اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

گام بلند بنیاد برکت در راستای خودکفایی/ تولیدی که چشم به جهش دارد

سید محمد موسوی کارآفرین لرستانی سرمایه‌اش را در جهت تولید محصول «جت‌هیتر» به کار گرفته و این روزها علاوه بر تامین نیاز مردم کشورش، درصدد است کالایی ایرانی را نیز به کشورهای همسایه صادر ‌کند.

گام بلند بنیاد برکت در راستای خودکفایی/ تولیدی که چشم به جهش دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، طی سال‌های اخیر و با توجه به تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی، مقام معظم رهبری بارها بر ضرورت تقویت تولیدات داخلی و رونق اقتصاد داخلی تاکید داشتند، تا جایی که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را برای تحقق این مهم و برون‌رفت از فشارهای اقتصادی تببین و تشریح نمودند.

بدیهی است به‌کارگیری نیروی جوان و مستعد برای استفاده از ظرفیت‌ها و مواهب طبیعی که در هر منطقه‌ای وجود دارد، بهترین راهکار برای رونق تولید و خروج از بن‌بست‌های شغلی است، مشاغلی که وابستگی را به حداقل ممکن می‌رسانند و توان رقابتی را برای تولید برتر و باکیفیت‌تر نیز به‌همراه دارد.

از طرفی با گسترش روزانه دامنه شهرها و گستردگی ارائه امکانات و خدمات بیشتر در این مناطق، بسیاری از نیروهای جوان جویای کار از روستا به شهر مهاجرت کرده‌اند که این خود علاوه بر افزایش حاشیه‌نشینی، تولید برخی محصولات را نیز به مخاطره انداخته است.

از این رو چند سالی است که سیاست‌های مختلفی مانند ارائه تسهیلات اشتغال‌زایی به منظور مهاجرت معکوس افراد به کار گرفته‌ شده‌اند تا علاوه بر کاهش مشکلات اجتماعی همچون حاشیه‌نشینی و بیکاری، زمینه توانمندسازی افراد را فراهم شود.

بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) یکی از نهادهای انقلابی است که با توجه به وضعیت اقتصادی و فشار حداکثری دشمنان خارجی، درصدد کمک به دولت و بخش خصوصی برآمده و با حمایت‌های مالی و معنوی گره‌گشای افراد نیازمند شده است.

این بنیاد به منظور کمک به تقویت تولید داخلی با ارائه تسهیلات می‌کوشد علاوه بر رونق‌بخشی به واحدهای فعال و احیای واحدهای تولیدی و صنعتی راکد، گام‌های بلندی را در حوزه اشتغالزایی بردارد.

در حقیقت بنیاد برکت با ارائه تسهیلاتی با هدف افزایش تولید و اشتغال، به ایفای نقش در تحقق شعار سال پرداخته تا سهمی در اشتغالزایی، کاهش تورم و تقویت تولید داخلی داشته باشد.

لبیک به منویات رهبری

سید محمد موسوی، 39 ساله، اهل خرم‌آباد و دارای تحصیلات کارشناسی ارشد در حوزه برق است. کارآفرینی که پیش از این پیمانکار بوده و با وجود درآمد خوب، سرمایه‌اش را در جهت تولید محصول داخلی به کار گرفته و این روزها علاوه بر تامین نیاز مردم کشورش، درصدد است کالایی ایرانی را نیز به کشورهای همسایه صادر ‌کند.

جوانی که اگرچه موقعیت خوبی را در شهر داشته، اما برای اشتغال‌زایی نیروهای بومی، به روستا مهاجرت کرده و این روزها از ظرفیت جوانان روستایی برای رونق محصولی داخلی استفاده می‌کند.

انگیزه‌اش برای کارآفرینی را لبیک به منویات رهبری عنوان می‌کند، " اینکه مقام معظم رهبری دغدغه اشتغال جوانان کشور را دارند و برای سربلندی و قطع وابستگی به کشورهای بیگانه بارها بر رونق تولید تاکید دارند، برایم نقطه عطفی شده که تا آخرین توان، فرامین معظم‌ له را سرلوحه کارم قرار دهم".

حمایت‌های به موقع بنیاد برکت

آقای موسوی که از سال گذشته تولید جت‌هیتر (بخاری) را در شهرک صنعتی شهرستان کوهدشت آغاز کرده، حمایت بنیاد برکت را همچون انرژی اولیه برای راه‌اندازی واحد تولیدی می‌داند، 

"سرمایه اولیه‌ای خوبی داشتم که از آن برای اجاره کردن سوله و خرید برخی تجهیزات استفاده کردم، چند قطعه مورد نیاز برای شروع کار نیاز داشتیم که اعطای تسهیلات بنیاد همچون باتری برای روشن شدن ماشین به کار آمد و فعالیت تولیدی را شروع کردیم".

به گفته این کارآفرین لرستانی، جت‌هیتر که در استان تولید می‌شود، نیاز بخش‌های غربی، جنوب و جنوب غربی و همچنین مرکز کشور را تامین می‌کند.

تولید محصولی داخلی و باکیفیت‌تر از نمونه خارجی

"جت‌هیتر (بخاری) که نمونه خارجی آن از کشور هلند وارد ایران شده، 15 سال است که مهندسی معکوس شده و در کارخانه‌های کشور تولید می‌شود.

سیستم گرمایشی که در واحد ما تولید می‌شود، ضمن اینکه نیاز مرغداری‌ها، گلخانه‌ها و مراکز موردنیاز به هیتر موشکی را فراهم می‌کند، بسیار ارزانتر از نمونه خارجی بوده، ضمن اینکه آلودگی زیست‌محیطی نداشته و 99 درصد نیز راندمان دارد.

این هیتر تولیدی دمای محیط را متعادل نگه می‌دارد و پسماند و پساب ندارد، از طرفی پرتابل و دوگانه است و کاملا تولید داخل بوده و توسط نیروهای بومی ساخته شده است".

 

اشتغال‌زایی برای نیروهای بومی روستا

واحد تولیدی آقای موسوی سال گذشته اگرچه تولید آزمایشی داشته، اما به دلیل کیفیت بالای محصول سفارش‌ها افزایش می‌یابد و این موضوع سبب می‌شود که واحد استیجاری را خریداری و 5 نفر را نیز برای رونق تولید به کار گیرد.

"در ابتدا کار را با 2 نفر شروع کردیم، قصدمان تولید 4 دستگاه برای تولید آزمایشی بود، اما به دلیل استقبال بالا از محصول، تعداد سفارش‌ها به 400 مورد رسید، از آنجا که سرمایه کمی برای خرید مواد اولیه داشتیم تنها  120 سفارش را پذیرفتیم.

در همان ابتدا از کشورهای همسایه همچون قطر، کویت، ترکیه، افغانستان و عراق سفارش محصول داشتیم، اما متاسفانه به دلیل نبود سرمایه در گردش و عدم توان خرید تجهیزات موردنیاز قادر به صادرات نشدیم".

آقای موسوی راه‌اندازی واحد سرمایشی و تولید کولر را هدف پیش‌روی خود عنوان می‌کند و از لزوم حمایتها برای تحقق این مهم می‌گوید.

نیازمند حمایت مسؤولان برای جهش تولید هستیم

"از آنجا که کاربرد عمده هیتر موشکی برای فصول سرد سال است از هم‌اکنون بایستی به فکر خرید مواد اولیه و تولید محصول باشیم، متاسفانه سرمایه در گردش کافی نداریم و اگر حمایت‌های مالی موردنیاز انجام شود تا سال‌ها قابل رقابت نخواهیم بود، چرا که تمام زیرساخت‌ها آماده است و تنها نیازمند کمک مالی برای تولید محصول به صورت انبوه هستیم.

چنانچه حمایت‌های لازم و به‌موقع انجام شود، ضمن صادرات محصول به کشورهای همسایه، قادر خواهیم بود که واحد سرمایشی کارخانه را نیز راه‌اندازی کنیم، ایجاد این واحد علاوه بر تحقق جهش تولید، زمینه اشتغال جوانان بومی بسیاری را نیز فراهم می‌کند".

گزارش از پریسا قربانی نژاد

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول