اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

پنج‌شنبه‌های شهدایی/ شهید جمعه خونین مکه

محمود کاراندیش، شهیدی که پاسخگویی به مشکلات مراجعه‌کنندگان را شخصاً بدون هیچ واسطه‌ای در همان یک اتاق در ساختمان شهرداری مرکزی شیراز به عهده گرفته بود و بارها به خاطر این امر ساعت‌ها پس از پایان وقت اداری در محل کار خود مانده بود.

پنج‌شنبه‌های شهدایی/ شهید جمعه خونین مکه

سرویس فرهنگی خبرگزاری فارس؛ شیراز | دیر یا زود باید جواب دهیم، دیر یا زود باید چشم در چشم شویم و بایستیم و بگوییم بعد از شهدا چه کردیم؟ چقدر یادمان، به یادشان بود؟ چقدر راهشان، راهمان شد و یک دنیا سوال شاید برای بعضی‌هامان از جنس سوال‌های بی جواب...!

رزمندگان و شهدای والامقام با ارائه سبک زندگی متاثر از مکتب حسینی(ع) بالاترین خدمت را ارائه کرده‌­اند، آنان از عزیزترین و بالاترین موهبت الهی یعنی جان خود، دست شسته و آن را آگاهانه تقدیم به اسلام کردند

رزمندگان و شهدای والامقام با ارائه سبک زندگی متاثر از مکتب حسینی(ع) بالاترین خدمت را ارائه کرده‌­اند، آنان از عزیزترین و بالاترین موهبت الهی یعنی جان خود، دست شسته و آن را آگاهانه تقدیم به اسلام کردند.

خبرگزاری فارس در استان فارس هر پنج‌شنبه و مناسبت‌های خاص به بررسی سیره شهدا در قالب با کربلاییان و پنج‌شنبه‌های شهدایی می‌پردازد.

خبرگزاری فارس در استان فارس، هر پنج‌شنبه و مناسبت‌های خاص به بررسی سیره شهدا در قالب با کربلاییان و پنج‌شنبه‌های شهدایی می‌پردازد تا ابعادی از سبک زندگی جهادگران دفاع مقدس با نگاه به آثار، نوشته‌ها و خاطرات و وصایای رزمندگان و شهدا مورد بررسی قرار گیرد و مهم‌ترین مصادیق سبک زندگی شهدای گرانقدر ازجمله بصیرت‌­بخشی، عدالت‌طلبی، دنیاگریزی و ساده­‌زیستی، مسئولیت و ولایت‌­پذیری، استقلال­‌گرایی، شهادت‌طلبی، پاسداری از نظام و امر به معروف و نهی از منکر، استخراج و معرفی شود.

رزمندگان و شهدا عالی­‌ترین مظهر ارائه­‌کننده سبک زندگی الهی اسلامی بوده‌­اند و شیوه زندگی آنها  همواره چراغ راه است.

در این مسیر از همه یادگاران و همرزمان «شهدای انقلاب اسلامی، شهدای دفاع مقدس، شهدای دفاع حرم و امنیت و دیگر شهدای پرافتخار دیار ولایتمدار فارس» خواستاریم برای حفظ تاریخ شفاهی این دیار در این امر خطیر یاری‌رسان  باشند

در این مسیر از همه یادگاران و همرزمان «شهدای انقلاب اسلامی، شهدای دفاع مقدس، شهدای دفاع حرم و امنیت و دیگر شهدای پرافتخار دیار ولایتمدار فارس» خواستاریم برای حفظ تاریخ شفاهی این دیار در این امر خطیر یاری‌رسان  باشند.

جمعه خونین مکه، اگرچه به‌ظاهر برای سرکوب مراسم برائت از مشرکین بود، اما در حقیقت بر اساس دستور آمریکا و در جهت مقابله با «صدور انقلاب اسلامی» رقم خورد، اگرچه موجب بسط انقلاب اسلامی شد و خود زمینه‌ای شد تا مظلومیت انقلاب اسلامی و سخن حقش بیش‌ازپیش در برابر چشم مسلمین جهان قرار گیرد که نقطه عطفی در صدور انقلاب بود. مگر نه آنکه در چهلم شهدای جمعه خونین بود که انتفاضه فلسطین آغاز شد؟

 نهم مردادماه ۱۳۶۶ شمسی برابر با ششم ذی‌حجه سال ۱۴۰۷ قمری، هزاران زائر ایرانی و تعدادی از زائران دیگر کشورهای اسلامی در مکه معظمه و خانه خدا، در حال انجام فریضه الهی برائت از مشرکین بودند که به دست مأموران دولت وهابی عربستان سعودی مورد تهاجم وحشیانه قرارگرفته و به شهادت رسیدند.

بر اثر این یورش بی‏رحمانه در خانه امن الهی، ۴۰۰ نفر از حجاج ایرانی به شهادت رسیده و بیش از هزار نفر نیز زخمی شدند. حمله به زائران خانه خدا نشان داد که سردمداران وهابی عربستان، نه‌تنها لیاقت خدمت به حرمین شرفین در این کشور را ندارند، بلکه برای اثبات سرسپردگی خویش حاضرند احکام محکم الهی را نیز زیر پا بگذارند.

این جنایت در جمعه خونین مکه، به‌قدری فجیع بود که برای مرتکبان و بانیان آن، جز لکه‌های ننگ ابدی در صفحات تاریخ و فضاحت و رسوایی نزد ملت‌ها، اثری باقی نگذاشت

این جنایت در جمعه خونین مکه، به‌قدری فجیع بود که برای مرتکبان و بانیان آن، جز لکه‌های ننگ ابدی در صفحات تاریخ و فضاحت و رسوایی نزد ملت‌ها، اثری باقی نگذاشت.

این حادثه جان‌سوز که وصف و شرح آن در کلام نمی‌گنجد، نه‌تنها قلب مسلمانان جهان که دل آزادگان دنیا را نیز به درد آورد و همه را در عزا و ماتمی بزرگ فرو برد.

لیکن به فرمایش امام عزیزمان، معمار کبیر انقلاب خمینی کبیر: درعین‌حال که شدیدا متأثر و عزادار از این قتل‌عام بی‌سابقه امت محمد صلی‌الله علیه و آله و پیروان ابراهیم حنیف و عاملین به قرآن کریم شده‌ایم، ولی خداوند بزرگ را سپاس می‌گذاریم که دشمنان ما و مخالفین سیاست اسلامی ما را از کم عقلان و بی‌خردان قرار داده است؛ چراکه خودشان هم درک نمی‌کنند که حرکت‌های کورشان، سبب قوت و تبلیغ انقلاب و معرفی مظلومیت ملت ما شده است و در هر مرحله‌ای سبب ارتقای مکتب و کشورمان را فراهم کرده‌اند.

با توجه به هم‌زمانی امروز با جمعه خونین مکه؛ گذری می‌کنیم بر زندگی این شهید بزرگوار از دید افراد خانواده.

شهید محمود کاراندیش در اسفندماه سال ۱۳۲۰ چشم به جهان گشود. وی فرزند ارشد خانواده و ۱۰ ساله بود که پدرش را از دست داد و عملاً سرپرستی خانواده بر عهده او قرار گرفت.

از آنجاکه اهل کار و علاقه‌مند به علم‌آموزی بود در کنار امرار معاش مادر و دو برادر کوچک‌ترش، از تحصیل غافل نشد و اگرچه با سختی اما با موفقیت دوره متوسطه را پشت سر گذاشت. پس از اخذ مدرک فوق‌دیپلم، در شهرداری شیراز مشغول به کار شد و در همین مدت در رشته مهندسی راه و ساختمان دانشگاه تبریز پذیرفته شد.

به همین دلیل به تبریز عزیمت کرد و به شهرداری تبریز منتقل شد. باوجود سختی شرایط و عهده‌دار بودن مخارج خانواده، درس خود را در حالی به پایان رساند که در زمره دانشجویان موفق دانشگاه قرارگرفته بود.

پس از چند سال به شیراز منتقل شد و در شهرداری شیراز در سمت معاونت فنی شهردار مشغول به کار شد. از آنجاکه همواره از شهرت‌طلبی بیزار بود و فقط به خدمت فکر می‌کرد چند بار پیشنهاد پذیرفتن سمت شهرداری شیراز را رد کرد.

از سال ۱۳۶۲ نظارت پروژه ساخت پایانه مسافربری شیراز را به عهده گرفت و با تلاش شبانه‌روزی خود به لطف حق موفق شد تا سال ۱۳۶۶ فاز اول این پایانه را آماده بهره‌برداری کند که چند ماه قبل از افتتاح پایانه در مکه مکرمه در حالی به شهادت رسید که مسئولیت انتظامات قسمت جانبازان انقلاب اسلامی را در صفوف اول راهپیمایی برائت از مشرکان به عهده داشت.

 از ویژگی‌های بارز آن شهید بزرگوار اخلاص و توجه داشتن به رضای خدا در تمام‌کارها بود.
 
بارها افراد این توصیه را از او شنیده بودند که «اگر تمام کارهای خودتان را برای رضای خدا انجام دهید ثواب شهیدان را خواهید داشت.»
 
دیگر ویژگی‌های این شهید بزرگوار؛ تعهد خدمت، وجدان کاری و انضباط اجتماعی بود.

پاسخگویی به مشکلات مراجعه‌کنندگان را شخصاً بدون هیچ واسطه‌ای در همان یک اتاق در ساختمان شهرداری مرکزی شیراز به عهده گرفته بود و بارها به خاطر این امر ساعت‌ها پس از پایان وقت اداری در محل کار خود مانده بود.
 
تمام تلاش او این بود که رفاه مردم و مراجعان تأمین شود، مردم‌داری و احترام به زیردستان از خصوصیات وی بود.

او معتقد بود برگزارکردن مهمانی‌های پرتجمل برای مهمانانی که در سطح بالای مالی و اعتبار اجتماعی قرار دارند چندان ارزشی ندارد که مهمان کردن قشر کم‌درآمد جامعه ارزشمند است

او معتقد بود برگزارکردن مهمانی‌های پرتجمل برای مهمانانی که در سطح بالای مالی و اعتبار اجتماعی قرار دارند چندان ارزشی ندارد و مهمان کردن قشر کم‌درآمد جامعه ارزشمند است.

علم و ایمان دو بال صعود او به قله‌های کمال بودند، در برنامه‌های روزانه وی معنویات جایگاه خاصی داشت. هر صبح را با تلاوت قرآن و مطالعه تفسیر آغاز می‌کرد و نیز از مطالعه نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه غافل نبود.

 در زمان جنگ تحمیلی بارها تصمیم گرفت به جبهه‌ها عزیمت کند اما خلأ حضور وی در شهرداری و اینکه در شرایط حساس جنگ و محاصره اقتصادی به فردی که با تخصص و تعهد سعی در کاهش هزینه‌های پروژه‌های شهرداری داشته باشد احساس نیاز می‌شد، بارها از سوی مسئولان به وی گوش زد شد و او را از رفتن به خط مقدم منصرف و به حفظ سنگر پشت جبهه مصمم ساخت.
 
در آخرین بار، زمانی که در یکی از کاروان‌های اعزام به جبهه ثبت‌نام کرده و به‌طورجدی تصمیم به رفتن گرفت، در قرعه‌کشی اعزام به حج تمتع قرعه بنامش افتاد و سفر حج واجب، مانع سفر او به جبهه‌های نبرد شد و در همان سفر، در کنار خانه توحید و در برائت از مشرکین به ضرب گلوله مزدوران آمریکای جنایت‌کار و اسرائیل غاصب در دفاع از جانبازان سرافراز شهد شهادت نوشید.
 
روحش شاد و راهش مستدام باد.

انتهای پیام/ م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول