اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

فارس من| آخرین خبر از طرح کمیسیون ویژه جمعیت و خانواده/ امضای 100 نماینده پای تشکیل کمیسیون ویژه

نماینده اصفهان در مجلس گفت: اگر کمیسیون ویژه تشکیل شود، در مرحله اول گزارش جامعی از دلایل سیر قهقرایی کشور در بحث مربوط به جمعیت و خانواده تدوین و پس از آن نیز پیشنهاداتی برای حل مسائل این حوزه ارائه خواهد شد.

فارس من| آخرین خبر از طرح کمیسیون ویژه جمعیت و خانواده/ امضای 100 نماینده پای تشکیل کمیسیون ویژه

گروه خانواده؛ نعیمه موحد: قریب یک دهه است که کارشناسان حوزه جمعیت نسبت به وضعیت نامطلوب شاخص‌های جمعیتی هشدار می‌دهند. اینکه نرخ رشد جمعیت کشور به زیر یک‌درصد رسیده یا نرخ باروری کل به زیر سطح جانشینی(2.1 درصد) افول کرده است؛ همگی زنگ خطر تغییر ساختار سنی و پیری جمعیت کشور را نشان می‌دهد. با این وجود سال‌ها موضوع سیاست‌گذاری در حوزه جمعیت مغفول مانده است. نه دولت و نه مجلس تدبیری در زمینه بهبود شاخص‌های جمعیتی اتخاذ نکرده است. اینک در همین راستا، مجلس یازدهم در نظر دارد برای جبران فرصت‌های سوخته با تشکیل کمیسیون جمعیت و خانواده، موضوع حیاتی و استراتژیک جوان‌سازی جمعیت را جدی‌تر پیگیری کند.

در این زمینه امیرحسین بانکی پور، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص آخرین خبرهای مربوط به تشکیل کمیسیون ویژه جمعیت و خانواده با خبرنگار فارس گفتگو کرده است.

طرح تشکیل کمیسیون ویژه جمعیت و خانواده در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

 پیشنهاد تشکیل کمیسیون ویژه جمعیت و خانواده به اطلاع نمایندگان مجلس رسیده و 100 نفر از آنان این پیشنهاد را امضا کرده‌اند. در ماده 40 آیین نامه داخلی ذکر شد است که مجلس می‌تواند برای مسائل استثنایی کمیسیون ویژه تشکیل دهد که بر همین اساس هم پیشنهاد شده است تا کمیسیون ویژه جمعیت و خانواده تشکیل شود. اگر کمیسیون ویژه تشکیل شود، در مرحله اول گزارش جامعی از دلایل سیر قهقرایی کشور در بحث مربوط به جمعیت و خانواده تدوین و پس از آن هم پیشنهاداتی برای حل مسائل این حوزه از جمله در برنامه هفتم توسعه ارائه خواهد شد.

چه ضررورتی باعث شد تا بحث تشکیل کمیسیون ویژه برای خانواده و جمعیت مطرح بشود؟

 جامعه ایران در حال وارد شدن به چاله جمعیتی است و اگر به فوریت برای این مسئله چاره اندیشی نشود، جبران آن بسیار سخت خواهد بود.

در حالت عادی وقتی جمعیت کاهش پیدا می‌کند، می‌توان با برنامه ریزی این کاهش را جبران کرد اما اگر کشور در وضعیت چاله جمعیتی باشد دیگر به راحتی کاهش جمعیت جبران نشده و 70 تا 80 سال جبران جمعیت زمان می‌برد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: در چند ساله اخیر، تعداد ازدواج‌ها 40 درصد کاهش پیدا کرده است و از طرف دیگر طلاق و سن ازدواج هم در حال افزایش است و باید سریع‌تر برای حل این مسائل تدبیری اندیشید.

با توجه به تاکیدات کارشناسان برای تسریع در فرآیند قانون‌گذاری در موضوع جمعیت، انتظار می‌رود نمایندگان مجلس یازدهم که با رویکرد تحول‌خواهانه وارد عرصه سیاستگذاری شده‌اند؛ غفلت چندین‌ساله از این حوزه را جبران و با طرح تشکیل کمیسیون ویژه خانواده و جمعیت موافقت کنند؛ تا با استفاده از بستر تخصصی این کمیسیون پیگیری و تصویب طرح‌های مختص موضوع جمعیت و خانواده را با حضور کارشناسان این حوزه سرعت دهند.

برخی می‌گویند مباحثی که به کمیسیون ویژه مربوط است قابل پیگیری در کمیسیون‌های تخصصی دیگر هم هست و کار کمیسیون ویژه به نوعی با کار آنها همپوشانی دارد. نظر شما در این باره چیست؟

کمیسیون ویژه همان‌طور که از اسمش پیداست به صورت ویژه به مسئله‌ای که برای آن تشکیل شده می‌پردازد. به عنوان مثال اگر قرار است موضوعات خانواده و جمعیت را از منظر فرهنگی بررسی کنیم و از کمیسیون فرهنگ مجلس بخواهیم آن را پیگیری کند، کمیسیون فرهنگ هزاران وظیفه دیگر مثل ورود به حوزه‌های سینما و تلویزیون، میراث فرهنگی، فضای مجازی و... را هم دارد.

کمیسیون ویژه جمعیت و خانواده وقتی مشخصا روی این دو موضوع استراتژیک تمرکز کند نتیجه بهتری ارائه خواهد داد. در واقع تشکیل این کمیسیون نشان از اهمیت این دو موضوع و جدا کردن آنها از سایر ریزموضوعات مشابه برای رسیدگی و گرفتن نتایج بهتر است.

رسیدگی ویژه مجلس به حوزه جمعیت و خانواده از سوژه‌هایی است که مخاطبین خبرگزاری فارس در سامانه فارس من نیز آن را ثبت کرده‌اند. بیش از 2هزار و 400نفر تاکنون از این درخواست حمایت کرده‌اند.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول