اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

پویش‌­های مجازی و بحران هویت

رفتارهای اجتماعی هر جامعه هنگامی در مسیر پیشرفت و پاسداری‌ آن جامعه پیش خواهد رفت که بر پایه نظام ارزشی و یا همان هویت اجتماعی­‌شان باشد، هر آن که برون­دادهای رفتاری یک جامعه در دوگانگی با ساختار ارزشی و هویتی­‌اش قرار گیرد زمینه­‌های فروپاشی شکل خواهد گرفت.

پویش‌­های مجازی و بحران هویت

محمد جواد استادی فعال فرهنگی در قالب یادداشتی به بررسی پویش‌­های مجازی و بحران هویت پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

بی­‌شک هر جامعه‌­ای نظام ارزشی ویژه خویش را دارد که ساخته یک لحظه نبوده و در  درازنای تاریخ به وجود آمده­ است، این نظام ارزشی ریشه در داشته­‌های یک ملت از جمله مذهب، تاریخ، دانش،‌ ادبیات، ٬‌اسطوره­، هنر و زبان دارد که در گذر زمان به هم‌آمیخته شده و پنداره‌ای اختصاصی را به وجود آورده‌­اند.

حرکت ملت‌­ها و رفتار آنها در بستر این نظام ارزشی که سازنده هویت ایشان است معنی‌­دار می­‌شود، رفتارهای اجتماعی هر جامعه هنگامی در مسیر پیشرفت و پاسداری‌ آن جامعه پیش خواهد رفت که بر پایه نظام ارزشی یا همان هویت اجتماعی­‌شان باشد، هر آنکه برون­دادهای رفتاری یک جامعه در دوگانگی با ساختار ارزشی و هویتی‌­اش قرار گیرد زمینه‌­های فروپاشی شکل خواهد گرفت، بر این اساس از جمله وظایف سیاست­گذاران فرهنگی در عرصه­‌های گوناگون توجه به توازن این برون­دادهای رفتاری با پیشینه هویتی است.

به ‌هرروی رشد شگرف فناوری در جهان معاصر آن‌هم با شتابی خارق‌­العاده گونه‌ای عدم توازن و هماهنگی را در این میان به وجود آورده است، شبکه­‌های اجتماعی که در بستر اینترنت فعالیت می­‌کنند ضمن اینکه کارایی‌های درستی نیز دارند اگر از دامنه اندیشه سیاست­گذاری و برنامه­‌ریزی خارج شوند به بزرگ­‌ترین بحران­‌ها برای جوامع – به‌ویژه جوامع پذیرای فناوری- تبدیل می­‌شوند.

نخست نیاز است به نکته مهمی توجه کنیم، هر فرآورده‌­ای که رویکردی استوار بر اندیشه داشته باشد حاصل نگاه و متأثر از زیست‌ت­بوم تولیدکننده خویش است و بی­تردید کارکرد و شیوه تأثیرگذاری­اش - حتی ناخودآگاه - پیوندی نزدیک با آن زیست‌­بوم دارد، با این پیش‌­فرض اگر نگاهی به شبکه­‌های اجتماعی طراحی‌شده برای فضای مجازی بیندازیم این مسئله جدی­تر خواهد شد.

هنگامی‌که فیس‌بوک طراحی و برنامه‌­ریزی می­‌شود ساخته ذهن یک آمریکایی با داشته‌­های هویتی مشخص است که چه بخواهد و چه نخواهد در فرآورده او مؤثر خواهد بود، فراورده‌هایی از این ‌دست ره‌آورد جهان بینی‌ای هستند که ریشه در زیس‌ت­بوم و هویتی مشخص دارند، حال این فرآورده با همه الگوریتم عمومی‌­شد‌ه­اش باز هم هماهنگ با جامعه ذهنی سازنده‌اش خواهد بود و در رویارویی با منظومه‌های اجتماعی دیگر تعارضاتی را به وجود خواهد آورد، به عبارت آسان­‌تر مخاطب از فرآورده‌ای استفاده می­‌کند که استوار بر هویت او نیست و این نبود انطباق و نزدیکی و حتی در مواردی تعارض آسیب­‌های ملموس و غیرملموسی را به وجود می‌­آورد.

به جز آنکه پلتفرم‌­های اجتماعی فضای مجازی خارجی از لحاظ ساخت با نظام ذهنی ما هماهنگ نیستند پویش‌هایی که در دل آن­ها شکل می­‌گیرند نیز مشکلاتی را به وجود می­‌آورند، پویش‌­هایی که ریشه در خارج از کشور دارند، بنابراین، این پویش‌ها در عین آنکه ساده به نظر می‌­رسند می‌­توانند بسیار پیچیده باشند، از اهداف اصلی پویش اطلاع­‌رسانی بوده، اما بسیاری از این پویش‌­ها بیش از آن‌که جنبه اطلاع­‌رسانی داشته باشند به دنبال کارکردهای دیگری هستند.

به عنوان نمونه در ردگیری برخی پویش‌­ها با مواردی روبه‌رو می­‌شویم که فرد شرکت‌کننده در پویشی که به عنوان مثال انتشار یک عکس با مشخصات خاص است، از پایه اطلاعی از هدف یا مسئله اصلی آن پویش ندارد، فراموش نکنیم که پویش‌های فضای مجازی بر خلاف فعالیت‌­های واقعی و ملموس و داوطلبانه فضای حقیقی زندگی بر بستر اینترنت فعالیت می­‌کنند. اینترنتی که یکی از تأثیراتش بروز سطحی­‌نگری به جای ژرف­نگری در مخاطبان شمرده ‌شده و قاتل خلاقیت­‌های فردی است.

در چنین فضایی پویش‌­هایی که بیشتر با برنامه و هدفمند از سوی شالوده‌­ریزان بنیادین آن­ها طرح می­‌شود، مخاطبان را به مقلدانی ساده تبدیل می­‌کند، چنین کسانی که در موج این پویش­‌ها حرکت می­‌کنند بدون توان اندیشیدن به پیشینه و دلایل اقدامی که انجام می­‌دهند تنها در مسیری که برای آن­ها طراحی شده حرکت می­‌کنند.

در حالی که جنس پویش‌­ها در کشورهای اروپایی و آمریکایی بیشتر جنبه و رویکرد اقتصادی دارد این کشورها در طراحی پوی‌ش­ها برای کشورهایی چون ما معمولا اهداف و رویکردهای فرهنگی و سیاسی را دنبال می‌­کنند، بنابراین در پس این پویش­‌های وارداتی که هر از گاه می­‌بینیم دیدگاه­‌های اعتقادی و ایدئولوژیک جامعه ما هدف گرفته شده است.

مروری بر پویش‌­هایی که به ویژه از خارج از ایران طراحی و ترویج شده‌­اند به خوبی نشان می­‌دهد که موضوعاتی مرتبط با رویکردهای فمنیست­‌ها، مسائل کودکان، حجاب، مسائل سیاسی و از این دست در دستور کار این پویش­‌ها قرار دارد.

این‌گونه برنامه­‌ریزی که در دستور کار حوزه فرهنگی سرویس‌­های امنیتی خارج از کشور وجود دارد بخشی از جریان نفوذ فرهنگی است که علیه کشور ما در جریان است، جریانی که با ایجاد تحولات در روحیات و نگرش مخاطبان بدون آنکه خودشان متوجه این دگرگون‌ی­ها شوند زمینه الیناسیون فرهنگی را در آن­ها به وجود می‌­آورند، امروز که ارتباط برخی از چهره‌های فعال در فضای مجازی با سرویس‌­های امنیتی خارجی مشخص شده، این مسئله مشخص‌­تر و آشکارتر از قبل است.

برنامه‌ریزان این پویش‌ها به‌جز تکیه بر سطحی­‌نگری از دو عنصر مهم دیگر نیز استفاده می­‌کنند، یکی از این عناصر بهره بردن از جذابیت­‌های فضای مجازی است، به عنوان مثال در شبکه اجتماعی اینستاگرام آن­ها از عنصر مهم جذابیت­‌های بصری بهره می­‌برند تا بتوانند ضمن جذب حداکثری مخاطبان طیفی مورد نظر خود اهداف خویش را نیز محقق سازند.

عنصر دیگری که به خوبی مورد استفاده این برنامه­‌ریزان است تحریک احساسات مخاطبان است، طراحان پویش­‌ها با انتخاب موضوعاتی که بتواند احساسات مخاطبان را بیشتر تحریک کنند سعی می­‌کنند تا انحراف و غفلت مخاطبان پویش‌­ها نسبت به هدف اصلی خویش را پررنگ‌­تر کنند تا مخاطب متوجه دامی که در آن پا نهاده است نشده، با اطمینان خاطر در مسیر مورد نظر آن­ها حرکت کند.

به‌طور خلاصه می‌­توان استحاله فرهنگی،‌ جمع‌­آوری اطلاعات،‌ گسست اجتماعی و اختلاف‌­افکنی­‌های نسلی،‌ بدبینی به حاکمیت و مواردی از این ‌دست را مهم‌­ترین اهداف پویش‌­های اجتماعی طراحی‌ شده از خارج کشور دانست.

تمام این موارد در بستر تناقضات هویتی شکل می­‌گیرد، فعالیت خزنده و زمان­بر این پویش‌­ها که به شکلی هوشمند و از پیش مهندسی شده به یکدیگر مرتبط هستند زمینه­‌سازی ایجاد نوعی بحران هویت را فراهم می­‌آورد، بحرانی که نتیجه آن ایجاد تقابل میان یک جوان ایرانی و داشته­‌های هویتی‌اش است.

ولی نکته آخر سیاستی است که لازم است دست‌اندرکاران حوزه فرهنگ برای مقابله با این جریان در پیش گیرند، دو سیاست و برنامه عمده از سوی این دست‌اندرکاران باید در دستور کار قرار گیرد، سیاست نخست که در بستر برنامه­‌ریزی و مدیریت فضای مجازی است ایجاد زیست­بوم­‌های فناورانه مجازی مبتنی بر الگوهای ذهنی و هویتی مخاطب ایرانی است، ایجاد پلتفرم­‌ها و برنامه‌­هایی متناسب با نیاز روز مخاطبان،‌ قابل رقابت با نمونه­‌های خارجی،‌ دارای جذابیت و البته مبتنی بر نظام هویتی بومی یکی از برنامه‌­هایی بوده که هنوز به نتیجه مناسبی نرسیده است.

سیاست دوم اما توسعه آگاهی­‌های عمومی در حوزه ابزارهای رسانه­‌ای برای مخاطبان است، توسعه سواد رسانه‌­ای مبتنی بر رویکردهای نوین آن از جمله برنامه­‌هایی است که حتی نسبت به سیاست اول اولویت بیشتری دارد.

ولی شاید بتوان گفت، مهم‌­تر از همه این­ها درک،‌ توجه و پرداختن به مسئله از سوی مدیران فرهنگی باشد، تا زمانی که نقش پویش‌­های مورد اشاره را به عنوان یک مسئله نپذیریم امکان اصلاح وجود نخواهد داشت.

انتهای پیام/ 70031

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول