اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

استارت‌آپ‌های استانی و مدیران دست‌بسته در برابر پایتخت/ حمایت‌های رانتی دولت باعث بازارشکنی برای حذف رقبا می‌شود

بنیان‌گذاران۶ استارت‌آپ استان اصفهان به همراه دبیر مرکز کارآفرینی جوانان و کسب و کار نوپای اتاق بازرگانی اصفهان، از دغدغه‌های کسب‌ و کارهای نوپا در استان‌ها و زیر و بم توسعه این کسب و کارها گفتند.

استارت‌آپ‌های استانی و مدیران دست‌بسته در برابر پایتخت/ حمایت‌های رانتی دولت باعث بازارشکنی برای حذف رقبا می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، رشد و پیشرفت اقتصادی کشور و گشایش در معیشت مردم، از جمله موضوعات اساسی است که بدون توجه به اقتصاد دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها، کسب‌ و کارهای نوپا و مسأله کارآفرینی، امکان‌پذیر نیست.

استارت‌آپ‌ها کسب‌ و کارهای جدیدی هستند که با خلق ارزش نو در کنار استفاده از بستر مجازی برای رشد سریع تعریف می‌شوند و اگر به درستی حمایت شوند هم ارائه خدمات و محصولات را برای جامعه تسهیل کرده و هم اشتغال‌زایی مناسبی را فراهم می‌کنند.

در همین راستا، خبرگزاری فارس اصفهان بر آن شد، در جهت تحقق عدالت رسانه‌ای و جهش تولید، صاحبان تعدادی از استارت‌آپ‌های بومی اصفهان را گرد هم آورد تا دغدغه‌ها و مشکلاتشان را بازگو کنند.

میهمانان استارت‌آپی خبرگزاری فارس چه کسانی هستند؟

امین رستمیان، مدیرعامل و بنیان‌گذار پلتفرم کارآزما و حسین مبرزی، بنیان‌گذار و رئیس هیأت مدیره آن است که وظیفه کارآزما را ارائه خدمات شهروندی در محل کار و منزل به شهروندان اصفهانی از طریق اپلیکیشن و شماره تلفن چهار رقمی می‌دانند؛ رستمیان می‌گوید از اردیبهشت امسال کار خود را به صورت رسمی آغاز کرده‌اند.

حمیدرضا اشجع مؤسس و مدیرعامل مستربلیت، از زیرمجموعه‌های گردشگری آنلاین عتیق‌گشت است که کاربرانی به صورت ماهیانه در سراسر کشور دارند؛ حدود ۱۰۰ نیرو دارد و مرکز نوآوری استارت‌آپ فکتوری آن ۸ مجموعه استارت‌آپ دیگر را حمایت می‌کند.

حمید گودرزی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان طاهاتک، رسالت شرکتش را طراحی الگوهای هوشمندسازی شهری می‌داند و در این زمینه در بیش از ۲۵ شهر ایران و ۵ کشور خارجی فعالیت داشته است؛ او که دبیر کمیسیون کسب‌ و کارهای نوین نظام صنفی و دبیر کمیته ICT انجمن دانش‌بنیان نیز هست، توانسته تاکنون ۹ استارت‌آپ دیگر را زیرمجموعه شرکتش به وجود بیاورد.

 

احسان فقیه، خود را بنیان‌گذار فضای کار اشتراکی و شتاب‌دهنده پویتک معرفی می‌کند؛ از سال ۹۵ شروع کرده و اکنون فضایی نزدیک به ۱۲۰۰ متر برای انجام کار در اختیار دارد، ظرفیت ۱۵۰ نفری برای استقرار افراد آزادکار یا استارت‌آپ‌های دانش‌بنیان در مجموعه وی وجود دارد و تاکنون ۳۵ هزار ساعت رویداد برای توسعه اکوسیستم استارت‌آپی برگزار کرده است.

وی توضیح می‌دهد: فضای کار اشتراکی، همان‌جایی است که برای افراد اینترنت، اتاق جلسات، فضای گفت‌وگو و همه آن چیزی که برای تعامل و هم‌افزایی نیاز است را فراهم می‌کند؛ وظیفه شتاب‌دهنده نیز در مرحله اول در بازه زمانی ۶ تا ۹ ماهه حمایت نقدی و غیر نقدی از استارت‌آپ‌های دیگر و در مرحله نهایی، تأمین سرمایه برای آن است.

امیر عرفانی، بنیان‌گذار استارت‌آپ شیپ نو، پلت فرم حمل و نقل کالا از طریق اپلیکیشن و شماره تلفن چهار رقمی است که تاکنون ۲۴۰۰ راننده موتور، وانت و کامیونت را به کار گرفته است.

همچنین نوید ادریس، دبیر مرکز کارآفرینی جوانان و کسب و کار نوپای اتاق بازرگانی اصفهان، در این میزگرد حضور پیدا کرد.

استارت‌آپ‌های پایتخت‌نشین، زیر چتر حمایت دولت

نوید ادریس، به عنوان اولین چالش پیش روی استارت‌آپ‌های محلی، از استارت‌آپ‌های ملی گفت که به مجموعه‌های دولتی یا خصولتی متصل هستند و به تبع، از حمایت‌های ویژه آنان بهره‌مند می‌شوند.

دبیر مرکز کارآفرینی جوانان و کسب و کار نوپای اتاق بازرگانی اصفهان در این رابطه اظهار داشت: جای سؤال است که چرا معاونت رئیس‌جمهور کمک‌های مالی بلاعوض یا وزیر ارتباطات، کمک‌های ویژه برای نوآفرینان در تهران قرار می‌دهند اما چنین کمک‌هایی به استان‌های دیگر مثل اصفهان تعلق نمی‌گیرد.

وی افزود: حتی پیگیری از معاونت سازمان‌های مربوطه در استان نیز بدون نتیجه است چراکه معمولاً تهران به استان‌ها پاسخگو نیست و در نتیجه رقبای تهرانی به خوبی از این امتیازات و تبعیض‌ها استفاده می‌کنند.

 

امیر عرفانی ضمن مقایسه استارت‌آپ‌های پایتخت با سایر استان‌ها اشاره کرد که اگر تنها تلاش عامل موفقیت است، پس چرا فقط استارت‌آپ‌های تهرانی رشد و توسعه یافته‌اند و هیچ یک از نوآفرینان استانی به چنین رشدی دست پیدا نکرده‌اند؟

بنیان‌گذار استارت‌آپ شیپ نو این سؤال را مطرح کرد که چرا یکی از استارت‌آپ‌های حمل و نقل مسافر و کالا، با وجود ۲۰ میلیون نسخه نصب، همچنان از رانندگان خود کمیسیون نمی‌گیرد؟ اگر برای جذب است که فکر می‌کنم تاکنون این امر تحقق یافته؛ پس چه دلیل منطقی و اقتصادی‌ای پشت آن می‌تواند وجود داشته باشد؟

به رانندگان خوب ما پیشنهادهایی برای جذب می‌دهند

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد که این استارت‌آپ‌ها به دنبال دامپینگ و بازارشکنی برای حذف رقبا هستند که نمونه آن، یکی از این شرکت‌های رقیب است که به رانندگان خوب ما پیشنهادهایی برای جذب می‌دهد.

عرفانی در پاسخ به این سؤال که چطور شرکت رقیب به اطلاعات رانندگان شما دسترسی پیدا کرده است، گفت: به طور مثال ما برای دریافت سهمیه سوخت رانندگان خود باید اطلاعات ایشان را به اتحادیه کسب‌ و کارهای مجازی می‌دادیم که اتفاقاً شرکت رقیب جز هیأت مدیره آن است؛ چه تضمینی برای عدم دسترسی آن شرکت به اطلاعات ما وجود دارد؟

بنیان‌گذار استارت‌آپ شیپ نو در ادامه بیان کرد: در مراودات با استارآپ‌های بزرگ گاهی صراحتاً این موضوع از زبان افراد داخل این مجموعه‌ها بیان می‌شد که آن‌ها ورودی‌ها و منابعی را از جاهایی دریافت می‌کنند که دیگر شرکت‌ها چنین ورودی‌هایی را ندارند.

وی تأکید کرد: در شرایط کنونی که با بعضی از امضاهای طلایی منابع و ورودی‌های خاص در اختیار شرکت‌های بزرگ قرار می‌گیرد، حداقل کاری که می‌شود انجام داد این است که برای کسب‌ و کارهای محدود به جغرافیا، یک سهمیه بومی در نظر گرفته شود.

احسان فقیه نیز راه‌حل جلوگیری از برخی انحصارطلبی‌ها و رقابت‌های نابرابر را شفافیت مالی تمام مجموعه‌های اقتصادی خصوصاً استارت‌آپ‌ها تلقی کرد.

مدیران خسته، جلوی اوامر پایتخت دست‌بسته

حمیدرضا اشجع در بخش دوم این میزگرد با تأکید بر نقش جریان‌ساز رسانه تصریح کرد: وقتی به ادارات و سازمان‌ها برای حل مشکلاتمان مراجعه می‌کنیم با ما طوری برخورد می‌شود که انگار مزاحم مسؤولان هستیم؛ گویی وظیفه کارکنان دولت در قبال ارباب رجوع و نقشی که آن‌ها بر فرآیند نهایی اقتصاد می‌گذارند تبیین نشده و این نیازمند یک جریان‌سازی جدی است.

ادریس، در تأیید صحبت‌های مدیرعامل مستربلیت تشریح کرد: در یک نمونه عینی، جوانی برای دریافت مجوز شتاب‌دهنده از شورای کار ۶ ماه معطل شد و پس از ۶ ماه به او بیست دقیقه فرصت دفاع داده و بعد از آن بلافاصله طرح وی را رد کردند؛ نکته جالب اینکه این فرد در ارتباط با مدیران سابق و فعلی اداره کار در سطح وزارتخانه پیگیر مجوز موقت شتابدهنده شدند؛ یکی دیگر از مشکلات ما این است که منطق درستی در رسیدگی به امور کارآفرینان در مسؤولان استانی وجود ندارد.

سپس، حسین مبرزی در بیان چالش‌های بین دولت و کارآفرینان عنوان کرد: ما دو سال درگیر راه‌اندازی استارت‌آپی بودیم که نُرم راه‌اندازی آن در آمریکا سه ساعت است؛ در حالی که بیشتر نیروی یک استارت‌آپ باید صرف خدمت‌رسانی در زمینه شغلی‌ای که انتخاب کرده بشود، ۷۰ درصد توان ما صرف مقابله با مقاومت ارگان‌های دولتی شده است.

 

رئیس هیأت مدیره کارآزما در خصوص مشکلاتی که با ارگان‌های دولتی وجود دارد بیان داشت: چالش اول ما مدیران ارشد استانی است که به دلایل شخصیتی، شغلی و نگاه سنتی نگران سمت خود هستند و حل مسائل و مشکلات در ساختار این‌ها نهادینه نشده است؛ به این معنا که تنها برای حل مشکلات قول می‌دهند اما برای پیگیری و بحث با تهران خود را به دردسر نمی‌اندازند.

وی از اینکه تفکر مدیران استانی روی تهران قفل شده است و برای انعکاس مشکلات بومی با پایتخت وارد بحث و گفت‌وگو نمی‌شوند انتقاد کرد.

همچنین، حمید گودرزی از نامه‌نگاری یک‌ساله با سه وزارتخانه در خصوص دریافت یک مجوز سخن گفت و دریافت مجوز با یک روند فرساینده را از مشکلات اساسی کارآفرینان با دولت برشمرد.

فاندرهای بدون بیمه

بنیان‌گذار شرکت دانش‌بنیان طاها تک، یکسان بودن حقوق پایه برای رد کردن بیمه در سراسر کشور را با وجود فرصت‌های شغلی و درآمدهای متفاوت در مناطق مختلف کشور از معضلات صاحبان کسب‌ و کارهای نو دانست.

فقیه نیز به بخش دیگری از مشکلات بین فاندرها (بنیان‌گذاران کسب‌ و کارها) و بیمه‌ها پرداخت و بیان کرد: صاحبان کسب‌ و کار چون هنوز درآمدی ندارند برای خود بیمه رد نمی‌کنند و اگر بخواهند بیمه شوند باید حقوق نداشته را برای خود در نظر بگیرند؛ این تناقضی است که لازم است بیمه آن را حل کند.

حرف‌های پایانی

گودرزی در بخش بعدی این میزگرد عدم برآورد دارایی استارت‌آپ‌ها را به عنوان چالش بین کارآفرینان استانی و سرمایه‌گذاران سنتی جهت اقناع ایشان برای سرمایه‌گذاری مطرح کرد.

فقیه نیز بر لزوم تشکیل یک کارگروه خاص و آشنا به نحوه کار استارت‌آپ‌ها در سازمان دارایی و امور مالیاتی برای حسابرسی درست این گروه از مشاغل و نیز وجود مشاورانی در این زمینه برای راهنمایی صاحبان این کسب‌وکارها تأکید کرد.

مدیرعامل شتاب‌دهنده پویتک در رابطه با کاهش هزینه‌های استارت‌آپ‌ها پیشنهاد داد: همان‌طور که شهرداری تهران با معاونت علمی توافق‌نامه‌ای را امضا کرده‌اند که شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ ها بتوانند در واحدهای مسکونی فعالیت داشته باشند، لازم است شهرداری اصفهان نیز چنین توافقی را پیگیری کند.

در پایان این میزگرد بر تشکیل جلسه با اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اداره کل بیمه، شهرداری و اداره کل مالیات و دارایی به عنوان مهم‌ترین بخش‌های دولتی درگیر با استارت‌آپ‌ها به میزبانی خبرگزاری فارس تأکید شد.

انتهای پیام/۶۳۰۵۸/ص۱۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول