اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

نیمی از زمان ساخت واحدهای طرح اقدام ملی مسکن گذشت/پیشرفت اندک واحدهای مشارکتی

در حالی که حدود نیمی از زمان ساخت واحدهای طرح اقدام ملی مسکن می گذرد، پیشرفت واحدهای مشارکتی به حدود 10 تا 15 درصد رسیده است و تکمیل این واحدها تا پایان دولت دوازدهم در هاله ای از ابهام قرار دارد.

نیمی از زمان ساخت واحدهای طرح اقدام ملی مسکن گذشت/پیشرفت اندک واحدهای مشارکتی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ۵ شهریورماه سال گذشته بود که عملیات ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی مسکن با حضور رئیس جمهور کلید خورد. بنابر جزئیات ارائه شده توسط مسئولین وزارت راه و شهرسازی ۲۰۰ هزار واحد از ۴۰۰ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای جدید، ۱۰۰ هزار واحد در قالب پروژه‌های باز آفرینی شهری و ۱۰۰ هزار واحد دیگر در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ساخته خواهد شد. در همین راستا علی نبیان، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، در ارتباط با مهمترین هدف وزارت راه و شهرسازی در طرح اقدام ملی مسکن، گفت: « اتمام عملیات ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی تا سال ۱۴۰۰ در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.»

*استفاده از شیوه مشارکتی و در خطر قرار دادن اهداف طرح اقدام ملی مسکن

پس از اعلام هدف وزارت راه و شهرسازی مبنی بر تکمیل طرح اقدام ملی تا پایان سال ۱۴۰۰ به یکباره موجی از انتقادات نسبت به این طرح از سوی کارشناسان حوزه مسکن مطرح شد. علت اصلی روانه شدن این موج به سمت طرح اقدام ملی، تصمیم وزارت راه و شهرسازی در استفاده از شیوه ساخت مشارکتی بود زیرا قرار شده بود در ۲۰۰ هزار واحد مسکونی واقع در شهرهای جدید از شیوۀ ساخت مشارکتی استفاده شود. در همین ارتباط مازیار حسینی، معاون وقت وزارت راه و شهرسازی، در بیان جزئیات تولید مسکن به شیوۀ مشارکت گفت: «شیوۀ اتخاذی ساخت در طرح اقدام ملی شیوۀ مشارکت است، در این شیوۀ زمین را دولت می‌آورد و سرمایه را بخش خصوصی و قرارداد طبق سهم مشارکت دو طرف بسته می‌شود.»

در حقیقت در این شیوه ساخت مسکن، زمین از محل دارایی‌های دولت تامین شده و در اختیار سازندگان قرار می‌گیرد، سازنده نیز هزینه عملیات ساخت را تقبل می‌کند، در نهایت نیز مالکیت واحدهای مسکونی تکمیل شده با توجه به آورده اولیه هر بخش مشارکت، تقسیم خواهد شد.

یکی از اساسی‌ترین ایرادات وارد شده به این شیوۀ ساخت مسکن، مسئله اتمام فرآیند ساخت در مدت زمان مقرر و طولانی شدن روند ساخت است. در همین ارتباط مهدی غلامی کارشناس مسکن در تشریح دلایل طولانی شدن روند ساخت واحدهای مسکونی مشارکتی گفت: «بیشتر بودن تورم بخش زمین نسبت به تورم بخش مسکن علت افزایش زمان ساخت در پروژه‌های مشارکتی است. چرا که آورده وزارت راه در پروژه‌های مشارکتی زمین است و هرچه زمان بگذرد، ارزش زمین در مقابل هزینه ساخت واحد مسکونی بیشتر می‌شود و عملا آورده سازنده در گذر زمان نسبت به زمان اولیه پروژه کاهش می‌یابد اما سهم سازنده در مالکیت واحدها نسبت به آورده اولیه تعیین می‌شود. در نتیجه با افزایش زمان پروژه سود انبوه‌ساز از پروژه بیشتر از قبل خواهد شد.»

*پروژه‌های مشارکتی در سال ۱۴۰۰ افتتاح می‌شود؟

با توجه به هشدار کارشناسان مسکن در نقد استفاده از شیوۀ ساخت مشارکتی، وزارت راه و شهرسازی تصمیم به تغییر شیوۀ ساخت مسکن گرفت و استفاده از شیوۀ ساخت پیمانکاری را وارد پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن کرد. در شیوۀ پیمانکاری، سازندگان تنها در عملیات ساخت مشارکت کرده و مالکیت واحدهای مسکونی به آن‌ها واگذار نخواهد شد.

با این وجود و برخلاف دیدگاه کارشناسان مبنی بر ساخته نشدن حتی ۱ واحد مسکونی به شیوه مشارکتی، وزارت راه و شهرسازی با وجود کاهش واحدهای مسکونی ساخته شده به این شیوۀ ساخت، همچنان از روش مشارکت با سازندگان استفاده کرد. در همین ارتباط ایرج رهبر، نایب رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان، با اشاره به شیوه‌های به کار رفته ساخت مسکن در پروژه طرح اقدام ملی مسکن گفت: «شماری از واحدهای مسکونی در نظر گرفته شده در طرح اقدام ملی به صورت مشارکتی ساخته می‌شود و بخش دیگری از واحدهای مسکونی این طرح همانند روش به کار گرفته شده در طرح مسکن مهر، با استفاده از قرارداد ساخت ساخته خواهد شد.»

نایب رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان افزود: «در حال حاضر پیشرفت فیزیکی روند ساخت واحدهایی از طرح اقدام ملی که به شیوۀ مشارکتی ساخته می‌شوند بین ۱۰ تا ۱۵ درصد است.»

در واقع، در شرایطی که نیمی از زمان در نظر گرفته شده برای اتمام عملیات ساخت طرح اقدام ملی مسکن می‌گذرد، پیشرفت فیزیکی واحدهای ساخته شده به شیوۀ مشارکت در حد ۱۰ تا ۱۵ درصد است. حال باید دید آیا این واحدهای مسکونی در مدت زمان مقرر (سال 1400) به اتمام خواهند رسید یا تکمیل عملیات ساخت آنها به دولت بعدی حواله می‌شود؟ 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول