اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

بدهی کلان شهرِ قزوین با اقساط روزانه 250 میلیون تومان/ شهرداری باید خود را از این بدهی خلاص کند

محسن حق شناس عضو شورای شهر قزوین می‌گوید شهرداری قزوین بیش از 400 میلیارد تومان به بانک شهر بدهکار است و برای اقساط این بدهی و سود مرکب آن روزانه بین 200 تا 250 میلیون تومان پرداخت می‌کند، او این بدهی کلان بانکی را بزرگ‌ترین مشکل شهرداری می‌داند که عزمی برای حل آن وجود ندارد.

بدهی کلان شهرِ قزوین با اقساط روزانه 250 میلیون تومان/ شهرداری باید خود را از این بدهی خلاص کند

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، محسن حق‌شناس، عضو شورای اسلامی شهر قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در رابطه با موضوع بدهی کلان شهرداری قزوین به بانک شهر گفت: ماهیت بدهی شهرداری قزوین به بانک شهر به 3 بخش تقسیم می‌شود که بخشی از آن به مطالبات پیمانکاران مربوط می‌شود که شهرداری در گذشته از طریق وام از بانک شهر اخذ کرده بود.

وی ادامه داد: بخش دیگری از این بدهی نیز به اوراقی مربوط است که شهرداری قزوین در گذشته از بانک شهر گرفته و عدم پرداخت به موقع سررسید این اوراق موجب بار آمدن یک بدهی سنگین به بانک شهر شده است.

حق‌شناس اضافه کرد: بخش سوم این بدهی نیز به چند پروژهٔ شاخص در شهرداری اختصاص دارد که شهرداری هزینه‌ٔ این پروژه‌ها را در قالب وام از بانک شهر گرفته و نتوانسته نسبت به تأمین بدهی خود در موعد مقرر اقدام کند و در برخی موارد این بدهی ضریب و یا سود مرکب خورده و نهایتاً رقم سرسام‌آوری را بار آورده که باعث بدهکار شدن شهرداری قزوین به بانک شهر شده است.

این عضو شورای شهر اظهار کرد: در حال حاضر اقساط این بدهی برای شهرداری قزوین به‌صورت روزانه محاسبه شده و هر روز حدود 200 الی 250 میلیون تومان بدهی را بار می‌آورد؛ به‌نحوی که نه از قسط شهرداری کم می‌کند و نه از اصل وام شهرداری، بلکه فقط شامل سود بانک شهر است.

این مسؤول تأکید کرد: این بدهی به‌نحوی است که می‌توان گفت شهرداری قزوین روزانه 200 الی 250 میلیون تومان از منابع این شهر را دور می‌ریزد و مشکلی روی مشکلات آن ایجاد می‌شود.

درآمد 700 میلیارد تومانی شهرداری در سال 99

حق‌شناس در ادامه در ارتباط با درآمد سالیانهٔ شهرداری قزوین خاطرنشان کرد: درآمدی که طبق بودجه برای شهرداری قزوین در سال جاری در نظر گرفته شده است، با فروش املاک و کلیهٔ درآمدهای غیرمنقول و ثابت حدود 700 میلیارد تومان است.

وی تصریح کرد: زمانی‌که شورای پنجم در سال 96 روی کار آمد، بدهی شهرداری به بانک شهر حدود 240 میلیارد تومان بود که اکنون این بدهی بیش از 400 میلیارد تومان شده است.

این عضو شورای شهر عنوان کرد: به عقیدهٔ بنده مهم‌ترین وظیفهٔ یک مدیر ارشد شهری این است که شهر را از این پرداختی‌ها و بدهی‌های افسارگسیخته نجات دهد، زیرا هر از گاهی شهرداری به بانک شهر نامه‌ای می‌زند و تقاضای استمهال وام‌ها را می‌کند؛ شهرداری برای استمهال این وام‌ها رقم‌های کلانی را پرداخت می‌کند، رقم‌های کلانی که تنها از این بانک مهلت می‌گیریم، یعنی عملاً هیچ اتفاقی در پرداخت بدهی‌ها انجام نمی‌شود و ما یک سود مرکب می‌دهیم که فقط از بانک اجازه بگیریم زندگی کنیم.

شهرداری قزوین در حال حاضر توانایی پرداخت این بدهی را دارد

حق‌شناس در ادامه بیان کرد: در حال حاضر شهرداری قزوین به لحاظ توانمندی این توانایی را دارد که بدهی‌های خویش را به بانک شهر پرداخت کند؛ چند ماه پیش که شهردار قزوین یک لایحهٔ دو فوریتی آورد و از شورا مجوز گرفت تا ساختمان‌های الهیه را به‌عنوان بخشی از بدهی‌های شهرداری به بانک شهر بدهد، شورا نیز علی‌رغم میل باطنی با این لایحه موافقت کرد، به این دلیل که نمی‌خواستیم پرداختی‌های شهرداری به‌صورت روزانه و مستمر باشد، در این رابطه شورا به شهردار گفت تا شهرداری منابع را از فروش ساختمان‌ها و تهاتر انجام نداده است، وارد فاز بعدی نشود.

وی ادامه داد: مجدداً آقای شهردار پس از مدتی لایحه‌ای داد و از شورا تقاضا کرد که اعضای شورا اجازه بدهند ابتدا سهام شهرداری به فروش برسد و سپس مابقی بدهی با تهاتر انجام شود؛ بنده و برخی دیگر از اعضای شورا با این لایحه مخالفت کردیم و در مجموع این لایحه در شورا رأی نیاورد.

عضو شورای اسلامی شهر قزوین افزود: آن زمان که بحث این لایحه مطرح شد، سهام شهرداری قزوین در بانک شهر حدود 300 میلیارد تومان ارزش ریالی داشت که اکنون همان سهام حدود 800 میلیارد تومان ارزش دارد، به این معنا که شهرداری قزوین اکنون از نظر توانایی مالی، قدرت پرداخت این بدهی را دارد، زیرا اکنون هم قیمت ساختمان‌ها افزایش چشمگیری داشته است و هم سهام‌هایی که شهرداری در بانک شهر دارد مبالغ قابل توجهی هستند.

حق شناس در پایان مطرح کرد: بحث رها شدن شهرداری قزوین از بار بدهی‌های بانک شهر یک عزم استانی را می‌طلبد، به این معنا که لازم است شهردار تمرکز ویژه‌ای روی این پروژه داشته باشد و جایی هم که نیاز است دستگاه‌هایی مانند اداره‌کل دادگستری به کمک او بیایند و موضوعاتی که در تهاتر املاک وجود دارد با کمک دستگاه‌های دیگر حل شود تا شهر قزوین از یوغ این بدهی سرسام‌آور و افسارگسیخته نجات یابد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول