خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: از اصلیترین اهداف آموزشهای فنیوحرفهای و کاردانش، ایجاد زمینه مناسب برای هدایت دانشآموزان به سمت اشتغال و آموزش مهارتهای مورد نیاز بازار کار است؛ تربیت و آموزش نیرویهای جوان و مستعدی که میباید موتور محرکه اقتصاد و صنعت باشند و در آینده در فعالیتهای صنعتی و بازار کار مشغول شوند؛ تطابق هر چه بیشتر این آموزشها با نیازهای بازار کار شاخص مهم موفقیت در هنرستانهای فنیوحرفهای و کاردانش تحت پوشش است.
آموزش و تربیت فنیوحرفهای با کیفیت، کارا و اثربخش، یکی از گزینه های اصلی برای تربیت نیروی کار ماهر است که با توجه به شرایط فرهنگی، آموزشی و اجتماعی کشور، کسب شایستگیها و ایجاد صلاحیتهای نیروی کار برای ورود به حرف و مشاغل سطوح ابتدایی و میانی را امکانپذیر خواهد کرد؛ آموزشهایی که دقیقاً پاسخگوی نیازهای اشتغال و منطبق بر تغییرات فناوری است، آموزشهای فنیوحرفهای و کاردانش است و از این رو به منزله اهرم توسعه در تمام برنامههای توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است.
* اهمیت و سهم توسعه آموزشهای مهارتی در نامه وزیر
در راستای اهمیت و سهم توسعه آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی، مخصوصاً آموزشهای هنرستانی در تحقق سیاستهای کلان اشتغال و اقتصاد مقاومتی و عملیاتی کردن شعار جهش تولید، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش مرداد امسال طی نامهای به وزیر کشور خواستار «نقش محوری شوراها با مشارکت دستگاهها و سازمانهای دولتی و غیردولتی و بخشهای خصوصی و همچنین ظرفیت سازمانهای وابسته به وزارت کشور در توسعه آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش» شد.
در بخشهایی از این نامه آمده است: «با توجه به اینکه سهم آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش در حال حاضر 35.2 درصد است و تا شاخص هدف برنامه ششم توسعه 14.98 درصد فاصله دارد، ضروری است که تمام ظرفیتها و امکانات استانی برای توسعه این آموزشها بسیج گردد، در نتیجه شوراها مخصوصاً شورای آموزشوپرورش استانها میتوانند نقش محوری در توسعه این آموزشها با مشارکت همهجانبه دستگاهها و سازمانهای دولتی و غیردولتی و بخش خصوصی، سازمانها و نهادهای وابسته به وزارت کشور از جمله سازمان فرهنگی و هنری، دهیاریها و شهرداریها در محورهای ارتقای جایگاه و منزلت آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش، ترسیم کار راهه تحصیلی و شغلی رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش در فرایند هدایت تحصیلی دانش آموزان، اولویتبخشی به ساخت و تجهیز هنرستان و کارگاههای رشته، ارتقای همکاری در خصوص برونسپاری و توسعه مشارکت در اجرای آموزشهای مهارتی، فراهمسازی بستر اجرای کارآموزی و کارورزی هنرجویان در محیط واقعی کار، ترویج و توسعه کارآفرینی و حمایت از کسبوکارهای هنرجویان و فارغالتحصیلان هنرستانی و ایجاد فرصتهای شغلی جدید برای فارغالتحصیلان را در اولویت دستور کار خود قرار دهند تا با مداخله مؤثر و مفید دستگاههای اجرایی و بخش خصوصی شاهد جهش فراوانی در افزایش سهم آموزشهای مهارتی در کشور باشیم».
* 50 درصد دانشآموزان باید در هنرستانها تحصیل کنند
سید مصطفی آذرکیش مدیرکل آموزشهای فنیوحرفهای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش در این خصوص در گفتوگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، اظهار کرد: استانداران، بخشداران و فرمانداران، در سراسر کشور، رؤسای شورای آموزش و پرورش استان، منطقه و ناحیه هستند، پس نقش آنها در توسعه آموزشهای مهارتی نقش خیلی ویژهای است؛ از یک طرف، با توجه به اهمیت و سهم توسعه آموزشهای فنیوحرفهای و کاردانش در تحقق سیاستهای کلان اشتغال و اقتصاد مقاومتی و عملیاتی کردن شعار جهش تولید و از یک طرف هم با استناد به تکالیف قانونی وزارت آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه که همان جدول 12 ماده 66 قانون برنامه است که 50 درصد از دانشآموزان باید در هنرستانها تحصیل کنند، باید یک اراده ملی تشکیل شود تا بتوانیم شاخص عدد برنامه ششم توسعه را به عدد تعیین تکلیف شده در قانون نزدیک کنیم.
وی با بیان اینکه ضرورت دارد همه امکانات برای این آموزشها بسیج شوند، افزود: در هر حال دستگاههای اجرایی در استانها و بخش خصوصی زیرنظر استانداریها هستند و جایگاه و اهمیت شوراهای آموزش و پرورش، یک جایگاه ویژهای است یعنی شوراها بلأخص شوراهای آموزش و پرورش نقش محوری در توسعه این آموزشها با مشارکت همه جانبه دستگاهها و سازمانهای دولتی و غیردولتی و بخش خصوصی، نهادهای وابسته به آن دارند.
آذرکیش ادامه داد: اعتقاد ما بر این است که اگر قرار هست افزایش در سهم آموزشهای مهارتی را داشته باشیم در کنارش باید افزایش در سهم نگاه خانوادهها، منابع کشور برای تجهیز هنرستانها، تأمین نیروی انسانی و سهم قوانین را داشته باشیم یعنی همه افزایشها باعث میشود شاهد حضور بهتر دانشآموزان باشیم.
وی به نامه وزیر آموزش و پرورش و به وزیر کشور اشاره کرد و افزود: در این نامه چند بند مطرح شده است که اولین آن، ارتقای جایگاه و منزلت این آموزشهاست و باید بسترهای فرهنگی برای اینکه دانشآموزان با افتخار وارد هنرستانها شوند، ایجاد شود؛ اولویت بخشی به ساخت و تجهیز و هنرستانها و کارگاههای رشتهها نیز درخواست شد که میتواند برنامهریزی شود.
* تولید بیش از 3.5 میلیون ماسک توسط هنرستانیها
مدیرکل آموزشهای فنیوحرفهای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش گفت: ایجاد فرصت های شغلی جدید برای فارغالتحصیلان هنرستانی، ترویج و توسعه کارآفرینی و حمایت از کسب و کار فارغالتحصلیان و هنرجویان هنرستانی، فراهم سازی بستر اجرای کارآموزی و کارورزی هنرجویان در محیط واقعی کار و ارتقای همکاری در خصوص برون سپاری در اجرای آموزشهای مهارتی از موارد دیگری است که در آن نامه تأکید شده است.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر فصل ثبتنام دانشآموزان است، این موضوع در اولویت درخواست شوراها و سازمان های وابسته است که وزارت کشور به تمام استانداران سراسر کشور ارسال کرده است؛ در انتهای نامه آمده است که به تمام واحدهای ذیربط ابلاغ و اجرایی کردن موضوع تا حصول نتیجه مطلوب به صورت مستمر در سطح استان مورد پیگری قرار گیرد.
آذرکیش گفت: اعتقاد ما بر این است که هنرستانها کانون جهش تولید در کشور هستند و این چند سال که مقام معظم رهبری، عناوین سال را عناوین اقتصادی به نوعی انتخاب فرمودند، هم در راستای تقویت تولید داخلی و هم در راستای کاهش نرخ بیکاری است و در همین راستا هنرستانها در سال جاری که سال جهش تولید هست از نظر ما کانون جهش تولید هستند.
وی افزود: هنرستانها در هر حال این قابلیت دارند که با تربیت نیروی کار ماهر و استادکار بتوانند در فرایند تولید نقش بیشتری را داشته باشند. کمااینکه در شرایط اضطرار و بحران شاهد نقش آفرینی هنرستان ها بودیم؛ به عنوان مثال در همین ایام کرونا بیش از 3.5 میلیون ماسک یا مواد ضدعفونی کننده و لباس پرستاری تولید کردند که یک بخشی از توانایی و قابلیتهاست.
* محرک آموزشهای فنیو حرفهای و کاردانش، اقتصاد است
آذرکیش اظهار کرد: در اکثر کشورهای موفق، آموزشهای هنرستانی را با درصدهای بالایی درحال پیگیری هستند و در کشور ما هم ما قوانین و تکالیفی داریم؛ به عنوان مثال در سند تحول آموزش و پرورش به این آموزشها تأکید دارد یا اینکه در زیر نظام برنامه درسی شاهد آن هستیم.
وی با تأکید بر اینکه استفاده از تمام ظرفیتهای کشور برای توسعه آموزشهای فنیوحرفهای و کاردانش یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، گفت: نیاز داریم شاهد مشارکت عرضهکنندگان و تقاضاکنندگان آموزشها در کشور باشیم، به خصوص که بنگاههای اقتصادی و همچنین بخش خصوصی می توانند بسیار موثر باشند.
مدیرکل آموزشهای فنیوحرفهای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: محرک آموزشهای فنیو حرفهای و کاردانش، اقتصاد است و نظام اقتصادی ما میتواند با اصلاحاتی که در آن صورت میگیرد و به ویژه در قوانین با ایجاد مشوقهای بیرونی به خصوص بنگاههای اقتصادی و بخش خصوصی، این تقویب را تسریع کند.
وی ادامه داد: اعتباراتی که برای هنرستانها میشود، یک نوع سرمایهگذاری برای آموزش هاست؛ سرمایه گذاری شرط اول اشتغال است و باید این را توسعه دهیم و در کل دنیا، همه نظامهای آموزشی نیاز دارند که دائما بهروز شوند و این بهروز شدن قطعا با همکاری عرضه کنندگان و تقاضاکنندگان آموزش مشترکا خواهد بود و قطعا تقویت تولید داخلی و کاهش نرخ بیکاری جزو اولویت های اصلی کشور است و ما هم در برنامه هایمان لحاظ کردیم.
به گزارش فارس، توجه به آموزشهای فنیوحرفهای و کاردانش از جمله موضوعاتی است که در دستگاه تعلیم و تربیت باید مورد توجه جدی باشد و از سوی دیگر سایر نهادها و سازمانها را به همکاری میطلبد.
انتهای پیام/