اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

روایت تلخ بی‌توجهی به میراث فرهنگی دامغان/ بادگیر یک اثر ملی تخریب شد+ تصاویر

روایت تلخ بی‌توجهی به میراث فرهنگی دامغان همچنان ادامه دارد و بادگیر خانه قدیمی مجاور خانه ابراهیمی دامغان تخریب شده است.

روایت تلخ بی‌توجهی به میراث فرهنگی دامغان/ بادگیر یک اثر ملی تخریب شد+ تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از دامغان، آثار تاریخی استان سمنان این روزها حال خوشی ندارد و در شهرستان کهن دامغان نیز خبرهای خوبی از میراث کهن ایرانیان به گوش نمی‌رسد.

بادگیر خانه قدیمی مجاور خانه ابراهیمی دامغان در روزهای گذشته تخریب شده است و مهدی قاسمی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان می‌گوید: بادگیر کم‌نظیر خانه قدیمی مجاور خانه ابراهیمی دامغان که نمای زیبایی به خانه ابراهیمی داده بود، توسط مالک شخصی تخریب شد.

او گفت: مالک خانه قدیمی مجاور خانه ابراهیمی دامغان، معروف به خانه جنانی، شبانه اقدام به تخریب و خاک‌برداری پلاک مسکونی خود توسط تجهیزات سنگین (بیل و لودر) کرده است.

قاسمی اضافه کرد: به اذعان مالک، مجوز تخریب در روز 21 خردادماه امسال توسط شهرداری دامغان صادر شده و این در حالی بوده که صدور مجوز بدون اطلاع میراث فرهنگی و بدون اخذ استعلام از این اداره انجام شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان ادامه داد: بر اساس دستورالعمل ابلاغی به شهرداری‌ها، هرگونه عملیات عمرانی در حریم بناهای تاریخی باید با نظر کمیته فنی میراث فرهنگی صورت گیرد و اخذ استعلام از میراث فرهنگی در خصوص هرگونه تخریب و ساخت‌وساز در بافت‌های تاریخی به‌ویژه بناهای مجاور بناهای تاریخی برای صدور مجوز الزامی است.

قاسمی اظهار کرد: عملیات عمرانی با استفاده از تجهیزات سنگین در مجاورت بناهای تاریخی به دلیل احتمال ایجاد تزلزل در بنیان اثر تاریخی، خارج از عرف، قوانین و مقررات بوده و مسلماً هیچ‌گاه مجوزی توسط میراث فرهنگی در این خصوص و موارد مشابه صادر نخواهد شد.

او تصریح کرد: مأموران یگان حفاظت اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان به‌محض اطلاع از آغاز تخریب بادگیر در محل حاضر شدند و به‌منظور جلوگیری از آسیب بیشتر به بنیان بنای خانه ابراهیمی، ضمن توقف کار، اقدامات اولیه برای تشکیل پرونده را آغاز کردند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان گفت: بررسی‌های کارشناسی تکمیلی و پیگیری امور مرتبط با تخریب صورت گرفته، در دستور کار این اداره است.

خانه ابراهیمی دامغان به شماره ۱۷۵۸۲ در سال ۱۳۸۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/74006/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول