اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

جزئیات تازه از کشف انسان 2200 ساله اشکانی در اصفهان/ کاوش برای شواهد بیشتر ادامه دارد

باستان شناس و سرپرست هیأت کاوش تپه اشرف گفت: با توجه به بررسی‌های اولیه، اسکلت کشف شده در تپه اشرف اصفهان، به‌احتمال‌زیاد اسکلت یک زن متعلق به دوران اشکانی و حدود 2 هزار و 200 سال قبل است که به همین سبب «بانوی اشکانی» نام گرفته است.

جزئیات تازه از کشف انسان 2200 ساله اشکانی در اصفهان/ کاوش برای شواهد بیشتر ادامه دارد

علیرضا جعفری‌زند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان پیرامون کشف اسکلت بانوی اشکانی در تپه تاریخی اشرف اظهار کرد: تاکنون متخصص اسکلت‌شناس، جنسیت این اسکلت را مشخص نکرده است ولی با توجه به بررسی‌های اولیه به‌ احتمال‌ زیاد اسکلت یک زن متعلق به دوران اشکانی و حدود ۲ هزار ۲۰۰ سال قبل است که به همین سبب «بانوی اشکانی» نام گرفته که در کنار آن یک کوزه سفالی کامل نیز یافت شده است.

باستان شناس و سرپرست هیأت کاوش تپه اشرف در خصوص چگونگی کشف این اسکلت عنوان داشت: از آنجایی که اداره آب قصد اجرای عملیات لوله‌کشی آب در این منطقه داشت از ما خواسته شد که گمانه‌زنی‌های لازم را انجام داده و موقعیت لازم را برای این پروژه عمرانی فراهم کنیم، بنابراین در شرق تپه اقدامات خود را آغاز کرده و به این پدیده دست یافتیم.

وی با تأکید بر اهمیت تپه اشرف ادامه داد: در کاوش‌های گذشته این منطقه یک سری اشیا و آثار باستانی کشف‌شده که احتمال وجود تعداد بیشتری از این آثار را تقویت می‌کند اما تعدادی از این آثار ارزشمند تاریخی از زیر خیابان به‌ دست‌ آمده است که با توجه به پرتردد بودن این مسیر، برای ادامه عملیات کاوش گسترده، نیازمند همکاری و مساعدت همه نهادهای مربوطه و همچنین مردم هستیم.

جعفری‌زند تأکید کرد: از آنجایی که بخشی از تدفین بانوی اشکانی زیر خیابان است، هیأت کاوش  نمی‌توانند فعالیت خود را به‌ خوبی انجام دهد، همچنین بخشی از اسکلت تازه کشف‌شده نیز زیر پیاده‌رو قرار گرفته و نجات بخشی کامل شواهد و آثاری که احتمال زیاد در مجاورت آن‌ها است را با مشکل روبرو کرده است.

باستان‌شناس و سرپرست هیأت کاوش تپه اشرف ابراز کرد: تدفین بانوی اشکانی روی کتف چپ به طرف شرق است که نشان دهنده مواجهه ما با تدفین مهرپرستی است، همچنین در حال حاضر اسکلت کشف شده در وضعیت مناسبی به سر می‌برد که پس از بررسی‌های مربوطه، آزمایش دی.ان.ای و ژنتیک گزارش نهایی اعلام خواهد شد.

وی با منحصر به فرد خواندن موضوع کشف «بانوی اشکانی» تأکید کرد: این موضوع نه‌تنها برای اصفهان بلکه برای مرکز و فلات مرکزی ایران با اهمیت است بنابراین می‌طلبد که همه مسؤولان مربوطه و مردم در خصوص بحث تپه اشرف نگاه جدی و ویژه‌ای داشته باشند.

انتهای پیام/۶۳۱۰۶/ص۲۰/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول