اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

احیای بادگیرهای قدیمی‌ترین بنای مجموعه امیرچقماق

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان یزد گفت: بازسازی بادگیرهای مسجد امیرچقماق در دستور کار این اداره قرار گرفت.

احیای بادگیرهای قدیمی‌ترین بنای مجموعه امیرچقماق

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، محمدرضا فلاحتی اظهار کرد: بر اساس مستندات و شواهد موجود و بررسی عکس‌های هوایی سال ۱۳۳۵ دو عدد بادگیر با ارتفاع کم در مجاورت ضلع جنوبی گنبد مسجد امیرچقماق قرار داشته که در اثر عوامل جوی و عدم رسیدگی، در گذشته تخریب گردیده است.

فلاحتی با اشاره به اینکه بازسازی و احیاء بادگیرهای مذکور در دستور کار این اداره قرار گرفته، عنوان کرد: عملیات عمرانی این پروژه توسط نیروهای امانی اداره کل در حال انجام است و تا پایان مرداد ماه ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه قدمت این مسجد تاریخی به قرن نهم هـ. ق باز می گردد، اظهار داشت: بازسازی بادگیرهای آن، بصورت بازسازی ساق، قفسه، پشت بام و اجزاء بادگیر بر اساس مستندات و شواهد گذشته می‌باشد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان یزد با توضیح این مطلب که این مسجد در ضلع جنوبی میدان امیرچخماق قرار دارد و قدیمی ترین بنای میدان است افزود: محراب اصلی مسجد از کاشی معرق است و از ساختمان های مقرنس کاری شده تشکیل شده است. گنبد بنا با کاشی سبز رنگ تزیین شده و پیرامون آن نیز کتیبه‌ای به خط کوفی قرار دارد.

مسجد تاریخی امیرچقماق در سال ۱۳۱۴ به شماره ۲۴۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول