اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس

بهار نکو؛ الگوسازی فارس در حیطه آموزش و مشاوره خانواده

مدیرعامل گروه مؤسسات دانش‌بنیان خانواده بهار نکو گفت: آماری که به‌طور رسمی در خصوص کاهش آمار طلاق و افزایش طول زندگی مشترک در استان فارس به ثبت رسیده، نگاه‌های زیادی را به سمت بهار نکو سوق داده است.

بهار نکو؛ الگوسازی فارس در حیطه آموزش و مشاوره خانواده

سرویس فرهنگی خبرگزاری فارس؛ شیراز | عباس سلطانی، مدیرعامل گروه مؤسسات دانش‌بنیان خانواده بهار نکو در گفتگوی تفصیلی با خبرگزاری فارس در شیراز به بررسی عملکرد این موسسه به بهانه هفته ازدواج  پرداخت.

-تاریخچه‌ای از این مرکز را شرح دهید؟

در سال ۱۳۸۹ با سفر هیئت دولت به شیراز، پس از بررسی‌های انجام‌شده و با توجه به آمار بالای طلاق در استان به‌خصوص در سال‌های اول زندگی مشترک و زنگ خطری که در خانواده‌ها به صدا درآمده بود، طرحی تصویب شد که آموزه‌های پیش از ازدواج ارتقا یابد و به دلیل سابقه درخشان دفتر نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بحث خانواده و فعالیت‌هایی که تا آن زمان انجام داده بود این وظیفه از طرف استانداری فارس و دانشگاه علوم پزشکی شیراز به این دفتر محول شد.

در نهایت با همکاری تولیت وقت حرم حضرت احمد ابن موسی(ع)، موفق شدیم در اسفند ماه ۹۸ کار را با آموزش‌های ۱۲ ساعته شروع کنیم. در ابتدا آموزش‌ها متفاوت بود آما پس از بررسی و بازبینی طرح، آموزش‌ها با چهار سرفصل: بهداشت جنسی، احکام و حقوق زوجین، مهارت‌های زندگی و روانشناسی زن و مرد در دو زمان شش ساعته به‌صورت مجزا برای خانم‌ها و آقایان برگزار شد.

همچنین با توجه به اینکه آموزش‌ها برای جلوگیری از فروپاشی زندگی زوجین و آگاهی‌رسانی، کامل نبود؛ علاوه بر آموزش‌های الزامی، طرح تداوم آموزش زوجین تا پنج سال به‌صورت کارگاه و کلاس، با سرفصل‌هایی مانند، بایدها و نبایدهای دوران عقد و ارتباط با خانواده همسر تا فرزندآوری و فرزند پروری و موارد مشابه اضافه شد که زوجین به‌صورت اختیاری شرکت کنند.

کلاس‌های اجباری پیش از عقد تلنگری به زوجین آماده ازدواج است تا با احساس نیاز به دنبال کسب مهارت و آموزش جهت استحکام و ثبات زندگی مشترک خود باشند

در واقع کلاس‌های اجباری پیش از عقد تلنگری به زوجین آماده ازدواج است تا با احساس نیاز به دنبال کسب مهارت و آموزش جهت استحکام و ثبات زندگی مشترک خود باشند و تداوم آموزش‌ها نیز پاسخی به نیازهای آنان در پنج سال اول زندگی مشترک است.

 

-زیرمجموعه‌ها و گروه‌های وابسته به این مرکز را بیان کنید؟

طی سال‌های گذشته مرکز بهار نکو بارها با هدف بالا بردن سطح آموزش‌های خود، روش اجرا و واحدهای زیرمجموعه خود را تغییر و ارتقا داده است و در حال حاضر این مجموعه با نام گروه مؤسسات دانش‌بنیان خانواده بهار نکو در حال فعالیت است.

واحد آموزش‌های الزامی از زیرمجموعه‌های این مرکز  است که با ارتقایی که در حال حاضر ایجادشده و به‌روزرسانی آموزش‌ها در قالب یک شهرک آموزشی و بانام شهر خانواده مشغول به فعالیت است.

واحد تابان که مسئولیت برگزاری طرح تداوم آموزش‌ها پس از کلاس‌های عقد را دارد.

مرکز هاتف که به دختران و پسران در شرف ازدواج در انتخاب همسر و پا گذاشتن به جاده پرفرازونشیب زندگی مشترک کمک می‌کند و مرکز مشاوره همراز که مسئولیت مشاوره‌های الزامی هنگام عقد و مشاوره آزاد به تمام خانواده‌های استان فارس را به عهده دارد.

نکته مهم این است که این مرکز جهت رفاه حال هم استانی‌ها و راحتی ایشان جهت آموزش‌های پیش، حین و پس از ازدواج در تمام شهرهایی که مراکز بهداشت وجود دارند و زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی شیراز هستند یک شعبه فعال دارد که شعب شهرستان‌ها 27 شعبه غیر از شیراز است.

 تنها در شهرهای لار، گراش، فسا و جهرم به دلیل اینکه دانشگاه علوم پزشکی جدا دارند موفق به راه‌اندازی مرکز نشده‌ایم که امیدواریم در آینده نزدیک با همکاری رؤسای این دانشگاه‌ها بتوانیم این مراکز را نیز راه‌اندازی کنیم.

-اهداف و چشم‌انداز این مرکز و جایگاه آن  در گام دوم انقلاب را تصریح کنید؟

همان‌طور که بیان شد؛ این مرکز به‌صورت مداوم با پیشرفت جامعه و تفاوت در سلیقه مردم تلاش کرده است که با نگاه به ساحات ۹گانه زندگی و با بهره‌گیری از آموزه‌های اسلامی و فلسفی، آموزش‌های خود را به‌صورت مستمر ارتقا دهد؛ ساختن و راه‌اندازی شهر خانواده یکی از این گام‌هاست تا جایی که همه دانشگاه‌ها سعی دارند در سراسر کشور با الگوبرداری از اشل بهار نکو در فارس آموزش‌های خود را ارتقاء دهند.

این مرکز گام جدید آموزش‌ها را آغاز کرده است و در مدلی که از یک شهرک کامل مجازی ساخته‌شده، مشغول به فعالیت است که امید داریم با همکاری مسئولین امر در استان و کشور، هر چه سریع‌تر بتوانیم شهرک موردنظر خود را ساخته و راه‌اندازی کنیم.

سرفصل‌هایی که در این شهرک آموزش داده می‌شود، شامل، «تفاوت‌های زن و مرد، احکام و حقوق زوجین، آداب خانواده، مدیریت روابط جنسی، فرزند آوری و جمعیت، اقتصاد در خانواده و طب و تغذیه و مهارت‌های فنی و حرفه‌ای(کدبانوها و اوستاکار)» است.

 در شهر جدید خانواده، این آموزش‌ها به‌صورت کامل از قالب کلاس و استاد خارج‌شده و زوجین در گروه‌های ۱۰ تا ۱۲ نفره در فضایی شبیه‌سازی‌شده با آموزش‌های موردنظر حضور و در تمامی آموزش‌ها مشارکت پویا خواهند داشت.

نکته‌ای که شاید لازم است به آن اشاره شود این است که با توجه به همه‌گیری کرونا در کشور و مختل شدن خیلی از مراکز آموزشی در سطح کشور و دنیا، تمام آموزش‌های مرکز بهار نکو مستمر و به‌صورت آنلاین و وبینار و آموزش‌هایی در بسترهایی نظایر این در حال برگزاری است و افراد نه‌ تنها در سطح استان بلکه به‌ صورت کشوری و حتی از کشورهای دیگر هم در کارگاه و کلاس‌های ما شرکت می‌کنند که این اتفاق برای ما مایه خوشحالی فراوان است؛ چراکه این مرکز کاملا دیده و شناخته‌شده است و پتانسیل بالایی جهت ارتقاء و پیشرفت در مسیر تمدن نوین اسلامی دارد.

-ارزیابی خود از  بازدهی و تاثیر فعالیت‌های انجام‌شده را بیان کنید؟

بدون اغراق و با تاکید بر اینکه ما ادعایی در این مورد نداریم؛ آماری که در حال حاضر از اداره ثبت‌اسناد رسمی استان فارس در خصوص کاهش آمار طلاق و افزایش طول زندگی مشترک به مسئولان امر رسیده؛ شایان توجه است و نگاه‌های زیادی را به سمت بهار نکو سوق داده است.

این مرکز همیشه سعی داشته تا بتواند کمک بسزایی به جوانان آماده ازدواج کند که در این راستا علاوه بر برگزاری آموزش‌های رایگان پنج ساله که تاکنون انجام می‌شده تلاش کردیم تا با اصنافی که مرتبط به ازدواج جوانان هستند، رایزنی کنیم

این مرکز همیشه سعی داشته تا بتواند کمک بسزایی به جوانان آماده ازدواج کند که در این راستا علاوه بر برگزاری آموزش‌های رایگان پنج ساله که تاکنون انجام می‌شده تلاش کردیم تا با اصنافی که مرتبط به ازدواج جوانان هستند، رایزنی کنیم و تفاهم‌نامه همکاری داشته باشیم تا جوانان بتوانند راحت‌تر وارد زندگی مشترک شوند.

- استقبال زوجین و جوانان از برنامه‌های مرکز چطور بوده است؟

دراین‌باره می‌توانیم خدا را شاکر باشم که با گذشت نزدیک به یک دهه از فعالیت‌ها، ما توانستیم برای جوانان نیاز به آموزش‌ها در حوزه خانواده را آن‌قدر مهم و در درجه بالا قرار دهیم که تقاضاها برای آموزش بیشتر از جانب ایشان است و ما می‌توانیم بگوییم حجم درخواست‌ها به حدی بالا است که در بسیاری از مواقع ما باید سرعت عمل خود را بالاتر از حد معمول ببریم تا بتوانیم پاسخگوی درخواست‌ها باشیم.

-مهم‌ترین عوامل موثر و موانع موجود در مسیر ازدواج جوانان را مطرح کنید؟

مواردی مانند دخالت خانواده‌ها، اشتغال و مسائل اقتصادی همیشه چشمگیر بوده، ولی مهم‌ترین امری که در تمام این پژوهش‌ها مورد تایید است، عدم آگاهی جوانان و ناتوانی ایشان جهت وفق دادن خود با شرایط جدید و شروع زندگی مشترک است و همین دلیل هم باعث شده ما در آموزش به جوانان وسواس و دقت نظر بالایی به خرج دهیم و تاکید ویژه بر امر آموزش داشته باشیم تا بتوانیم جوانان را از سال‌هایی که در حال آماده شدن برای شروع زندگی مشترک و انتخاب همسر هستند همراهی کنیم تا بتوانند با آگاهانه انتخاب کنند و با صبر و دقت نظر گام در جاده پرفرازونشیب زندگی خود بگذارند و با علم به اهمیت جایگاه خانواده، زندگی خود را پیش ببرند.

 -رسالت مراکز و نهادهای دخیل در امر ازدواج را بیان کنید؟

با توجه به اهمیت نظام خانواده و اینکه ما در یک جامعه شیعه اسلامی زندگی می‌کنیم هر سازمان و نهادی که بتواند به هر روشی به جوانان و زوجین آماده ازدواج کمک کند تا بتوانند، یک زندگی ایرانی اسلامی با دقت نظر بر جایگاه و زندگی ائمه اطهار علیهم‌السلام و مناسب با شأن جوان ایرانی بسازد.

انتهای پیام/ م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول