اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

شورای فرهنگ عمومی سمنان؛ ۵ جلسه در یک‌سال و بدون هیچ مصوبه‌ای!

به گفته مسؤولان، شورای فرهنگ عمومی استان سمنان در یک سال گذشته، پنج جلسه تشکیل داده که این جلسات مصوبه‌ای نداشته و مباحث مطرح‌شده در این جلسات به‌صورت گزارشی بوده است.

شورای فرهنگ عمومی سمنان؛ ۵ جلسه در یک‌سال و بدون هیچ مصوبه‌ای!

فرشید فلاح لاله‌زاری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان اظهار کرد: شورای فرهنگ عمومی به‌عنوان ستاد هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی و تعیین راهبردهای فعالیت‌های فرهنگی هر استان شناخته می‌شود.

وی افزود: مسؤولیت شورای فرهنگ عمومی برعهده نماینده ولی‌فقیه در استان سمنان است و در سال جاری به دلیل شیوع کرونا تاکنون یک جلسه رسمی شورای فرهنگ عمومی در استان برگزار شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان بیان کرد: تاکنون کارگروه علمی مشورتی شورای فرهنگ عمومی ۱۸ جلسه تشکیل داده که هفت یا هشت جلسه آن در سال ۹۹ بوده است.

فلاح لاله‌زاری عنوان کرد: در هفته گذشته نیز آماده برگزاری دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان سمنان بودیم که به دلیل شیوع کرونا صلاح بر این دیده شد که برگزاری جلسه به تعویق بیفتد.

کارگروه علمی مشورتی تشکیل شده است

وی با بیان اینکه کارگروه علمی مشورتی کارهای علمی شورای فرهنگ عمومی را انجام می‌دهد، ادامه داد: دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی در اداره فرهنگ و ارشاد استقرار دارد و مسؤولیت کارگروه علمی مشورتی هم با این اداره است و از هر دستگاهی یک نماینده در این کمیته عضویت دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان اضافه کرد: اقدامات کارشناسی شورای فرهنگ عمومی در کارگروه علمی مشورتی انجام می‌شود و در سال اخیر ۱۵ سرفصل کاری از فرمایشات رهبری در حیطه فرهنگ توسط این کارگروه دسته‌بندی شد و بنا داریم، سرفصل‌های استخراج‌شده را دستور کار شورای فرهنگ عمومی قرار دهیم.

فلاح لاله‌زاری گفت: راهکارهای اجرایی و عملیاتی شدن طرح‌های فرهنگی برای دستیابی به سرفصل‌ها اتخاذ می‌شود و باید طبق این راهبردها برنامه اجرایی تدوین کنیم که تدوین آن زمان می‌برد و در سال ۹۹ این کار را انجام خواهیم داد.

وی تأکید کرد: همچنین گزارش‌هایی از شورای فرهنگ عمومی شهرستان‌ها جمع‌بندی شده بود که در جلسات ارائه شد و هیأت‌رئیسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان شاهرود هم در این جلسه گزارشی ارائه داد.

برگزاری ۵ جلسه شورای فرهنگ عمومی طی یک سال اخیر

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان ادامه داد: در سال گذشته پنج جلسه شورای فرهنگ عمومی در استان سمنان برگزار شده است؛ این شورا تعیین راهبردهای فرهنگی و انجام هماهنگی‌های فرهنگی را بر عهده دارد.

فلاح لاله‌زاری با بیان اینکه در سال گذشته شورای فرهنگ عمومی استان سمنان بیشتر در راستای هماهنگی‌های فرهنگی فعالیت داشت، اظهار کرد: هماهنگی‌های لازم برای انجام فعالیت‌های فرهنگی مهم دستگاه‌های اجرایی مختلف توسط این شورا صورت گرفت.

وی تأکید کرد: شورای فرهنگ عمومی یک ویژگی منحصربه‌فرد دارد که نقطه تلاقی دستگاه‌های اجرایی، نهادها و تشکل‌های مردمی فعال در جامعه است و به‌نوعی همه فعالان فرهنگی ازجمله فعالان مسجدی، حوزه‌های علمیه، نهادها، سازمان‌ها و هیأت‌های مذهبی یک وجه اشتراک دارند و در یک نقطه به‌عنوان شورای فرهنگ عمومی با هم جمع می‌شوند.

شورای فرهنگ عمومی بدون مصوبه هم یک تشکل مؤثر است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان افزود: اینکه مدیران فرهنگی در جلسه‌ای با زعامت نماینده ولی‌فقیه دور هم می‌نشینند و راجع به فعالیت‌ها با هم مذاکره کرده و اخبار فرهنگی سازمان‌ها را با هم رد و بدل می‌کنند، به نفسه کار مثبتی است؛ یعنی اگر هیچ مصوبه‌ای هم از این شورا نداشته باشیم، باز هم شورای فرهنگ عمومی یک تشکل مؤثر و کلیدی محسوب می‌شود.

فلاح لاله‌زاری گفت: کارگروه علمی مشورتی از سال گذشته آغاز به کار کرده است که این کارگروه عملاً دستور کارها را پخته و آماده می‌کند و به صحن شورای فرهنگ عمومی می‌برد؛ وجود این کارگروه بسیار ضروری است و حتماً در سال ۹۹ عملکرد آن از سال ۹۸ بهتر خواهد بود.

وی تصریح کرد: کارگروه علمی مشورتی به اهداف شورای فرهنگ عمومی بیشتر می‌پردازد، دستور کارها را کارشناسی می‌کند و کار کارشناسی شده را به شورای فرهنگ عمومی می‌آورد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان بیان کرد: وجود کارگروه علمی مشورتی یکی از مصوبات شورای فرهنگ عمومی استان است که این کارگروه به طور منظم و با قدرت تشکیل می‌شود و راهبردهای لازم تدوین شده و امیدواریم به برنامه‌های اجرایی هم برسیم.

حضور افرادی که مسؤولیتی ندارند، در شورا توجیهی ندارد!

فلاح لاله‌زاری در پاسخ به این سؤال که آیا بهتر نیست که افراد مؤثر با فراغ بال بیشتر عضو شورای فرهنگ عمومی باشند تا بتوانند اقدامات بهتری انجام دهند، گفت: وقتی ما می‌خواهیم صرفاً یک شورای فکری تشکیل دهیم، در آن زمان می‌گوییم افراد باید فراغ‌بال داشته باشند؛ اما در این شورا مباحث هماهنگی بین نهادها مطرح است و اساساً افراد با فراغ بال که مسؤولیتی بر عهده ندارند، حضورشان در این شورا توجیهی ندارد.

وی بیان کرد:کسانی که در شورای فرهنگ عمومی عضویت دارند باید مسؤولیت داشته باشند تا بتوانیم کارها را با آنها هماهنگ کنیم؛ بنابراین بنده این را یک نقطه‌ضعف نمی‌دانم که افراد بدون فراغ بال عضو این شورا باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان خاطرنشان کرد: البته سه نفر شخصیت فرهنگی عضو شورای فرهنگ عمومی استان هستند و به‌عنوان شخصیت‌های حقیقی وظیفه اظهارنظر از طرف نهادهای علمی و پژوهشی را بر عهده دارند و بار علمی شورای فرهنگ عمومی بر دوش آن‌هاست.

پیگیری جزئیات فعالیت‌های شورا

به گزارش فارس، خبرنگار ما جزئیات فعالیت این شورا را از حجت‌الله کرمانی، مسؤول دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان سمنان هم پیگیری کرد.

او می‌گوید: شورای فرهنگ عمومی استان سمنان در یک سال گذشته پنج جلسه تشکیل داده که این جلسات مصوبه‌ای نداشته و مباحث مطرح‌شده در این جلسات به‌صورت گزارشی بوده است.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول