اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

تریبون بصیرت / ائمه جمعه حامی محرومین و ریل‌گذار خدمتگزاری اسلامی باشند

امام‌جمعه کامفیروز با بیان اینکه نماز جمعه تریبون بصیرت است، گفت: ائمه جمعه حامی محرومین و ریل‌گذار خدمتگزاری و اخلاق اسلامی باشند.

تریبون بصیرت / ائمه جمعه حامی محرومین و ریل‌گذار خدمتگزاری اسلامی باشند

سرویس سیاسی خبرگزاری فارس؛ شیراز | نماز جمعه یکى از نمادهاى سیاسى و اجتماعى دین اسلام بوده که فرصتی براى اجتماع هفتگى مردم و پایگاهى براى طرح مسائل جامعه­ اسلامی است. 

 نماز جمعه از نهادها و تریبون‌های مهم انقلاب اسلامی است که به دلیل مواضع مهم  و حضور اقشار مختلف مردم  بسیار اثرگذار است.

 حجت‌الاسلام محمدتقی‌زاده در این خصوص در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: ائمه جمعه، همان‌طور که از اسمش پیداست، امام جامعه است و با وجود اسمی که دارد، نه‌فقط امام‌جمعه است، امام شنبه تا جمعه مردم است و این، تداوم مسیر امامت و ولایت است.

مهم‌ترین رسالت ائمه جمعه ایجاد روحیه نشاط و امید در کالبد جامعه است

وی با بیان اینکه ائمه جمعه در زمان امام معصوم منصوب از طرف ایشان و در زمان غیبت امام معصوم، منصوب از حاکم جامعه اسلامی، حاکم شرع و ولی‌فقیه هستند، رسالت‌های مختلف و گوناگونی در زمینه‌های مختلف دارند، افزود: اگر بخواهیم به ترتیب اولویت رسالت‌های ائمه جمعه را بگوییم، به نظر من مهم‌ترین رسالت ائمه جمعه در جامعه کنونی در وهله نخست ایجاد روحیه نشاط و امید در کالبد جامعه، مردم و به‌خصوص جوانان است.

تقی‌زاده معتقد است که ایجاد روحیه نشاط و شادابی با بیان خدمات و دستاوردهای چهل‌ساله گذشته نظام مقدس جمهوری اسلامی تحقق می‌یابد و باید به تبیین این بپردازیم که ما در چله دوم انقلاب کجا ایستاده‌ایم و در منطقه خاورمیانه چه جایگاهی داریم؟

امام‌جمعه کامفیروز گفت: اگر امام‌جمعه به بیان دستاوردها و پیشرفت‌های علمی، فناوری هسته‌ای، سیاسی، نظامی، موشکی و جایگاه کشورمان قبل و بعد از انقلاب در مباحث مختلف و رتبه امروز ما در جهان بپردازد، به جوانانی که این روزها در فضای آلوده مجازی با شبهات گوناگونی در ارتباط با دستاوردهای نظام و ثمرات انقلاب روبرو هستند، کمک شایانی می‌کند که از مؤثرترین رسالت امام‌جمعه است.

وی ادامه داد: از آنجاکه همه انقلاب‌ها از ابتدا درگیر مسائل شبهه‌ناک و تهاجم فرهنگی می‌شوند، یک فضایی به وجود می‌آید که به حق تشخیص داده نمی‌شود و سره از ناسره را نمی‌توان شناخت و در انقلاب ما هم همین‌گونه بوده و هست، پس مهم‌ترین رسالت امام‌جمعه در زمان کنونی این است که راه‌های شناخت حق از ناحق را بیان می‌کند تا باعث بصیرت و آگاهی‌بخشی به جوانان و توده مردم منجر شود.

به عقیده وی، اگر بخواهیم در میان تمام رسالت‌های ائمه جمعه فقط دو رسالت اساسی را پررنگ کنیم، به‌عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رسالت‌ها، به ایجاد روحیه نشاط و امید و بصیرت‌افزایی و تبیین راه درست و شناخت صحیح نظام را می‌توان اشاره کرد.

تقی‌زاده با تصریح بر اینکه ائمه جمعه در زمان‌های مختلف رسالت‌های متفاوتی را بر دوش دارند، افزود: در انتخابات، مسائل فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و مسائل مختلف رسالت‌ها متفاوت است.

امام‌جمعه کامفیروز گفت: رسالت ائمه جمعه در انتخابات این است که باید ملاک‌های اصلح را بیان کنند و انتخابات را با ذکر ملاک‌های اصلح برای مردم تفهیم کنند.

امام‌جمعه مردم را به فرهنگ ناب اسلامی و اصیل ایرانی اسلامی سوق دهد

وی گفت: یکی دیگر از مهم‌ترین رسالت‌های ائمه جمعه در خصوص مسائل فرهنگی است که می‌تواند با روشنگری‌های مختلف، برگزاری نشست‌ها و همایش‌ها و خطبه‌های غرا، می‌تواند به رشد و تعالی فرهنگ مردم کمک کند و مردم را به فرهنگ ناب اسلامی و فرهنگ اصیل  ایرانی اسلامی سوق دهد.

به گفته امام‌جمعه کامفیروز، اگر مردم زیبایی‌های دین اسلام را بدانند، هیچ‌گاه فریفته شبیخون فرهنگی غرب نمی‌شوند.

 حمایت از دستاوردهای مسئولین جهادی و انقلابی

تقی‌زاده با بیان اینکه یکی دیگر از رسالت‌های ائمه جمعه در جامعه امروزی حمایت از دستاوردهای مسئولین جهادی و انقلابی است، تصریح کرد: امام‌جمعه با استفاده از تریبون‌های مختلفی که در اختیار دارد، می‌تواند از آن‌ها پشتیبانی کند.

امام‌جمعه کامفیروز یکی دیگر از وظایف مهم و مؤثر رسالت‌های امام‌جمعه را ارتباط جدی و تنگاتنگ با جوانان انقلابی دانست تا مبادا جوانی که در عنفوان جوانی با سؤالات مختلف از مباحث مختلف درگیر است، فریب دشمن را بخورد؛ ارتباط با جوانان در محل تحصیل، آموزش، ورزش و کسب‌وکار، جوانان را به‌عنوان سربازان ولایت در مسیر نظام و انقلاب قرار می‌دهد.

وی یکی دیگر از دستاوردهای که امام‌جمعه را حضور مردمی بین مردم دانست و تأکید کرد: مبادا امام‌جمعه خود را تافته جدا بافته از مردم بداند، امام‌جمعه باید در بین مردم باشد و رهبر معظم انقلاب هم در آخرین دیداری که با ائمه جمعه در سال گذشته در همین ایام داشتند، با تأکید بر پیگیری مشکلات مردم توسط امام‌جمعه، فرمودند که امام‌جمعه زمانی می‌تواند در پیگیری مشکلات مردم موفق باشد که خودش مردمی باشد، با مردم زندگی کند و با مردم ارتباط خوب و تنگاتنگ داشته باشند و به‌موقع مشکلات مردم را پیگیری کند.

امام‌جمعه حامی محرومین و مستضعفین باشد

تقی‌زاده با بیان اینکه از دیگر رسالت‌های امام‌جمعه در جامعه اسلامی این است که حامی محرومین و مستضعفین و به‌عنوان سخنگوی آن‌ها باشد، گفت: امام جمعه باید به‌عنوان پدر شهر یا منطقه باشد، پدر معنوی و غیر معنوی نداریم.

وی افزود: امام‌جمعه باید در خطبه‌ها به بیان مطالب اخلاقی در مورد کارگزاران اسلامی مدنظر امیرالمؤمنین اشاره کند و کارگزاران نظام را به این سمت سوق دهد که انتظار اهل‌بیت و جامعه اسلامی و حکومت اسلامی و شیعه را برآورده کنند.

امام‌جمعه کامفیروز تاکید کرد: امام‌جمعه باید برای کارگزاران نظام اسلامی ریل‌گذاری کند تا در مسیر اخلاق اسلامی و خدمتگزاری واقعی به جامعه محرومین قدم بردارند.

انتهای پیام/ م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول