اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

موانع توسعه فاز گردشگری کشت و صنعت در لرستان/ برداشت بیکاری از مزرعه اختلاف

مردم محلی با توسعه فاز گردشگری کشت و صنعت لرستان دچار مشکلاتی شده‌اند، که این اختلافات باعث شده پروژه به خوبی پیش نرود و در همین راستا با توجه به اینکه فعالیت بخش گردشگری تعطیل شده، حدود 70 تا 80 نیرو تعدیل شوند.

موانع توسعه  فاز گردشگری کشت و صنعت در  لرستان/ برداشت بیکاری از مزرعه اختلاف

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، با بررسی تجارب کشورهای توسعه یافته به این نتیجه می‌رسیم که تنها راه توسعه کشورجذب سرمایه گذار بخش خصوصی  است.

استان لرستان طی سال‌های گذشته یکی از ضعیفترین استان‌های کشور در حوزه جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است، به طوری که سرمایه‌گذاران بزرگ بخش خصوصی در استان به تعداد انگشتان دست نمی‌رسد.


سال 93 با تلاش مسئولان وقت، یک سرمایه‌گذار خارجی برای سرمایه‌گذاری برای مجموعه کشت و صنعت لرستان انتخاب شد و این شرکت به بخش خصوصی واگذار شده و فعالیت جدی خود را در بخش های مختلف کشاورزی ، دامپروری و گردشگری شروع نمود.

بر اساس قراردادهای انجام شده با سرمایه‌گذار خارجی قرار بود که ظرف پنج تا هفت سال واحدهای کشاورزی، گلخانه‌ای، دامداری و در نهایت بخش گردشگری این شرکت راه انداری شود و در حال حاضر نیز ب جز بخش گردشگری مابقی این قسمت ها راه ندازی شده است.

مردم روستاهای اطراف کارخانه کشت و صنعت پس از راه اندازی مجدد این مجموعه با مسئولان این شرکت همکاری‌های زیادی انجام دادند و مسئولان شرکت نیز بسیاری از نیروهای جوان این روستاها را جذب کردند.

اما با آغاز فاز گردشگری شرکت کشت و صنعت لرستان این رابطه خوب با چالش‌های زیادی روبرو شد، زیرا زمینی که دولت برای بحث گرشگری به سرمایه گذار واگذار کرد چراگاه روستاهای اطراف بود.

همچنین علاوه بر چراگاه  همانند بسیاری از نقاط دیگر استان  مردم این منطقه در حدود 200 هکتار از این زمین‌ها کشاورزی می‌کنند.

اما پس از واگذاری این زمین‌ به شرکت کشت و صنعت این مجموعه اقدام به حصار کشی اطراف این منطقه کرده که در نتیجه این اقدام چراگاه مردم محلی از بین رفته و سبب شد اختلافاتی بین مردم محلی و شرکت به وجود آمده است.

همچنین طی ماه‌های گذشته شرکت کشت و صنعت لرستان اقدام به تعدیل تعدادی از نیروهای محلی کرده که همین موضوع اختلافت مرم محلی با این شرکت را افزایش داده است.

 

مشکل مردم محلی با طرح گردشگری این شرکت است

در همین رابطه مسعود صادقی دهیار روستای سرخه لیزه اظهار داشت: حدود 12 روستا اطراف مجموعه کشت و صنعت قرار دارند که شغل اکثر این افراد دامداری است.

وی با بیان اینکه مردم محلی سالیان طولانی است که در کنار مجموعه کشت و صنعت زندگی می‌کنند و در این سال‌ها مشکلی نداشته‌اند، افزود: مشکل مردم محلی با طرح گردشگری این شرکت و گرفتن مراتع طبیعی که صدها سال است چراگاه دام‌هایشان است.

دهیار این روستا بیان کرد: طی ماه‌های اخیر 6 نفر از اهالی روستا که در این مجموعه کار می‌کردند اخراج شده‌اند.

اکثر نیروها استخدامی ساکن شهرهای استان هستند

صادقی با اشاره به اینکه در روزهایی که این مجموعه راه اندازی شد مدیرعامل وقت به مردم محلی قول داد که اکثر نیروهای این مجموعه از مردم محلی باشند اما هر چه جلوتر آمدیم شاهد بودیم اکثر نیروها استخدامی ساکن شهرهای استان هستند.

وی خاطرنشان کرد: زمینی که به مجموعه کشت و صنعت واگذارشده زمین آبا و اجدادی مردم این منطقه بوده و علاوه بر مرتع دام‌ها مردم محلی در بیش از 200 هکتار از آن به کشاورزی مشغول بودند.

دهیار روستای سرخه لیزه گفت: مجموعه کشت و صنعت لرستان با کشیدن حصار دور منابع طبیعی باعث خسارات جدی به وضعیت اقتصادی مردم منطقه شده و دیگر اهالی بیش از 12 روستای این منطقه مرتعی برای چرای دام ندارند و همین موضوع در آینده باعث مهاجرت مردم محلی به شهرها می‌شود


اشتغال 1400 نفره در شرکت کشت و صنعت لرستان

مسئول دفتر مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و گردشگری فجر صفا لرستان در مورد اختلافات این مجموعه با مردم محلی اظهار کرد: بیش از 1400 نفر در شرکت کشت و صنعت لرستان به صورت مستقیم و غیرمستقیم فعالیت می‌کنند که اکثر آنان را نیروهای بومی لرستان تشکیل می‌دهند.

محمد طاهری افزود: در فاز دوم کشت و صنعت لرستان دولت 1400 هکتار از اراضی ملی را در اختیار این شرکت قرار داده تا سرمایه گذار طرح گردشگری بزرگی در منطقه ایجاد کند.

اختلافات با مردم محلی باعث مشکلاتی برای فاز گردشگری شده است

وی با اشاره به اینکه مردم محلی با آغاز فاز دوم طرح با شرکت دچار مشکلاتی شده‌اند، بیان کرد: این اختلافات باعث شده که پروژه به خوبی پیش نرود و در همین راستا با توجه به اینکه فعالیت بخش گردشگری تعطیل شده حدود 70 تا 80 نیرو تعدیل شدند.

 

600 نفر از کارکنان شرکت و صنعت از مردم محلی روستاهای اطراف هستند

مسئول دفتر مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و گردشگری فجر صفا لرستان تصریح کرد: زمینی که برای طرح گردشگری به شرکت و کشت و صنعت واگذارشده متعلق به منابع طبیعی بوده و مردم محلی هیچ‌گونه سند قانونی در این زمینه ندارند.

طاهری با اشاره به اینکه 600 نفر از کارکنان شرکت و صنعت از مردم محلی روستاهای اطراف این مجموعه هستند، خاطرنشان کرد: بیش از 95 درصد کارکنان این مجموعه اهل لرستان هستند.

وی گفت: برای توسعه استان نیازمند جذب سرمایه‌گذار خارجی هستیم و در همین رابطه مسئولان دولتی و قضایی استان بایستی با ایجاد امنیت باعث ادامه فعالیت این افراد در استان شوند.


مشکل مردم محلی فاز گردشگری این شرکت است

فرماندار خرم‌آباد در ارتباط با مشکلات مردم محلی با شرکت کشت صنعت لرستان اظهار داشت: مجموعه کشت و صنعت در ابتدای راه‌اندازی مجدد یک سری مشکلات با مردم محلی داشت که پس از برگزاری چند جلسه این مشکلات حل شد.

جعفر طولابی افزود: اما پس از آغاز فاز دوم این مجموعه که مربوط به حوزه گردشگری است دوباره مشکلات مردم محلی با این مجموعه شدت یافت.

وی بیان کرد: در فاز دوم مجموعه کشت و صنعت دولت یک سری زمین که متعلق به منابع طبیعی بوده را در اختیار سرمایه‌گذار قرار داده است.

فرماندار خرم‌آباد با بیان اینکه زمینی که به سرمایه‌گذار واگذارشده طی سالیان طولانی چراگاه روستاهای اطراف بوده، تصریح کرد: سرمایه‌گذار بر اساس حق قانونی خود اقدام به کشیدن حصار دور این منطقه کرده که همین موضوع باعث درگیری مردم محلی با سرمایه‌گذار شده است.

طولابی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از عواملی که باعث اختلافات مردم محلی با شرکت کشت و صنعت شده این است که طی سال‌های اخیر تعدادی از کارگران بومی اخراج شده و آن‌ها به دنبال انتقام‌گیری هستند که البته توسط نیروی انتظامی با این افراد برخورد شده است.

وی در مورد آخرین وضعیت این اختلافات گفت: در حال حاضر شدت این اختلافات نسبت به قبل  کاهش پیداکرده و پس از صحبت‌های که با معتمدین محلی داشتیم از آن‌ها خواسته شد در صورتی که سند رسمی از منطقه مورد اختلاف دارند از طریق دستگاه قضا پیگیری کنند.

گزارش از محمد عبدالله زاده

انتهای پیام/85020/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول