اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

عرفان عرفه

امید آنکه در روز عرفه انسان کامل و محور خلقت همو که حجت پروردگار بر زمین است و در غربت حضور در صحرای عرفات مناجات‌خوان کوی معبود است عرفان ما را نیز از او بخواهد شاید که آدم شویم.

عرفان عرفه

سرویس فرهنگی خبرگزاری فارس؛ شیراز | حجت‌الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی مدیر حوزه علمیه فارس در یادداشتی به مناسبت روز عرفه نوشت:

بسم الله الرحمن الرحیم

عرفه روزی است که به قول سیدبن طاووس(ره) در کتاب اقبال یکی از بزرگترین اعیاد امت اسلام است اگرچه نا عید برآن گذاشته نشده است. عرفه عید معرفت به خدا قبل از رسیدن به قرب پروردگار در عید قربان است و چه زیبا روزی است که معبود کریمانه عبدش را می بخشد و دعاهایش را مستجاب می کند و حتی فرزندان در شکمان مادرانشان نیز از مواهب آن بهره می گیرند.

کاش می شد در عرفات بود و از آن وادی به وصال عرفان عرفه رسید و به حضور رب العالمین بار یافت اما صد افسوس که ویروس کوچکی به نام کرونا امسال مسلمانان را از وصول به صحرای عرفه بازداشت و حسرت لمس نسیم آن را بر دل حاجیانی که بار سفر بسته بودند گذاشت اما این، گنجینه ارزشمند دعای عرفه است که توسط چراغ هدایت و کشتی نجات بشر برایمان به ارمغان گذاشته شد و چه زیباست آن کس که وسیله باریابی خود به حریم دوست را حسین(ع) قرار داده است و بی جهت نیست که پیامبر(ص) در این روز زیارت امام حسین (ع) را به منزله حضور در صحرای عرفه دانسته است.

فرازهای دعای عرفه سرشار از معرفت افزایی است که روش سخن گفتن و مناجات با خداوند را به ما می آموزد فرزاهایی که هم بزرگی پروردگار و نعمت های او به ما را یادآوری می کند و هم کوچکی و ضعف ما نسبت به او را آموزش می دهد، هم آداب ناز کردن به درگاه او را می آموزد و هم شیوه اظهار نیاز و ابراز حاجات را یاد می دهد، خلاصه اینکه دعای عرفه یک منظومه کامل معرفت شناسی است که در روز عرفه فرصت وارد شدن عبد به حریم ادب معبود را به مومنان می دهد.

امید آنکه در این روز انسان کامل و محور خلقت همو که حجت پروردگار بر زمین است و در غربت حضور در صحرای عرفات مناجات‌خوان کوی معبود است عرفان ما را نیز از او بخواهد شاید که آدم شویم.

 یَا مَوْلایَ أَنْتَ الَّذِی مَنَنْتَ أَنْتَ الَّذِی أَنْعَمْتَ  اَنْتَ الَّذی اَجْمَلْتَ ...

 أَنَا الَّذِی غَفَلْتُ  أَنَا الَّذِی أَسَأْتُ  فَاغْفِرْها لِی...

رزقنا منازل العرفاء

انتهای پیام/ م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول