اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

تلاش مشارکتی‌ها برای ریاست «محمدرضا خاتمی» بر شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان

طیف‌های نزدیک به حزب منحله مشارکت به‌دنبال به ریاست رساندن محمدرضا خاتمی دبیرکل این حزب منحله در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان هستند.

تلاش مشارکتی‌ها برای ریاست «محمدرضا خاتمی» بر شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان پس از آنکه در دوم اسفند سال 98 لیست انتخاباتی ارائه نکرد و اصلاح‌طلبان تمام کرسی‌های مجلس در تهران را به رقیب سنتی خود باختند جلسات این شورا برگزار نشد. 

سیدعبدالواحد موسوی لاری 5 اردیبهشت ماه 99 طی نامه‌ای استعفای خود را به رئیس این شورا یعنی محمدرضا عارف اعلام کرد. در بخشی از استعفای موسوی لاری خطاب به محمدرضا عارف آمده بود این استعفا می‌تواند آغازی بر تغییر ساختا و سازوکارهای نهاد اجماعی و پررنگ شدن نقش احزاب و تشکل‌ها باشد. نامه نائب رئیس شورای عالی در حالی به عارف داده شده است که 7 تیرماه رسانه‌ها به نقل از داوود محمدی دبیرکل انجمن اسلامی معلمان اعلام کردند که عارف هم از سمت خود در شورای عالی حتی زودتر از موسوی لاری استعفا کرده بوده است. 

اکنون در شرایط فعلی بحث‌ها درباره فعالیت یا پایان مأموریت شورای عالی بالا گرفته است. در زمان فعالیت شورای عالی نیز برخی از احزاب اصلاح‌طلب که گرایش میانه‌رو دارند، از این شورا خارج شده بودند و یا حضور خود را به حالت معلق درآورده بودند. 

حزب مردم‌سالاری، حزب وحدت و همکاری ملی، مجمع نیروهای خط امام و ... از جمله احزابی بودند که تأکید داشتند که شورای عالی از مسیر خود منحرف شده و انتقاد اصلی آنان به پررنگ شدن حضور تندروها در این شورا در قالب احزاب و اعضای حقیقی بودند. 

بهزاد نبوی و عبدالله نوری از جمله چهره‌های اصلاح‌طلب هستند که هم‌اکنون برای ریاست شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گمانه‌زنی می‌شوند، اما پیگیری‌های خبرنگار فارس حکایت از این دارد که احزاب رادیکال شورای عالی اصلاح‌طلبان به دنبال به ریاست رساندن محمدرضا خاتمی برادر رئیس دوره اصلاحات و دبیرکل حزب منحله مشارکت در این شورا هستند.

سیدمحمود میرلوحی از اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان دیروز به خبرگزاری فارس گفته بود: رئیس شورای عالی باید کسی باشد که هم مقبول جریان همه طیف‌های اصلاح‌طلب بوده و هم بتواند با شورای نگهبان تعامل کند اما ما دیدیم شورای نگهبان و مجموعه حاکمیت اعتنایی به آقای عارف نکرد و حرمت ایشان را نگه نداشت. به هر حال باید ببینیم شرایط چگونه می‌شود.

بر پایه این خبر، محسن صفایی فراهانی دیگر عضو شورای مرکزی حزب منحله مشارکت در زمان فعالیت این حزب ریاست هیأت اجرایی را نیز برعهده داشت از دیگر گزینه‌های ریاست شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان است. اما گمان می‌رود که احزاب و چهره‌های معتدل شورای عالی بهزاد نبوی و مصطفی معین را گزینه بهتری برای ریاست می‌دانند.

انتخاب یک چهره رادیکال بر مسند ریاست شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در حالی مطرح می‌شود که برخی اصلاح‌طلبان همچون عبدالله ناصری عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات از شکل‌گیری و قوت گرفتن جریانی جدید در جبهه اصلاحات سخن می‌گوید.

عبدالله ناصری گفته بود که اصلاح‌طلبان تمام کنشگری خود را باید در جامعه متمرکز کنند و اگر زمانی انتخابات استصوابی برگزار شد در انتخابات هم شرکت کنند. امروز در جغرافیایی ایران و با این ماهیت سیاستی قدرت جز رویکرد جامعه‌محور و همراهی با مردم انتظار دیگری نباید داشت. 

همچنین غلامحسین کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی، چندی پیش گفته بود: «من به دوستان اصلاح‌طلب خودمان می‌گویم، شما که مدام می‌گویید باید جامعه‌محور باشیم و روی به جامعه بیاوریم و فقط به فکر این نباشیم که در قدرت باشیم، خب این الان جامعه! آقایان و خانم‌های اصلاح‌طلب، چه طرح و چه همبستگی‌ای برای خدمت به این مردم و رفع مشکلات آنها در مسئله کرونا ارائه دادید؟»

سعید حجاریان تئوریسین جریان اصلاحات نیز 10 تیرماه سال 97 پیشنهاد تشکیل هسته سخت در جریان اصلاحات را مطرح و تأکید کرد قرار است یک هسته سخت در جریان اصلاحات شکل بگیرد. هسته‌ای که در آن آدم‌هایی که برای اصلاحات هزینه دادند و کار کردند حضور داشته باشند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول