اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

پرداخت تسهیلات ویژه به نوغانداران/تولید پیله تر ابریشم ۱۹ درصد افزایش یافت

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور از پرداخت تسهیلات به نوغانداران خبر داد و گفت: بر اساس تفاهم‌نامه وزارت جهاد کشاورزی با صندوق کارآفرینی امید، تسهیلات با کارمزد چهار درصد برای مناطق مرزی و کارمزد ۶ درصد برای مناطق غیر مرزی برای مشاغل نوغانداری پرداخت خواهد شد.

پرداخت تسهیلات ویژه به نوغانداران/تولید پیله تر ابریشم ۱۹ درصد افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، عدیل سروی زرگر در جمع خبرنگاران درباره پرداخت تسهیلات به نوغانداران اظهار کرد: برای این منظور طرح مشترکی در حال تدوین است تا از منابع این صندوق، تسهیلات با کارمزد چهار درصد برای مناطق مرزی و کارمزد ۶ درصد برای مناطق غیر مرزی برای مشاغل نوغانداری پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه رایزنی‌هایی نیز با بانک قرض‌الحسنه رسالت برای پرداخت تسهیلات در حال انجام است، افزود: تسهیلات این بانک به‌صورت پایلوت در هفت استان تولیدکننده عمده پیله ابریشم ازجمله گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، اصفهان و آذربایجان شرقی پرداخت خواهد شد.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با اشاره به اینکه در سال جاری ۴۶ هزار و ۵۰۲ جعبه تخم نوغان در استان‌های مختلف کشور توزیع‌شده است، گفت: میزان توزیع تخم نوغان در سال گذشته ۳۹ هزار و ۷۶۶ جعبه بوده است.

سروی زرگر با بیان اینکه توزیع تخم نوغان در سال جاری ۱۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش‌یافته است، گفت: در  طول ۱۲ سال گذشته، بیشترین میزان توزیع در سال جاری بوده است.

وی تولید پیله تر ابریشم در سال جاری را یک هزار و ۶۵۰ تن عنوان کرد و افزود: تولید امسال نسبت به سال گذشته ۱۹ درصد و به نسبت به سال ۱۳۹۷ به مقدار، ۶۸ درصد افزایش‌یافته است.

همچنین به گفته رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور، ضریب خوداتکایی تولیدات فعلی صنایع فرش و منسوجات ابریشمی طی دو سال از ۲۸ درصد به ۴۸ درصد رسیده است.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با بیان اینکه تولید و توزیع تخم نوغان در استان‌های گیلان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و مازندران بیشترین افزایش را نسبت به سال گذشته داشته، تصریح کرد: در سال‌های اخیر استان‌های ایلام، قزوین، کهگیلویه و بویراحمد و کرمان اقدام به نوغانداری کرده‌اند و افزایش قابل‌توجهی نسبت به سال‌های گذشته در تولید داشته‌اند.

به گفته سروری زرگر، تعداد استان‌های فعال در نوغانداری از ۲۲ استان به ۳۱ استان افزایش‌یافته و ظرفیت‌های جدید و ارزشمندی را برای چشم‌انداز آتی این صنعت ایجاد کرده است.

وی با اشاره به توزیع نهال توت بیان کرد: ۱۶۴ هزار و ۲۰۰ اصله نهال تولیدی در ۱۷ استان کشور توزیع‌شده و خوشبختانه تولید نهال توت برای اولین بار در هفت استان کشور به میزان یک‌میلیون و ۱۱۵ اصله در حال  تولید است که جهش قابل‌توجهی را در این حوزه شاهد هستیم و این میزان تولید بی‌سابقه است.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با اشاره به افزایش تعداد خانوار نوغاندار، تصریح کرد: این خانوارها از ۱۷ هزار و ۵۰۰ خانوار به ۲۹ هزار و ۵۰۰ خانوار افزایش‌یافته است و خوشبختانه توسعه نوغانداری در کشور که به‌عنوان یکی از طرح‌های مصوب وزارت جهاد کشاورزی برای جهش تولید است، باهمت نوغانداران و کارشناسان باوجود شرایط کرونا به اهداف تبیین شده دست‌یافته است.

انتهای پیام/۸۴۰۰۷/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول