اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

پیگیری درخواست مردم در «فارس من»| کوپن الکترونیک برای دسترسی اقشار کم‌درآمد به اقلام اساسی

کاربران «فارس من» با راه‌اندازی کمپینی، از نمایندگان مجلس خواستار دسترسی عادلانه به اقلام اساسی با کارت اعتباری کالاها و ارائه طرحی برای بهبود معیشت‌شان شدند.

پیگیری درخواست مردم در «فارس من»| کوپن الکترونیک برای دسترسی اقشار کم‌درآمد به اقلام اساسی

به گزارش خبرگزاری فارس؛ در روزهایی که به دلیل بیماری کرونا، تحریم‌های غرب علیه ایران و عدم مدیریت دولت بر بخش اقتصادی، شاهد تورم افسارگسیخته در کشور هستیم به گونه‌ای که بطن جامعه و مردم در شهرها و روستاها در تأمین کالاهای اساسی خود با مشکل مواجه هستند و بخش اعظمی از مردم قدرت خرید خود را از دست داده‌اند.

 

امروزه تأمین مایحتاج زندگی برای مردم تبدیل به یک دغدغه شده است. رفع این دغدغه‌، کوتاهی دست دلالان و سوداگران را در سطح بازار می‌طلبد. چرا باید با وجود فراوانی در کشورمان، مردم در استفاده از گوشت، مرغ، لبنیات و... در تنگنا باشند؟ چرا مردم لحظه به لحظه شاهد افزایش قیمت هستند؟  

 

به همین دلیل مخاطبان «فارس من» با ثبت سوژه‌ای با عنوان «طرح توزیع کالاهای اساسی با کارت اعتباری تصویب شود» از نمایندگان مجلس خواستار ارائه طرحی برای بهبود معیشت‌شان شدند تا خانوارها از حداقل‌ها برخوردار شوند. خبرنگار فارس هم  برای رفع دغدغه مخاطبان درصدد گفت‌وگو با مسؤولین اقتصادی و نمایندگان مجلس برآمد که به بخشی از آن در زیر می‌پردازیم.

 

 

در جریان تصویب این طرح، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس هدف از این طرح را عدالت در توزیع کالای اساسی عنوان کرد و گفت که معنای بررسی این موضوع کمبود کالا در جامعه نیست بلکه دسترسی جامعه به کالاهای اساسی با وجود تخصیص ارز ترجیحی به آن است.

 

این طرح به نام کوپن الکترونیک است که دولت را موظف می‌کند به مدت یک ماه کالاهای اساسی را به شکل متفاوت‌تر از گذشته در بین مردم توزیع کند. حال شناسایی جامعه هدف هم یکی از حیاتی‌ترین موضوع برای تحقق کالابرگ الکترونیک است که احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از جامعه هدف توزیع کوپن‌ها گفت و اینکه باید به صورت جدی مورد بررسی قرار گیرد.

 

 

وی همچنین بیان داشت: کنترل گردش مالی حساب‌های بانکی یکی از اصلی‌ترین و بهترین راهکارهایی است که می‌توان برای شناخت افراد غنی و نیازمند به کار بست. اگر جامعه هدف این طرح به درستی شناسایی نشود، شکست این طرح حتمی است. هر طرحی که در آن جامعه هدف با تردید بیان شود نمی‌تواند به موفقیت برسد.

 

بنابراین گزارش، سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی هم درباره طرح مجلس برای توزیع کالاهای اساسی با کارت اعتباری گفت و افزود: طرح «تضمین دسترسی دهک‌های متوسط و پایین جامعه به کالاهای اساسی و دارو» از سوی برخی نمایندگان ارائه شده است. هدف این طرح تضمین دسترسی آسان گروه‌های هدف یعنی اقشار متوسط و پایین جامعه به کالاهای اساسی و دارو است.

 

 

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس همچنین در ادامه افزود: حال باید دید این طرح به تصویب کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می‌رسد و راهی صحن علنی مجلس خواهد شد یا خیر؟

 

بر همین اساس، محسن زنگنه عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از مذاکره با بانک مرکزی برای فراهم کردن بستر فنی کالابرگ الکترونیکی به فارس گفت و اینکه این طرح مربوط به خانواده‌های محروم و دهک‌های پایین جامعه بوده و ممکن است افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را نیز شامل شود.

 

در همین زمینه جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز خاطرنشان کرد: امروز بیش از 300 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌شود اما هنوز این پرداخت‌ها به شکل مدیریت شده نبوده و لازم است با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز به شکل اصولی مدیریت کرد.

 

در پایان گفت‌وگویی هم با  یحیی آل‌اسحاق کارشناس اقتصادی داشتیم که وی گفت: در حال حاضر برخی کالاهای اساسی با نرخ ارز ترجیحی به کشور وارد می‌شود و با قیمت مناسب به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد بنابراین اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در راستای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر ضرورت دارد.

 

بر اساس این گزارش، بسیاری از اقشار کم‌درآمد اعم از کارگران، بازنشستگان، مستمری‌بگیران و ... که با حداقل درآمد زندگی خود را می‌گذرانند نیاز به توجه مسؤولان دارند، پس بازگشت دوباره کوپن این بار به شکل الکترونیکی به اقتصاد کشورمان می‌تواند ذره‌ای از دغدغه معیشتی این خانوارها را کاهش دهد؛ همان‌گونه که نمایندگان در صحن مجلس از توزیع کالاهای اساسی با کوپن‌های الکترونیکی سخن گفتند و معتقدند که یارانه باید در اختیار مصرف‌کنندگان واقعی قرار بگیرد.

 

 

با توجه به ثبت سوژه کاربران «فارس من» با عنوان «گرانی افسار گسیخته در این دولت در تاریخ بی‌سابقه است. با وضعیت پیش آمده، از مسؤولین محترم می‌خواهیم برای عرضه کوپنی اقلام اساسی با کارت‌های اعتباری اقدام کنند، از طرفی اقشار مستضعف در فشار شدید هستند، لطفاً در برابر مشکلات امروز مردم، بی‌تفاوت نباشید، مردم به ستوه آمده‌اند»، خبرنگار فارس را بر آن داشت که با بررسی و پیگیری این مطالبه، در تلاش برای رفع دغدغه این کاربران قرار گیرد.  

 

انتهای پیام/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول