اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

مهم‌ترین اولویت متولیان فرهنگی ارتقای سرمایه اجتماعی باشد/ ضرورت آموزش همگانی سواد فضای مجازی

مدیرکل اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: مهم‌ترین اولویت فرهنگی رسانه‌ها و متولیان امر در کشور باید حفظ و ارتقای سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی باشد و در این بین نقش ابزارهای مؤثر فضای مجازی پررنگ‌تر است و باید به آن توجه کرد.

مهم‌ترین اولویت متولیان فرهنگی ارتقای سرمایه اجتماعی باشد/ ضرورت آموزش همگانی سواد فضای مجازی

محمدحسین شفیعی‌ها فعال فرهنگی و سیاسی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین عنوان کرد: مهم‌ترین اولویت فرهنگی رسانه‌ها و متولیان امر در کشور باید حفظ و ارتقای سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی باشد و در این بین نقش ابزارهای مؤثر فضای مجازی پررنگ‌تر است و باید به آن توجه کرد.

وی افزود: متأسفانه امروز به‌واسطهٔ سیاست‌های نادرستی که دولت‌های مختلف و به‌ویژه دولت فعلی مرتکب شده‌اند، به‌شدت وضعیت سرمایه اجتماعی و مناسبات فرهنگی جامعه را رو به افول برده است.

مدیرکل اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین با اشاره به حساسیت فرهنگ‌سازی و ارتقای دانش مردم در حوزه فضای مجازی و استفاده از فرصت‌های آن عنوان کرد: دستگاه‌های متولی فرهنگی و آموزشی موظفند که مردم را نسبت به استفادهٔ صحیح از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی توجیه کنند و سواد رسانه‌ای مردم را بالا ببرند.

وی تصریح کرد: امروزه و به‌خصوص طی یک‌سال اخیر شاهد بوده‌ایم که میزان تغییر و تحولات و رخدادهایی که در عرصهٔ بین‌المللی و در رابطه با کشور ما و انقلاب اسلامی در حال رخ دادن است، سرعت گرفته و به همین میزان می‌بینیم که اخبار و شایعات بی‌پایه و اساس به‌میزان بسیار زیادی افزایش یافته است و در کمال تأسف بسیاری از این خبرهای بی‌پایه و اساس به خورد مردم رفته و در ذهن آنان جای می‌گیرد، تبدیل به تحلیل و قضاوت می‌شود و مردم نیز بر همان اساس تصمیم‌گیری و موضع‌گیری می‌کنند.

این فعال سیاسی ادامه داد: این درحالی است که پس از مدتی کاشف به عمل می‌آید که این اخبار شایعه بوده، اما اثر منفی خود را بر جای گذاشته‌اند، این تنها یک نمونه اثر مخرب رسانه‌ای است که نبود سوادرسانه و سوادفضای مجازی ممکن است برجای بگذارد، لذا لازم است دستگاه‌های فرهنگی اجتماعی و رسانه‌های جامعه و استان ما نسبت به این مقوله برنامه‌های ویژه‌ای را طراحی کنند.

این کارشناس فرهنگی در پایان با تأکید بر ضرورت ترویج سواد فضای مجازی در جامعه و در نهاد خانواده، اظهار کرد: نهادهای مسؤول وظفه دارند به مردم یاد دهند که ضمن آگاهی پیدا کردن از آخرین رخدادهای جامعه، مراقب باشند در معرض بمباران اخبار و شایعات بی‌پایه و اساس قرار نگیرند، چراکه فضای امروز رسانه‌ای به‌گونه‌ای است که به‌راحتی می‌توان بسیاری از اخبار کذب را با انتشار گسترده در سطح فضای مجازی به خورد مردم داد و این ذهنیت را در مردم ایجاد کرد که این خبر واقعیت دارد، لذا لازم است مسؤولین نسبت به این امر توجه ویژه‌ای داشته باشند تا مردم دچار خطا نشوند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول