اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

قوانین دست و پاگیر اداری نان کارگران کوره آجرپزی را آجر کرد+ فیلم و عکس

تنها کوره آجرپزی غرب استان هرمزگان با توجه به بروکراسی‌های اداری، پیش‌ پای سرمایه‌گذار و عدم پرداخت تسهیلات بانکی جهت برق‌رسانی، تعطیل شد و به قول معروف نان کارگرهایش آجر شد.

قوانین دست و پاگیر اداری نان کارگران کوره آجرپزی را آجر کرد+ فیلم و عکس

خبرگزاری فارس - بندرلنگه| فتح‌الله میرکمانداری: آجرپزی کوره‌ای یا دستی و سنتی یا فشاری در ایران کاربردی کهن دارد. معروف‌ترین بنای آجری باستانی ایران طاق کسری انوشیروان است. اما امروزه این صنعت دستی هزاران ساله با روش صنعتی و به سیستم به‌‌روزتری به کار خود ادامه می‌دهد. این صنعتی شدن نیز مشکلاتی را برای سرمایه‌گذاران و کارآفرینان به‌دنبال داشته است که در ادامه می‌خوانید.

 

 

کوره‌ آجرپزی «تعاونی زرین آجر کندران» واقع در روستای کندران از توابع شهرستان بندرلنگه روزگاری منبع درآمد و کسب و کار حدود 20 کارگر بوده است. کسب و کاری سنتی که امروز با به‌روز شدن آن به چرخه صنعتی تبدیل شده و این تنها کوره آجرپزی در غرب استان هرمزگان با توجه به عدم پرداخت تسهیلات توسط بانک‌های عامل و همکاری دستگاه‌های مربوط تعطیل شد و به قول معروف نان کارگرهایش آجر شده است.

این کوره آجرپزی که در سال 94 کلنگ احداثش به زمین خورد و سال 96 با استفاده از سوخت نفت کوره به بهره‌برداری رسید و برق تأسیسات این کوره به وسیله ژنراتور برق تأمین می‌شد در اوایل کسب و کار، صنعت پر رونقی بود و استقبال خوبی هم از آن شد چراکه آجر منطقه غرب از یزد و استان فارس تأمین می‌شد که کرایه حمل و نقل آن برای مردم منطقه بسیار بالا بود.

با شروع هوای بسیار گرم این منطقه، این دستگاه مولد برق توان تولید برق را نداشت و قطع و وصل شدن جریان برق منجر به خسارت عمده به این کوره و آسیب‌رساندن به آجرهای در حال پخت می‌شد که سرانجام با گذشت 5 ماه از آغاز به کار، همین عمده مشکل کار این واحد را یکسره کرد و تعطیل شد.

دوندگی سرمایه‌گذار این واحد صنعتی و بروکراسی اداری برای دریافت تسهیلات جهت سه‌کیلومتر برق‌رسانی به این پروژه تاکنون راه به جایی نبرده است و همواره با جواب منفی از سوی بانک‌های عامل  روبرو شده است. به سراغ آقای بهروز شکوهی‌پور سرمایه‌گذار این کوره آجرپزی رفتیم و با او به گفت‌وگو پرداختیم.

**بهروز شکوهی‌پور هستم سرمایه‌گذار کوره آجرپزی در روستای کندران شهرستان بندرلنگه که در سال 94 شروع به ساخت کوره کردیم و سال 96 به اتمام رسید کار را با برق ژنراتور شروع کردیم و با توجه به اینکه شبکه برق 3 کیلومتر با کوره فاصله دارد به‌دلیل هزینه هنگفت آن و تأمین نشدن تسهیلات مورد نیاز نتوانستیم برق را به این واحد صنعتی برسانیم.

**مشکل اصلی ما دوری شبکه برق تا این محل بود و با ژنراتور کار می‌کردیم و به‌علت گرمی هوا این مولد برق نیز جواب نداد و سرانجام کوره را تعطیل کردیم.

**درخواست تسهیلات به صنعت و معدن استان هرمزگان داده بودیم که ما را به بانک عامل معرفی کردند و فرستادند شهرستان و اینجا هم گفتند چون پروانه بهره‌برداری دارید و قبلأ برق و آب گرفتید، کارشناس مربوطه آمد و بعد از بررسی دیدند ژنراتور داریم و برق جوابگو نیست و باز رفتیم بندر نامه را تغییر دادیم و آمدیم. بانک عامل باز گفتند بدهی بانکی دارید و تسهیلات را به ما ندادند.

**بدهی بانکی ما 20 میلیون تومان بیشتر نیست و این شرایط بد اقتصادی و تعطیلی واحد صنفی منجر به این بدهی شده بود و ما که همه دار و ندار خود را برای این واحد اشتغالزایی گذاشتیم آیا به‌خاطر این مبلغ باید کارمان گیر کند در صورتی که همیشه دولت تأکید دارد که هیچ واحد تولیدی نباید تعطیل شود.

**صنعت و معدن استان هرمزگان، فرمانداری بندرلنگه، استانداری هرمزگان، اداره تعاون و صنعت و معدن بندرلنگه برای پیگیری بارها رفتم و حتی در کارگروه رفع موانع تولید هم شرکت کردم باز هم هیچ‌گونه تسهیلاتی به ما ندادند و حتی با نماینده سابق غرب هرمزگان هم تماس گرفتم و نامه کتبی زدند ولی نتیجه نداشت.

**این کوره 3 سال راکد مانده و قریب به 900 میلیون هزینه کردیم. انتظار داریم کمک کنند و تسهیلات به ما بدهند تا اینجا را مجددأ راه‌اندازی کنیم. مشکل اساسی ما نبود برق است و بعد گذشت 4 سال دستگاه‌ها تا اندازه‌ای فرسوده شده‌اند و قسمتی از کوره هم به‌علت سیل پارسال آسیب دیده است.

**اداره برق اعلام آمادگی کردند برای همکاری و زیرساخت‌ها آماده است و پیمانکار نیز معرفی شده و پرونده در اداره برق چارک موجود است.

**سال 96 صد و شصت تا 200 میلیون هزینه برق‌رسانی به این واحد بود ولی الان حدود 800 میلیون و اگر تسهیلاتی هم در این زمینه و هم برای بازسازی به ما داده شود کمتر از 6ماه کار را آغاز می‌کنیم.

اینجا تنها کوره در غرب استان است که سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی شده است. نوع آجر تولیدی ما آجر «گری» و «سه‌سوراخ» است و بازار کار بسیار خوبی داشتیم، قیمت تمام شده آجر ما تقریبأ یک پنجم آجری هست که از یزد آورده می‌شود و برای بومیان ما بسیار بصرفه است.

**در این واحد تولیدی آجر 20 نفر مستقیم و  30 تا 40 نفر غیر مستقیم مشغول به کار بودند و اگر تسهیلات را سریع‌تر به ما بدهند علاوه بر آن 20 نفر، 15 نفر دیگر هم مشغول به کار خواهند شد چراکه می‌توانیم کار را توسعه دهیم و کوره را بزرگتر کنیم.

**از نماینده مردم غرب استان هرمزگان در مجلس تقاضا دارم با توجه به اینکه به صنعت اهمیت می‌دهند به این واحد توجه خاصی داشته باشند تا بتوانیم تسهیلات را بگیریم و ظرف مدت 6 ماه این کوره را مجددأ راه‌اندازی کنیم.

 

انتهای پیام/88802/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول