اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

کاروانسرای سمنان به اداره کل میراث فرهنگی واگذار شود

نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس بر لزوم واگذاری کاروانسرای مرکز شهر سمنان به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان تأکید کرد.

کاروانسرای سمنان به اداره کل میراث فرهنگی واگذار شود

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، عباس گلرو ظهر امروز در دیدار با مدیرکل و معاونان اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان اظهار کرد: کاروانسرای تاریخی واقع در مرکز شهر سمنان برای حفاظت و مرمت و فراهم آوردن زمینه جذب گردشگران باید به اداره کل میراث فرهنگی واگذار شود.

او با تأکید بر اینکه نقش سایر دستگاه‌های اجرایی در حمایت از میراث فرهنگی و اجرای سند توسعه گردشگری استان سمنان باید مشخص شود، افزود: سایر دستگاه‌های اجرایی باید ذیل نظر این اداره کل فعالیت‌های خود را در حوزه حمایت و توسعه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اجرا کنند.

نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس با بیان اینکه گردشگری فقط متوقف در میراث تاریخی نیست، گفت: گردشگران خارجی به‌خصوص گردشگران چینی که پرتعدادترین گردشگران دنیا را تشکیل می‌دهند، به جاذبه‌های طبیعی به‌خصوص کویر و سایر جاذبه‌های فرهنگی ازجمله مردم‌شناسی، آشنایی با سایر فرهنگ‌ها و آداب و سنن توجه دارند.

گلرو با اشاره به اینکه اقلیم استان سمنان برای گردشگری خارجی بسیار قابل توجه است، افزود: باید به جاذبه‌های گردشگری استان ازجمله آبگرم، بیابانک و ...توجه ویژه شود و استان سمنان می‌تواند با توجه ویژه به این ظرفیت‌ها به یکی از استان‌های برتر در زمینه جذب گردشگر تبدیل شود.

او با اشاره به اینکه شعار محوری تبلیغاتی وی گردشگری بوده، گفت: ظرفیت توسعه گردشگری در استان مهیاست و به‌زودی کارگروه گردشگری در دفتر نماینده تشکیل می‌شود.

نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس با تأکید بر راه‌اندازی بازارچه سنتی فروش صنایع‌دستی در استان و ارائه محصولات صنایع‌دستی و سوغات و خوراکی‌های سنتی، بیان کرد: رونق گردشگری زمینه‌ساز رونق اقتصادی و افزایش شادابی و نشاط در مردم است.

نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس بر لزوم حمایت از میراث فرهنگی و گردشگری استان تأکید کرد و گفت: از ظرفیت وزارت خارجه برای ثبت جهانی آثار تاریخی و طبیعی و صنایع‌دستی استان استفاده می‌شود.

گلرو خواستار تداوم برگزاری جشنواره ملی عشایر ایل سنگسر و با حضور عشایر تمامی استان‌های کشور شد و افزود: برگزاری این جشنواره در معرفی استان سمنان و رشد گردشگری منطقه مؤثر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان نیز در این دیدار گفت: پیش از انتقال زندان و زمانی که زندان مرکزی شهر سمنان از کاروانسرای شاه‌عباسی واقع در مرکز شهر سمنان به ساختمان جدید خود منتقل شد، این اداره کل برای مرمت و احیای این اثر فاخر ملی اعلام آمادگی کرده است.

مهدی جمال با تأکید بر اینکه واگذاری این کاروانسرا زمینه احیا، حفاظت و بهره‌برداری عمومی این یادگار دوران صفویه را فراهم می‌کند، افزود: با واگذاری به میراث فرهنگی، این کاروانسرا می‌تواند به یکی از جاذبه‌های اصلی این شهر مبدل شود.

او گفت: کاروانسرای سمنان در سال 1362 اداره میراث فرهنگی استان سمنان بوده است و باید برای فراهم شدن توسعه گردشگری استان به این اداره واگذار شود.

کاروانسرای شاه‌عباسی مرکز شهر سمنان به‌عنوان یکی از ۹۹۹ کاروانسرای ساخته‌شده در دوران شاه عباس صفوی است که در شهر سمنان احداث شده است.

این کاروانسرا در سال ۱۳۵۲ به ثبت ملی رسید و پس از سه دهه تغییر کاربری و تبدیل آن به زندان مرکزی شهر سمنان با تلاش‌ها و پیگیری و مستمر مسئولان و مردم از بند خارج و آزادسازی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: افزود: توسعه گردشگری و حفاظت از آثار تاریخی نیاز به مشارکت 42 دستگاه اجرایی دارد و باید نقش سایر دستگاه‌های اجرایی در حمایت از میراث فرهنگی مشخص شود.

او با اشاره به اینکه بسیاری از آثار تاریخی قابل توجه ازجمله کاروانسراها در اختیار این اداره کل نیست، گفت: تنها پنج کاروانسرا از 30 کاروانسرای موجود در استان سمنان در اختیار این اداره کل است.

جمال تصریح کرد: این در حالی است که بیشترین تعداد کاروانسراهای کشور در این استان قرار دارد و بزرگ‌ترین کاروانسرای خاورمیانه نیز در شهر میامی و در استان سمنان واقع شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان به وجود تعداد بالای قلعه‌های تاریخی در این استان اشاره کرد و گفت: نگهداری و حفاظت آثار ازجمله جاده تاریخی سنگفرش گرمسار و کاروانسراها و بیش از یک هزار اثر تاریخی شناسایی و شده و بیش از 800 اثر ثبت‌شده ملی و .... نیاز به مشارکت سایر دستگاه‌های اجرایی دارد.

او با تأکید بر اینکه رشد گردشگری با حفظ میراث فرهنگی و رونق صنایع‌دستی محقق می‌شود، ابراز امیدواری کرد: با حمایت نماینده سمنان، مهدی‌شهر و سرخه زمینه ثبت جهانی آثار در حوزه میراث فرهنگی و طبیعی و صنایع‌دستی بیش از پیش فراهم شود.

جمال با اشاره به اینکه رشد گردشگری نیاز به راه‌اندازی پروژه‌های محرک گردشگری در استان دارد، گفت: توجه به منطقه نمونه گردشگری آبگرم، افزایش تعداد اقامتگاه‌های بوم گردی، آغاز عملیات دسترسی افتر به آبگرم و مطالعه و اجرای بخشی از راه دسترسی سمنان به آبگرم، فراهم کردن زمینه ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به منطقه گردشگری پیغمبران و تلخاب سرخه ازجمله تلاش‌های این اداره کل برای راه‌اندازی پروژه‌های محرک گردشگری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان خواستار حمایت نماینده از تخصیص اعتبار و راه‌اندازی بازارچه دائمی صنایع‌دستی سمنان شد و گفت: کار ساخت بزرگ‌ترین موزه منطقه‌ای استان به‌زودی آغاز می‌شود و در مرحله نخست تا ۲۰ درصد پیشرفت خواهد داشت.

انتهای پیام/2249/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول