اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

100 روز مانده به انتخابات| گاردین: تعداد کمی در آمریکا روی شکست ترامپ حساب می‌کنند

یک رسانه غربی راه جو بایدن برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری را «سخت» توصیف کرد و گزارش داد، تعداد کمی در آمریکا روی شکست دونالد ترامپ حساب می‌کنند.

100 روز مانده به انتخابات| گاردین: تعداد کمی در آمریکا روی شکست ترامپ حساب می‌کنند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با شدت گرفتن تحرکات انتخاباتی در آمریکا که حتی کار را به اتهام‌زنی‌های دونالد ترامپ و باراک اوباما علیه هم کشانده است، روزنامه گاردین ضمن اشاره به پیشتازی جو بایدن در نظرسنجی‌ها گزارش داد، «تعداد کمی» در آمریکا روی شکست ترامپ حساب باز کرده‌اند.

گاردین گزارش خود را با اشاره به نتیجه جدیدترین نظرسنجی در آمریکا آغاز کرد و نوشت: «۱۰۰ روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری، جو بایدن برای خودش در برابر دونالد ترامپ یک برتری پایدار و پیشرو ایجاد کرده و در ماه‌های اخیر بعد از شروع همه‌گیری ویروس کرونا، مسیر ترامپ برای پیروزی به طرزی قابل توجه، تنگ شده است».

از نظر این رسانه انگلیسی، «به نظر می‌رسد که سعادتمندی رئیس‌جمهور (آمریکا) به طرز فزاینده‌ای به مسیر بحران سلامت عمومی (ناشی از کرونا) که او در مهارش ناکام مانده، پیوند خورده است؛ بحرانی که در آن شمار تلفات از ۱۴۵۰۰۰ نفر عبور کرده و اقتصاد در هرج و مرج قرار گرفته است».

در این گزارش به نظرسنجی اخیر مشترک «واشنگتن پُست» و شبکه «ای‌بی‌سی نیوز» اشاره شده که در آن جو بایدن نفر دوم دولت آمریکا در زمان ریاست جمهوری «باراک اوباما» با اختلاف ۱۵ درصد از ترامپ پیشتاز است.

طبق این نظرسنجی، بایدن توانست ۵۵ درصد آرا را کسب کند و سهم رئیس‌جمهور آمریکا از این نظرسنجی ۴۰ درصد بود.

نتیجه نظرسنجی اخیر در حالی منتشر شده که در نظرسنجی ماه مارس و آغاز شیوع کرونا در آمریکا، ترامپ و بایدن در نظرسنجی‌ها رقابتی تنگاتنگی و شانه به شانه داشتند.


کرونا در آمریکا

 

بنا بر نظرسنجی اخیر «واشنگتن پُست» و «ای‌بی‌سی نیوز»، میزان رضایت از عملکرد ترامپ در مقام ریاست جمهوری به ۳۹ درصد کاهش یافته و ۶۰ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اعلام کردند که از عملکرد او در مهار کرونا رضایت ندارند.

«مایکل استیل» استراتژیست حزب جمهوری‌خواه به رئیس‌جمهور هم‌حزبی خودش درباره پیامدهای اقتصادی شیوع ویروس کرونا در آمریکا بر انتخابات سوم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان ۱۳۹۹) هشدار داد.

او به گاردین گفت: «خیلی سخت است سناریویی را مجسم کنید که در آن بتوانید برای پیروزی رئیس‌جمهور در دور دوم بحث و جدل کنید اگر بیکاری بسیار بالاتر از ۱۰ درصد باشد و نشانه‌ای مبنی بر تحت کنترل قرار داشتن همه‌گیری (کرونا) وجود نداشته باشد».

مایکل استیل که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا مشاور ستاد انتخاباتی «جب بوش» بود، افزود: «محیط سیاسی و وضعیت اقتصادی طی ۱۰۰ روز آینده می‌تواند بسیار متفاوت از حالا شود اما اگر انتخابات همین امروز برگزار می‌شد، خیلی محتمل است که معاون سابق رئیس‌جمهور (جو بایدن) پیروز شود».

طبق گزارش گاردین، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که بایدن در مجموعه‌ای از ایالت‌های تعیین‌کننده شامل «ویسکانسین، پنسیلوانیا و میشیگان» پیش است؛ ایالت‌هایی که پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ بر هیلاری کلینتون را تضمین کردند.

در گزارش این روزنامه معتبر غربی آمده است: «نظرسنجی دانشگاه کوئینیپیاک نشان می‌دهد در ایالت فلوریدا که نقشی سرنوشت‌ساز برای ترامپ ایفا می‌کند، بایدن با اختلاف ۱۳ درصدی پیشتاز است».

گاردین افزود: «ستاد انتخاباتی بایدن اکنون نظر خود را به گسترش دادن دامنه نقشه انتخاباتی معطوف کرده تا این امکان را مهیا کند که (دموکرات‌ها) کنترل سنا به دست گیرند و حتی در ایالت‌های به طور سنتی جمهوری‌خواه از قبیل آریزونا و همچنین ایالت‌های عمدتا جمهوری‌خواهی از قبیل تگزاس هم ترامپ را به چالش بکشند».

دونالد ترامپ تاکنون نظرسنجی‌های مختلف در آمریکا که وی را در برابر بایدن بازنده معرفی کرده‌اند، «نظرسنجی‌های جعلی» خوانده و گفته است: «من در حال باختن نیستم».

گاردین در ادامه گزارش خود به «خطرهایی» که ستاد انتخاباتی جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری را تهدید می‌کند، اشاره کرد.

این روزنامه نوشت: «برای بایدن هم به طور خاص و به دنبال تشدید شدن رقابت‌‎ انتخاباتی خطر‌‌هایی وجود دارد. حامیان ترامپ بسیار بیشتر از طرفداران بایدن شور و شوق دارند و به دادن رای متعهدتر هستند و دموکرات‌ها به طور خاص درباره حمایت رای‌دهندگان جوان، سیاه پوست، اسپانیایی‌تبار (لاتین‌تبار) نگرانی دارند چرا که این آرا برای ایجاد یک ائتلاف برنده در انتخابات نقشی سرنوشت‌ساز ایفا می‌کند».

«لاتوشا براون» یکی از روسای «رای سیاهان اهمیت دارد» در این باره گفت: «هر کسی که (از سوی بایدن) برای منصب معاونت ریاست جمهوری انتخاب شود، نه تنها ما را در جریان موضع او بلکه در جریان مسیر رو به جلوی حزب دموکرات هم قرار خواهد داد».

به گفته این کنشگر حقوق سیاه پوستان آمریکا تصمیم بایدن برای انتخاب نامزد معاونت ریاست جمهوری، «مهم‌ترین تصمیم او در ۱۰۰ روز آینده» (موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا) خواهد بود.


جو بایدن و سیاه پوستان

وی با اشاره به وعده قبلی جو بایدن برای انتخاب یک خانم برای منصب معاونت ریاست جمهوری، از او خواست یک زن سیاه پوست را انتخاب کند.

جو بایدن معاون باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا پیش از این رسما اعلام کرده بود که او از میان خانم‌ها گزینه‌ای برای معاونت ریاست جمهوری انتخاب خواهد کرد.

پیشتر رسانه‌های آمریکایی درباره گزینه‌های بایدن برای معاونت ریاست جمهوری درباره ۶ نامزد بالقوه که بیشترین شانس را دارند، گمانه‌زنی کرده بودند.

«کامالا هریس» سناتور کالیفرنیا، «الیزابت وارن» سناتور ماساچوست، «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی دولت اوباما، «وال دمینگ» عضو مجلس نمایندگان، «کیشا لانس باتمز» شهردار آتلانتا و «میشله گریشام» فرماندار نیومکزیکو، این نامزدها هستند (جزئیات بیشتر).

لاتوشا براون عضو گروه موسوم به «رای سیاهان اهمیت دارد» به گاردین گفت: «ما در بحبوحه یک محیطی قرار داریم که از نظر نژادی به شدت دچار قطبی‌گری شده است و صادقانه بگویم افراد سیاه‌پوست دیگر خسته شده‌اند و دیگر سیاست به طرزی که تا به حال معمول بوده را نمی‌پذیرند».

گاردین در ادامه گزارش خود از مسیر سخت پیش روی بایدن برای کنار زدن ترامپ از کاخ سفید  خبر داده و می‌نویسد: «تعداد کمی روی این موضوع که ترامپ کنار می‌رود، حساب می‌کنند. اگر همه‌گیری کاهش یابد و اقتصاد دوباره به سر جای اولش (قبل از آغاز همه‌گیری کرونا در آمریکا) برگردد، او می‌تواند از این موضوع منتفع شود».

«سَم نونبرگ» مشاور سابق دونالد ترامپ در این باره به گاردین گفت: «هنوز تا پایان مبارزه (انتخابات ریاست جمهوری) بسیار راه است. رئیس‌جمهور ثابت کرده است که او می‌تواند از پشت سر خودش را برساند و دوباره (به صدر) برگردد».

«ایان سَمس» استراتژیست حزب دموکرات معتقد است که در حال حاضر اغلب رای‌دهندگان آمریکایی از «دریچه همه‌گیری» (ویروس کرونا) به انتخابات ریاست جمهوری نگاه می‌کنند.

وی که در سال ۲۰۱۶ در ستاد هیلاری کلینتون و در رقابت مقدماتی سال ۲۰۲۰ در ستاد «کامالا هریس» سناتور سیاه‌پوست و دموکرات فعالیت داشت، البته هشدار داد: «اگر تغییری اساسی اتفاق نیافتد، در ذهن رای‌دهندگان مدیریت همه‌گیری سوال اصلی و مرکزی خواهد بود اما ما ۱۰۰ روز تا روز انتخابات فاصله داریم و در این مدت هر اتفاقی ممکن است بیافتد».

در هفته‌های اخیر نظرسنجی‌ها از پیشتازی جو بایدن از دونالد ترامپ حکایت داشته و نظرسنجی شبکه فاکس نیوز، رسانه مورد علاقه رئیس‌جمهور این کشور هم نشان داد که نامزد دموکرات انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا در سه ایالت تعیین‌کننده در نتیجه نهایی انتخابات آمریکا پیشی گرفته است (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول