همکاران را نسبت به شرایط توجیه کرده‌ایم قرارداد مربوطه را  منعقد کنند اما یکی از دلایل عدم فراگیری، این است که شرکت مربوطه نیرو و توانایی لازم برای سرعت در کار ندارد تا قراردادها زودتر به نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه مشکلاتی نیز قبلا از سوی شرکت مربوطه وجود داشت و کمتر به تعهدات خود عمل کرده بود که این امر باعث شده کار ما عقب بیافتد خاطرنشان کرد: در حال حاضر مدیریت شرکت تغییر کرده و قول همکاری لازم را داده‌اند که امیدواریم این اتفاق بیافتد و مشکلات موجود برطرف شود.

رئیس نظام پزشکی همدان گفت: عقد قرارداد با شرکت مجری طرح جمع‌آوری و پسماند جزو الزامات ماست و حتما از همکاران می‌خواهیم در این زمینه اقدام کنند.

اجرای طرح نوبت دهی آنلاین در کنترل بیماری کرونا

وی با اشاره به اجرای طرح نوبت‌دهی آنلاین در کنترل بیماری کرونا افزود: از پزشکان خواسته‌ایم به این سمت بروند و در حال حاضر کار را آغاز کرده‌ایم.

مدرکیان با بیان اینکه احتمالا تا یک ماه آینده بتوانیم تلفن‌ها و روش نوبت‌دهی آنلاین را حجمی کنیم گفت: به محض اجرای طرح از طریق رسانه‌ها اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه اقدام دیگر ارائه مشاوره‌های مجازی است که امیدواریم تا روز پزشک آن را به سرانجام برسانیم خاطرنشان کرد: اقدامات لازم در این زمینه انجام شده و تعدادی از پزشکان داوطلب اجرای طرح هستند و تنها موضوع تعرفه‌ها باقی مانده که با دانشگاه علوم پزشکی به توافق برسیم.

رئیس نظام پزشکی همدان با اشاره به اینکه اطلاع رسانی در خصوص این طرح نیز انجام خواهد شد تا مردم از این طریق نیز به نیاز خود در شرایط موجود کرونا برسند گفت: ایام نوروز بیش از صدنفر از پزشکان در این طرح شرکت کردند و به صورت رایگان خدمات ارائه شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۷۰ نفر از پزشکان اعلام آمادگی کرده‌اند که می‌توانند مشاوره مجازی ارائه دهند افزود: ایام نوروز هزینه تعرفه رایگان بود اما در حال حاضر برای اینکه طرح گسترش یابد و از آنجا که دریافت هزینه قانونی است، به دنبال توافق در این زمینه با دانشگاه علوم پزشکی هستیم.

افزایش مراجعات درمانی از سایر استانها به همدان  

مدرکیان با اشاره به اینکه یکی از افتخارات موجود بالا بودن مراجعات به مراکز درمانی همدان از خارج استان است گفت: این دلیل بر حاذق بودن پزشکان و رعایت تعرفه‌هاست و بیش از ۲۰ درصد مراجعات از سایر شهرهاست.

 وی با تاکید به اینکه مراجعات زیاد از استان‌های دیگر ضرورت اجرای طرح مشاوره مجازی را بیشتر می کند افزود: تجویز دارو به صورت آنلاین و تبدیل مشاوره به نسخه‌نویسی نیازمند دسترسی به اطلاعات است که می‌طلبد وزارت بهداشت این امکان را فراهم کند.

 رئیس نظام پزشکی همدان بیان کرد: در این زمینه اقداماتی انجام داده‌ و شرکت مربوطه نیز کار را آغاز کرد چون اصرار داشتیم اجرایی شود اما در ادامه کار متوقف شد زیرا نیازمند اطلاعاتی بود که هنوز از سوی وزارت بهداشت دسترسی ایجاد نشده است.

وی خاطرنشان کرد: قرار است شرکت مربوطه مجوزهای لازم را از وزارت بهداشت دریافت کند و کار به جلو پیش رود.

مدرکیان در ادامه با اشاره به ضرورت برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم و صفر بدون تجمع گفت: در تفکر ما شیعیان جایگاه عزاداری ویژه بوده و مبنای بخشی از تفکرات ما براساس این مراسمات شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه امسال کرونا برای همه غیرقابل پیش‌بینی بود و خیلی از برنامه‌ها از جمله مراسم مذهبی را تحت‌الشعاع قرار داد گفت: واقعیت این است که هرگونه تجمعی باعث انتقال بیماری می‌شود و از آنجا که مردم شور و اشتیاق زیادی به امام حسین(ع) دارند، نمی‌توان تجمعات را به خوبی کنترل کرد.

رئیس نظام پزشکی همدان با بیان اینکه  باید آمار شیوع کرونا در کشور مدیریت شود افزود: طبق صحبت‌های متخصصین به علت جهش ویروس قدرت آن بیشتر شده و باید هوشیار بود.

وی  بیان کرد: اکثر کارشناسان حوزه بهداشت معتقد هستند برگزاری مراسم به شکل قبلی باعث گسترش بیماری می‌شود و ما هم به عنوان نمایندگان جامعه پزشکی از مردم می خواهیم به شکل دیگر عزاداری کنند.

مردم در عزاداری‌ها شعار "هر خانه یک مسجد یا حسینیه" را مدنظر قرار دهند

مدرکیان اظهار کرد: هر چند در دستورالعمل ابلاغی ستاد ملی کرونا پروتکل بهداشتی رعایت شده ولی باز ممکن است مشکلاتی پیش بیاید و از مردم می‌خواهیم در خانه‌های خود عزاداری کنند.

وی با بیان اینکه مردم امسال باید شعار "هر خانه یک مسجد یا حسینیه" را مدنظر قرار دهند گفت: هر چند همه ما شور و حال حسینی داریم ولی باید سعی شود این مراسم محدود و به صورت خانوادگی برگزار شود.

این مقام مسوول در خصوص استفاده از کارتخوان در مراکز پزشکی همدان نیز گفت: تخلفات در استان همدان در خصوص استفاده از کارتخوان نسبت به بقیه استان‌ها بسیار کمتر است و این موضوع کنترل می‌شود.

 وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه روزانه ۲۹ هزار مراجعه سرپایی در سطح استان داریم ولی سالانه حدود ۱۰۰ پرونده شکایت تشکیل می‌شود.

وی به حذف هزینه ثبت شکایت بیماران در همدان اشاره کرد و گفت: با تشخیص دادستان است  که هزینه دریافت می‌شود.

انتهای پیام/89026/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول