اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

آستان قدس رضوی: تامین آب روستای حسین آباد جنگل بر عهده آب منطقه ای نیشابور است

اداره املاک و اراضی آستان قدس رضوی در نیشابور در قالب اطلاعیه‌ای درخصوص آب شرب در روستای حسین آباد جنگل اعلام کرد: تامین آب روستای حسین آباد جنگل بر عهده آب منطقه‌ای نیشابور است.

آستان قدس رضوی: تامین آب روستای حسین آباد جنگل بر عهده آب منطقه ای نیشابور است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، اداره املاک و اراضی آستان قدس رضوی  در نیشابور در قالب اطلاعیه‌ای درخصوص آب شرب در روستای حسین آباد جنگل اعلام کرد: تامین آب روستای حسین آباد جنگل بر عهده آب منطقه‌ای نیشابور است.

متن این اطلاعیه به شرح ذیل است:

با اهدای سلام و تحیات

احتراما پیرو انتشار برخی گزارش‌ها درباره وضعیت اراضی و چاه‌های آب موقوفه در روستای حسین آباد جنگل، توضیحاتی در راستای تنویر افکار عمومی و استحضار اهالی محترم رسانه تقدیم حضور می‌گردد:

1- روستای حسین آباد جنگل به صورت شش دانگ موقوفه حضرت رضا علیه السلام است و آستان قدس رضوی بنابر امریه مقام عظمای ولایت در حکم انتصاب تولیت این آستان مقدس، رسیدگی به نیازمندان مناطق موقوفه‌دار را در عین بهره‌برداری بهینه از موقوفات و در ظرف وقفنامه وظیفه خود می‌داند و در این منطقه نیز مشابه بسیاری از مناطق دیگر موقوفه‌دار اقداماتی در این راستا صورت پذیرفته است.

2- مسئله تامین آب شرب روستا که از طرف برخی مسئولان و رسانه‌ها به آستان قدس رضوی نسبت داده شده بود، ارتباطی با این مجموعه و چاه‌های آب در اختیار ندارد و تحت مدیریت مجموعه محترم آب منطقه‌ای بوده که با پیگیری آن مجموعه ارجمند این مسئله حل شده است.

3- در روستای حسین آباد جنگل 4 حلقه چاه آب فعال و اراضی وابسته به آن وجود دارد که همگی موقوفه حضرت رضا علیه السلام است. از این تعداد سه حلقه در اختیار مردم روستا بوده و هم چنان در اختیار این عزیزان بوده، با وجود عدم وصول حقوق موقوفه و کاهش بهره‌وری اراضی به واسطه علمی نبودن روش‌های کشت و آبیاری جاری در این اراضی، آستان قدس رضوی حداکثر مساعدت را با مردم داشته و نسبت به عودت اراضی و چاه‌ها اقدام نکرده است.

4-  در دهه 60 و در پی کم شدن آب قنات روستای حسین آباد جنگل و نیز بیکاری تعدادی از روستاییان، حلقه چاه دیگر موسوم به چاه شماره 6 همراه با اراضی آن در قالب توافقنامه‌ای به مدت 10 سال در اختیار مردم روستا قرار گرفت و فراتر از توافق صورت گرفته مساعدت‌های بسیاری در زمینه تجهیز چاه آب، کانال کشی و تخفیفات به درخواست اهالی محترم روستا در اختیار این عزیزان قرار گرفت، بنابراین، با عنایت به اینکه چاه مذکور به واسطه خشک شدن قنات در اختیار ایشان قرار داده شده بود، پس از حفر چاه دیگری به جای قنات و هم چنین پایان دوره قرارداد، در سال 1376 در اختیار آستان قدس رضوی قرار گرفت، لازم به ذکر است در این مدت زارعین محترم هیچ کدام از حقوق موقوفه را که پیش تر توافق شده بود، پرداخت نکردند. 

5- در حال حاضر چاه مذکور در قالب قرارداد اجاره که تا سال 1401 اعتبار دارد، در اختیار دو زارع بوده که یکی از آنها از اهالی همین روستا و دیگری اهل روستای مجاور است، لازم به ذکر است، مستاجرین با استفاده از روش کشت اصولی، بهره‌برداری بهینه از منابع آب و خاک را محقق نموده و بهره وری اراضی را افزایش داده اند به گونه‌ای که 25 هکتار از 136 هکتار اراضی این چاه، به کشت پسته اختصاص یافته است. 

6- حدود 400 خانوار در این روستا ساکن هستند که بنا بر بررسی صورت گرفته حدود 50 خانواده از نظر مالی نیازمند هستند و ما بقی بین 10 تا 100 راس گوسفند سرمایه دارند و مشغول به فعالیت هستند، علت اصلی مشکلات اقتصادی مردم روستا با وجود بهره‌مندی از سه حلقه چاه و اراضی موقوفه نیز عدم بهره‌برداری از روش‌های علمی استفاده از منابع آب و خاک هستند و شایسته است مجموعه محترم جهاد کشاورزی به عنوان متولی این حوزه نسبت به آموزش روستاییان و ارائه تجهیزات لازم اقدام کند، هم چنین عدم استقرار دهیار و دو عضو شورای شهر جزو دغدغه های اهالی محترم روستا است که نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی می‌توانند با پیگیری این مسائل نسبت به رفع محرومیت از این منطقه اقدام کنند.

اداره املاک و اراضی آستان قدس رضوی

انتهای پیام/ 70031

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول