اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  زنان و جوانان

گلایه‌های تولیدکنندگان پوشاک اسلامی/ از اقبال بین‌المللی تا غربت وطنی ملزومات حجاب

در شرایطی که شبکه های سازماندهی شده طی برنامه از پیش تعیین شده و با حمایت های مالی، طراحان زبردست را برای ورود مدهای ناهنجار به کار می گیرند، در بازار تولید پوشاک اسلامی وملزومات حجاب چه می گذرد؟ شاید دلایل ناکامی متولیان فرهنگی در ترویج درست فرهنگ حجاب ریشه در گلایه های بزرگ ترین تولید کننده ملزومات حجاب داشته باشد.

گلایه‌های تولیدکنندگان پوشاک اسلامی/ از اقبال بین‌المللی تا غربت وطنی ملزومات حجاب

گروه جامعه خبرگزاری فارس؛ عطیه اکبری: روزهای هفته ای که گذشت، مزین به نام عفاف و حجاب بود. در این یک هفته، متولیان فرهنگی در مصاحبه های متعدد  باز هم از ضرورت حفظ حجاب و فرهنگ سازی برای آن گفتند. سال هاست از این ضرورت صحبت می شود. بیش از 26 دستگاه در موضوع عفاف و حجاب مسئول هستند؛ از وزارت فرهنگ، وزارت بازرگانی و سازمان صدا و سیما تا سازمان ملی جوانان، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت آموزش و پرورش و... اما نابسامانی بازار پوشاک زنانه، پر شدن بازار ازمانتوهای نامتعارف و افزایش روزافزون تقاضای بانوان از این مانتوها نشان می دهد سیاست گذاری ها در این حوزه با  خلاهای جدی مواجه است.

هفته گذشته بعد از ثبت کمپین مردمی با بیش از 21 هزار امضاء در خبرگزاری فارس و درخواست مردم برای نظارت برتولیدکنندگان پوشاک زنانه، گزارشی در خصوص چند و چون ورود مانتوهای جلوباز به بازار تهیه و منتشر شد. در گزارش یاد شده، فروشندگان صنف مانتو از نقش آفرینی مزون های زیرزمینی و مانکن های خیابانی با هدف ترویج مانتوهای نامتعارف گفتند. نتیجه تحقیقات میدانی گزارش، نشان داد ورود مانتوهای شیشه ای و حریر به صورت کاملا برنامه ریزی شده صورت می گیرد.

در گزارش پیش رو سراغ بزرگ ترین تولید کننده ملزومات پوشاک حجاب وعفاف می رویم تا صحبت های این طرف ماجرا را هم بشنویم. وقتی شبکه های سازماندهی شده با حمایت های مالی بی چون و چرا، طراحان زبردست را در قالب مزون های زیرزمینی برای ورود مدهای ناهنجار به کار می گیرند، در بازار تولید پوشاک حجاب و عفاف چه می گذرد؟

قرار مصاحبه ما کارخانه ای در جنوب تهران است که سقف امنی شده برای ده ها زن سرپرست خانوار. زنانی که چرخ زندگی شان را با کار در کارخانه تولید پوشاک اسلامی می چرخانند . در این کارخانه پای صحبت های کارآفرینی می نشینیم که سال هاست پاشنه های همتش را ورکشیده برای تولید بی وقفه  پوشاک اسلامی و ملزومات حجاب. در دفترفروش کارخانه و میان انبوهی از تولیدات زیبای کارخانه وطنی پای گلایه های «امیرخناسی» می نشینیم.

از اقبال بین المللی تا غربت وطنی

عضو هیات مدیره انجمن حجاب و عفاف گفتنی های بسیاری دارد. 18 سال از روزی که «امیر خناسی» با سه کارگر، تولید پوشاک و ملزومات حجاب را شروع کرد می گذرد و امروز با افتخار می گوید محصولات کارخانه اش که خیلی ها آن را با عنوان "اکسسوری حجاب" می شناسند  در میان زنان مسلمان 12 کشور دنیا طرفدار دارد و به مالزی،اندونزی، تایلند، چین، عراق، دبی ، بوسنی و هرزه گوین، قزاقستان و... صادر می شود. این اقبال بین المللی نشان می دهد گردانندگان بزرگ ترین کارخانه تولید محصولات حجاب و عفاف راه را درست رفته اند اما این محصولات در کشورمان چقدر طرفدار دارد؟ مسئولان برای حمایت از تولید کنندگان پوشاک حجاب و عفاف چه کرده اند؟»

مد اسلامی و یک دستی که صدا ندارد

می پرسیم در شرایط امروز که مانتوهای جلوباز بازار را قبضه کرده اند و سبک پوشش بسیاری از زنان را در جامعه اسلامی تغییر داده اند، شما کجای ماجرا ایستاده اید و در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف چه کرده اید؟

خناسی، عضوهیات مدیره انجمن حجاب و عفاف گفتنی های بسیار دارد و می گوید:« در این سال ها همه دغدغه من درتولید پوشاک حجاب این بود که از جایی وارد شوم که مخاطب جوان به آن گرایش دارد و ذائقه نسل جوان را در تولید محصولات لحاظ کنم. برای تحقق این هدف، تحقیق کردم و سفرهای زیادی رفتم. روی پوشش زنان مسلمان در کشورهای دیگر دقت کردم.

سعی کردم به محصولات حجاب، جنبه تزیینی بدهم و آنها را در شکل و شمایلی تزیین شده و مطابق با جدیدترین مد روز تولید کنم که علاوه بر هدف اصلی که  حفظ حجاب است، حس زیبایی دوستی خانم ها را تامین کند. هسته این محصولات حجاب است اما پوسته آن تزیینی است. هر چند بعضی از دوستان مذهبی با این نگاه موافق نیستند اما در وضعیت امروز یکی از مهم ترین راهکارها برای ترویج سبک خاصی از پوشش اسلامی در میان جوانان همین است.

بازار مد به هر سمتی رفت من سعی کردم همزمان با آن در تولید پوشاک اسلامی پیش بروم. آستین مانتوها که کوتاه شد، زیباترین آستین های دست را مطابق مد روز طراحی و تولید کردیم. در حال حاضر در کارخانه من بیش از64  محصول تولید می شود.برای مثال شاید در شرایط عادی یقه حجاب درمیان جوانانی که شل حجاب هستند طرفدار نداشته باشد اما من طوری این یقه حجاب را طراحی کردم که نمای زیبایی داشته باشد و حتی دختر شل حجاب را هم جذب کند.

اما من به عنوان تولید کننده به تنهایی چقدرمی توانم در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف فرهنگ سازی کنم؟ من بیشتراز ظرفیت خودم کار کردم. رییس کارخانه هستم اما در نمایشگاه قرآن در غرفه ام به عنوان فروشنده می ایستم نه برای فروشندگی، برای آنکه عیب و ایراد محصولم را در بیاورم و سلیقه نسل جوان را بسنجم و بر اساس آن تولید کنم.»

پوشاک حجاب؛ هزینه بر، سود کم بدون حمایت سازمان های دغدغه مند

عضو هیات مدیره انجمن عفاف و حجاب ازعدم حمایت مسئولان و متولیان فرهنگی از تولیدکنندگان پوشاک اسلامی هم انتقاد دارد و می گوید:« بیشتر از 20 سازمان در حوزه فرهنگ حجاب و عفاف ردیف بودجه دارند اما چه  حمایتی از تولید کنندگان ملزومات حجاب و عفاف کرده اند؟ نیمی از مواد اولیه ای که برای تولید محصولات از آن استفاده می شود وارداتی است، گرانی ارز باعث شده در کارخانه مان با کمبود مواد اولیه مواجه شویم، ارز از 23 هزار تومان هم گذشته است،من اکسسوری حجاب تولید می کنم، این محصولات در ظاهر کوچک و کم هزینه هستند، اما به دلیل جنبه های تزیینی و ریزه کاری هایی  که برای اجرای طرح ها به آن نیاز داریم، تولید آن به شدت هزینه براست.  یک کار مچی ساده جای مانور ندارد اما وقتی روی مچ بند ساده طراحی می کنیم تا سلیقه نسل جوان را تامین کند و پرطرفدار شود هزینه تولیدش افزایش پیدا می کند. در فشار اقتصادی و گرانی ارز هیچ نهاد و سازمانی از منِ تولید کننده پوشاک حجاب و عفاف حمایت نکرد. من این کارخانه را با چنگ و دندان نگه داشتم تا خط تولیدش متوقف نشود، اما کو حمایت؟»

مسئولان وزارت بازرگانی بشنوند!

«مسئولان چقدر برای دغدغه هایشان هزینه می کنند؟» خناسی طرح این سوال را بهانه ای برای مطرح کردن مشکلات تولیدکنندگان پوشاک اسلامی می داند و نبود حمایت های مالی را یکی از مهم ترین مشکلات می داند؛«عفاف و حجاب دغدغه همه مسئولان هست اما آنها برای تحقق اهدافشان چقدر هزینه می کنند؟ با شعار دادن و برگزاری همایش هیچ مشکلی حل نمی شود. تعداد تولید کنندگان ملزومات حجاب و عفاف به انگشتان دو دست هم نمی رسد؟چرا؟ چون سودآوری این محصولات کم است.

 من مثل تولید کننده لوازم آرایشی که وام 18 درصد می گیرد و سودآوری شغلش چند برابر کار من است، وام 18 درصد می گیرم و مثل همان تولید کننده هم مالیات می دهم. آن طرف پول خرج می کنند برای آنکه مد دلخواهشان را وارد بازارپوشاک کنند، نمونه اش وارد کردن مدی به نام مانتوهای جلوباز، فکرمی کنید چرا بیشتر تولید کنندگان پوشاک سراغ تولید مانتو می روند و مانتوهای جلوباز اینقدر زیاد است، چون سود بالایی دارد. عرف سود برای تولید پوشاک 25 درصد است اما محصولات کارخانه من 10 درصد هم سود ندارد. من از سال 81 پای تولید محصولات حجاب و عفاف ایستادم چون به این کار علاقه دارم و با وجود این بی مهری ها با صادرات محصولات گلیم خودم را به سختی از آب می کشم اما بیشتر تولید کنندگان ملزومات حجاب و عفاف زیرپله ای هستند وهیچ حمایتی نمی شوند، این در حالی است که ما هم می توانیم با محصولات حجاب و عفاف مد را روانه بازار کنیم و با تولید بالا و متنوع قیمت تمام شده کالا را پایین تر بیاوریم.»

ماجراهای ما و اتحادیه پیراهن دوزان 

هر قدر آن طرف ماجرا در وارد کردن جدیدترین مدها به بازار و همراه کردن جوانان موفق بوده و همه چیز را دومینووار در کنارهم ردیف کرده، این طرف میدان، تولیدکنندگان پوشاک اسلامی و تولیدکنندگان ملزومات حجاب و عفاف به صورت جزیره ای کار می کنند. دلیل این عدم موفقیت را از زبان بزرگ ترین تولید کننده محصولات حجاب و عفاف بشنوید؛«تولیدکنندگان پوشاک حجاب اتحادیه ندارند. من به عنوان تولیدکننده ملزومات حجاب زیر نظر اتحادیه پیراهن دوزان فعالیت می کنم.وقتی اتحادیه نداریم، یعنی هر کسی برای خودش به صورت جزیره ای کار می کند و هیچ طرح و برنامه سازماندهی شده ای برای سر و سامان دادن به بازار پوشاک اسلامی و ترویج آن در بازار وجود ندارد. نداشتن اتحادیه مشکل بزرگی است که شانه به شانه نقایص دیگر پیش می رود و نتیجه همه این مشکلات می شود وضعیت امروز و پوشش قریب به اتفاق بانوان جوان در جامعه.»  

 

چرا پوشاک اسلامی بورس فروش ندارد؟ 

«ما در پایتخت با جمعیت چندین میلیونی بورس فروش ملزومات پوشاک اسلامی و ملزومات حجاب و عفاف نداریم.» این هم یکی دیگر از خلاءهای مهم در بازار پوشاک اسلامی است که از نگاه انتقادی خناسی دور نمی ماند و می گوید:«شما هر صنفی که در نظر بگیرید در یک راسته تجاری، بازار فروش دارد. مانتو، لباس مجلسی زنانه، لباس مردانه، موبایل،لوازم خانه. اما اگر یک خانم محجبه بخواهد ملزومات حجاب را خریداری کند باید کجا برود؟ من مشتری دارم که هر سال از اقدسیه می آید و 500 هزار تومان ساق دست و یقه حجاب و.. می خرد و همیشه از اینکه بورسی برای فروش پوشاک اسلامی وجود ندارد گلایه می کند.

تولید کنندگان پوشاک حجاب و عفاف علاوه برفروش کالاها از طریق فضای مجازی، چشم می دوزند به نمایشگاه قرآن که سالی یک بار برگزار می شود. قشر خاکستری ممکن است مخاطب نمایشگاه قرآن نباشد. اما وقتی در یک راسته تجاری، پوشاک حجاب فروخته شود مطمئن باشید مشتری اش را پیدا می کند. وقتی محصولات متنوع باشد و تولیدکنندگان بتوانند مد اسلامی را به زیباترین شکل دراین فروشگاه ها ارائه دهند، دختر شل حجاب هم که رد می شود ناخودآگاه به دلیل حس زیبایی دوستی توجهش جلب می شود. وقتی یک محصول را خریداری کند ولو اینکه هدف او از خرید، تامین حس زیبایی دوستی اش بوده باشد ما یک قدم به جلو رفته ایم.»

انتقاد از صدا و سیما

گلایه های کارآفرینانی که درحوزه تولید پوشاک اسلامی فعالیت می کنند، یکی دو تا نیست. در پایان گفت و گوی نوک پیکان یکی از این انتقادها و گلایه های این کارآفرین سازمان صدا و سیما را هم نشانه می گیرد. مدیر بزرگ ترین تولیدکننده پوشاک اسلامی  وعضوهیات مدیره انجمن حجاب و عفاف از منطق این گلایه ها می گوید:«فعالان اقتصادی در حوزه پوشاک حجاب و عفاف آنقدر قوی نیستند که بتوانند از پس تامین هزینه بالای تبلیغات در صدا و سیما بربیایند، صدا و سیما که یکی از وظایف و دغدغه هایش ترویج فرهنگ حجاب و عفاف است با تبلیغات، ساخت کلیپ های کوتاه مفهومی می تواند در ترویج استفاده از این نوع پوشش به ما کمک کند.»

 

انتهای پیام/ 

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول