اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

لزوم مقابله با فساد و افزایش نرخ کرایه جابجایی مسافر؛ حاصل ۱۴۱مین جلسه شورای شهر شیراز

افزایش نرخ کرایه جا‌بجایی مسافر در سال جاری در شبکه حمل‌ونقل شهری شامل اتوبوس، مینی‌بوس و تاکسی مهم‌ترین مصوبه 141مین جلسه علنی شورای شهر شیراز بود.

لزوم مقابله با فساد و افزایش نرخ کرایه جابجایی مسافر؛ حاصل ۱۴۱مین جلسه شورای شهر شیراز

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی خبرگزاری فارس از شیراز، پس از ارائه چهار نطق پیش از دستور که عمدتاً به بحث مقابله با فساد، دلالی و واسطه‌گری مربوط می‌شد، لایحه شهرداری شیراز درباره تعیین نرخ کرایه جابجایی مسافر در شبکه حمل‌ونقل مسافر شیراز شامل ناوگان اتوبوس، مینی‌بوس و تاکسی در سال ۹۹ با رای موافق اکثریت اعضا به تصویب رسید.

 براساس این مصوبه نرخ کرایه خطوط روزانه، شبانه و دربستی ناوگان اتوبوس و مینی‌بوس به میزان ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت.

همچنین نرخ کرایه تاکسی‌های گردشی به ازای هر کورس هزار و ۲۰۰ تومان تعیین و نرخ تاکسی‌های ویژه فرودگاه، بی‌سیم، پایانه، راه‌آهن و شرکت‌های حمل‌ونقل نیز به میزان ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت.

همچنین بنا شد دریافت پول نقد در سیستم حمل‌ونقل حذف‌شده و پرداخت تنها از طریق کارت و سیستم هوشمند صورت گیرد.

این در حالی است که برخی اعضا با این میزان افزایش مخالفت کرده و ارزان‌تر شدن نرخ کرایه را با توجه به هوشمند شدن سیستم منطقی‌تر ارزیابی کردند.

دیگر دستور کار قابل‌توجه این جلسه طرح زیباسازی ایستگاه‌های مترو شیراز بود که زمان زیادی به بگومگو بر سر این طرح بود.

بر اساس این طرح مبنی بر نیاز به زیباسازی ایستگاه‌های مترو و به‌کارگیری هنرهای سنتی ایرانی شهرداری مکلف شد ظرف مدت سه ماه نسبت به تدوین و ارائه آئین‌نامه زیباسازی ایستگاه‌های مترو با استفاده از هنرهای سنتی و بومی شهر شیراز با اولویت هنرهای صناعی مکتب شیراز، با نگاه ویژه به ایستگاه‌هایی که در آینده به بهره‌برداری خواهند رسید، اقدام کند.

این مصوبه نیز با مخالفت شدید برخی اعضا روبه‌رو شد بر این اساس که مترو به‌عنوان یک شهر زیرزمینی قرار است درآمدزا باشد درحالی‌که این اقدام که به نظر می‌رسد اقدام واجبی هم نیست هزینه بسیاری برای شهرداری به همراه خواهد داشت.

 جای سؤال اینجاست که باوجود مسائل مشکلات بسیار در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اقتصادی اختصاص بودجه‌های هنگفت به هم‌چین مسئله‌ای تا چه حد ضروری و پذیرفته است و اینکه چرا از ابتدای ساخت ایستگاه‌ها این مسئله موردتوجه قرار نگرفته است؟!

حال  جای سؤال اینجاست که باوجود مسائل مشکلات بسیار در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اقتصادی اختصاص بودجه‌های هنگفت به هم‌چین مسئله‌ای تا چه حد ضروری و پذیرفته است و اینکه چرا از ابتدای ساخت ایستگاه‌ها این مسئله موردتوجه قرار نگرفته است؟!

طرح دیگری که از کمیسیون گردشگری و زیارتی به صحن شورا آمده بود، به بررسی پیشنهاد حذف تکلیف شماره ۴۰ از لیست تکالیف بودجه سال ۹۹ شهرداری شیراز مربوط می‌شد که شهرداری را مکلف کرد با توجه به شرایط موجود و همه‌گیری بیماری کرونا و عدم امکان برنامه‌ریزی و پیش‌بینی برگزاری رویدادهای گردشگری در سال ۹۹ تا پایان مردادماه تقویم رویدادهای گردشگری شهر را با لحاظ برنامه‌ها و رویدادهای جدید تهیه و به شورا ارائه کند.

در ادامه این جلسه طرح جمعی از اعضای شورا مبنی بر اصلاح مصوبه‌های مدیریت تعارض منافع عمومی در شهرداری شیراز نیز پس از بحث و گفت‌وگوی بسیار به تصویب رسید.

این طرح مربوط به احصاء افرادی می‌شود که به‌طور مستقیم در صدور پروانه دخالت و اعمال‌نفوذ دارند؛ که در این میان یک جمله راه را برای اعمال سلیقه باز گذاشته بود که درنهایت این بند از این مصوبه حذف شد.

همچنین در ادامه با تصویب طرح کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز در خصوص تشکیل دبیرخانه دائمی مناسب‌سازی در شهرداری شیراز به این مجموعه اجازه داده شد باهدف ایجاد واحدی متمرکز به‌عنوان متولی مناسب‌سازی جهت پیگیری، مستندسازی، تهیه گزارش و اطلاع‌رسانی اقدامات شهرداری وارد عمل شود.

این طرح نیز در حالی تصویب شد برخی اعضا با ایجاد تشکیلات جدید در شهرداری مخالف بوده و برخی ایجاد تشکل جدید را در اختیار شورای شهر نمی‌دانستند و معتقد بودند این امر همسو باوجود همین تشکیلات در فرمانداری است.

طرح جمعی از اعضا در خصوص برگزاری جشنواره جهانی شعر اهل‌بیت (ع) نیز به‌عنوان آخرین طرح این جلسه بود که با رای موافق اعضا به تصویب رسید.

و در ادامه، جلسه با فرماندهی نیروی انتظامی فارس به‌صورت غیرعلنی برگزار شد.

هشدار به مدیران شهرداری؛ اگر شفاف نباشید گرفتار می‌شوید

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در نطق پیش از دستور خود از عدم اراده کافی برای مقابله با فساد یادکرد.

سید عبدالرزاق موسوی با تأکید بر حمایت از مدیران و کارمندانی که در مقابل تخلف می‌ایستند، گفت: مدیران و کارمندان باید در مقابل درخواست‌های غیرقانونی هرکسی مقاومت کنند.

وی با ابراز نگرانی نسبت به رعایت صرفه و صلاح شهرداری، تأکید کرد: راه جلوگیری از فساد و تخلف، شفافیت و تقویت، نظارت است؛ لذا به مدیران شهرداری هشدار می‌دهم که اگر عملکرد شفاف نداشته باشید، گرفتار خواهید شد.

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز دراین‌باره افزود: نحوه دریافت عوارض از شهروندان باید شفاف شود چراکه مردم از شرایط فعلی ناراضی‌اند! لذا امیدوارم که در شفاف‌سازی و مبارزه با فساد، شاهد موفقیت‌های بیشتر شورا و شهرداری باشیم.

دست واسطه‌گری و دلالی باید کوتاه شود

عضو شورای اسلامی شهر شیراز نیز در ادامه این نشست در نطق پیش از دستور خود بر رشد قارچ گونه دلالی و واسطه‌گری تأکید کرد.

محمدتقی تذروی با اشاره به اینکه در رویکرد گام دوم انقلاب روند فساد ستیزی مطرح بوده و افزایش واسطه‌گری هیچ توجیهی ندارد از مسئولان خواست تا با هشیاری و نظارت بر بازار و ادارات دست دلالان را کوتاه کنند.

وی با اشاره به اینکه امروز وضعیت اقتصادی کشور و معیشت مردم در تنگنا است، اظهار داشت: علاوه بر ضعف مدیریت یکی از دلایل اساسی این شرایط رشد عجیب پدیده واسطه‌گری یا دلالی است که معلول بی‌توجهی‌ها و عدم نظارت است و این افراد و شبکه‌ها با رشد فزاینده و قارچ گونه خویش از این فضای غبارآلود به کسب درآمدهای نامشروع می‌پردازند.

علاوه بر ضعف مدیریت یکی از دلایل اساسی این شرایط رشد عجیب پدیده واسطه‌گری یا دلالی است که معلول بی‌توجهی‌ها و عدم نظارت است و این افراد و شبکه‌ها با رشد فزاینده و قارچ گونه خویش از این فضای غبارآلود به کسب درآمدهای نامشروع می‌پردازند

تذروی ادامه داد: متأسفانه دلالی و واسطه‌گری تا آنجا رونق یافته که در هر گوشه شهر شاهد محلی برای جولان دلالان هستیم، از دلالان بازار سکه و ارز و طلا که در یک منطقه و دلالان خودرو که در دیگر نقطه‌ای از شهر تجمع می‌یابند.

همچنین یکی از بی‌اخلاق‌ترین و ناشایسته‌ترین مدل‌های دلالی که متأسفانه در شهرمان شاهد آن هستیم حضور دلالان در جلوی بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها جهت انتقال و پذیرش بیماران به محله‌ای طرف قراردادشان است.

در ادارات نیز افرادی با داشتن رانت اطلاعاتی و ارتباط و سوءاستفاده از کم‌اطلاعی شهروندان، آنان را در پیچ‌وخم‌های روند اداری سردرگم و به‌تبع هزینه‌های خدمات برای مردم را بالا می‌برند و موجب تزریق یاس و ناامیدی در جامعه می‌شوند.

 همه این موارد و بیش از این‌ها در سایه بی نظارتی و غفلت‌ها شکل‌گرفته است.

وی با اشاره به اینکه مجموعه‌های نظارتی هر سازمان، مهم‌ترین مجموعه‌های پیشگیرانه از بروز و ظهور فساد هستند، گفت: باید کاملاً منطقی و مشخص روابط خود را با مجموعه‌های ذی‌ربط تعریف کنند تا وامدار هیچ مسئول و جریان و گروهی قرار نگیرند و پیگیری استعلامات و گزارش‌ها را بی‌هیچ ملاحظه‌ای دنبال کنند.

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز، نخستین مجموعه‌ای که در ادارات باید با مردم در تعامل بوده و مانع بروز فساد شود را مجموعه‌های حراستی و نظارتی دانست.

رسیدگی سریع به مشکلات مردم راه مقابله با فساد است

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورا نیز در نطق پیش از دستور خود بر شرایط نامساعد ناشی از شیوع کرونا اشاره کرد و از همه مدیران و مسئولان خواست تا در کنار مردم با مجاهدین راه سلامت در ریشه‌کن کردن این بیماری همسو شوند.

نواب قائدی، بستن مغازه و محل کار و تعطیلی مترو و سیستم حمل‌ونقل عمومی را مستلزم هزینه‌های جدی دانست و گفت: به هر صورت عده‌ای ولو به‌طور موقت کار خودشان را از دست می‌دهند آن‌هم گروهی که معمولاً دخل‌وخرجشان بر اساس کار روزانه آن‌ها تنظیم می‌شود؛ لذا در چنین شرایطی، دولت باید به کمک مردم آمده و بخش عمده این ضرر و زیان را به‌موقع جبران کند.

وی تأکید کرد: از استاندار و امام‌جمعه محترم شیراز و نماینده ولی‌فقیه در استان درخواست می‌کنم با استفاده از ظرفیت استان تدبیری نمایند تا بخشی هرچند اندک از این فشارها از روی دوش مردم برداشته شود. شورای اسلامی شهر و شهرداری نیز آمادگی خود را برای همکاری اعلام می‌کنند.

قائدی تسهیل و تسریع در امر خدمات‌رسانی به شهروندان و مبارزه با فساد را اولویت دانست و عنوان کرد: ما موظف هستیم خدمات را به مردم در کوتاه‌ترین زمان و به آسان‌ترین شکل ارائه کنیم. فلسفه وجودی شوراها هم همین است که برای خدمات‌رسانی‌های مختلف و اینکه در سریع‌ترین زمان و به بهترین شکل به مردم ارائه شود، برنامه‌ریزی کنند و بر آن نظارت داشته باشند.

وی ادامه داد: ما در سال اول در کمیسیون شهرسازی، کمیته‌ای به نام کمیته آسان‌سازی خدمات در شهرداری ایجاد کردیم و اکنون وقتی ارزیابی عملکردان کمیته است که تا چه حد موفق عمل کرد؟ لذا به میزانی که بتوانیم زمان و فرآیند خدمات‌رسانی را کوتاه و کم کنیم، به همین میزان هم زمینه فساد را کاهش داده‌ایم. به میزانی که بتوانیم نحوه و فرایند ارائه خدمات و انجام معاملات را شفاف کنیم، در جلوگیری از ایجاد زمینه فساد موفق خواهیم شد. پس کلید حل مسئله در کوتاه کردن مراحل و روند ارائه خدمات و شفافیت است.

وی در ادامه برای اجاره برنامه‌ها بر حضور مدیرانی که جرئت و جسارت مقابله با فساد را دارند تأکید کرد و گفت: در این راه به مدیرانی نیاز داریم که خدمت به مردم را برای خودشان یک عبادت و فرصت بدانند که خداوند نصیب هرکسی نمی‌کند.

در این رهگذر یکی از حوزه‌هایی که در بحث خدمات‌رسانی به مردم باید به‌طورجدی در آن تلاش کرد و شرایط ارائه خدمات آسان و بدون واسطه به مردم را تسهیل کرد، همان حوزه شهرسازی است.

گزارش خوبی از نحوه و دریافت عوارض از مردم نداریم. به مدیران شهرداری هشدار می‌دهیم که اگر مواظب نباشید، اگر مراقبت نکنید، گرفتار خواهید شد. مردم ناراضی هستند. روند محاسبه و دریافت عوارض را شفاف کنید. نحوه محاسبه عوارض را باید به‌خوبی آسان کنیم و به مردم اطلاع‌رسانی کنیم تا خود مردم بتوانند محاسبه کنند. ما به انجمن و سازمان‌های مردم نهادی که درزمینهٔ شفافیت می‌توانند فعالیت کنند نیاز داریم. بدون کمک مردم امکان مبارزه با فساد وجود ندارد و متأسفانه، بعضاً گزارش‌هایی دریافت می‌کنیم که نشان می‌دهد، عدم شفافیت درروند ارائه خدمات سبب شده است که برخی از افراد سوءاستفاده کرده و مرتکب تخلف شوند.

وی تأکید کرد: هیچ توجیهی برای ما وجود ندارد که در قبال انجام‌وظیفه قانونی خود به دنبال کسب امتیازی از شهروندان و یا افراد دیگری باشیم. دست مدیران و کارکنانی که خالصانه و صادقانه به مردم خدمت می‌کنند را باید بوسید و با مدیران و کارمندانی که از موقعیت خود سوءاستفاده کرده و مرتکب تخلف و سوءاستفاده شوند، به‌شدت باید برخورد شود.

قائدی افزود: از همه مدیران درخواست می‌کنم، در انجام معاملات و ارائه خدمات و به‌ویژه انعقاد قراردادها صرفه و صلاح شهرداری و شهر را موردتوجه قرار دهند. دقت کنند، هیچ معامله‌ای نباید بدون تائید واحد حقوقی مناطق انجام شود.

لزوم مشارکت مردم در طرح‌های عمرانی و معماری شهرداری شیراز

در پایان نیز رئیس کمیسیون هوشمند سازی خواستار فراهم شدن بستر نظرسنجی از شهروندان شیراز در خصوص انجام پروژه‌های عمرانی و شهرسازی شد.

لیلا دودمان اندیشه مشارکت شهروندان در اداره امور شهر را دارای قدمتی دیرینه و به‌اندازه تأسیس شهر، دانست و گفت: تصمیم‌گیری برای انتخاب طرح مناسب در شهرها، به یکی از چالش‌های اساسی مدیریت شهری تبدیل‌شده است.

وی افزود: کارایی ضعیف طرح‌های سابق، باعث بازگشت به استفاده از مشارکت اجتماعی شهروندان به‌عنوان روشی برای خروج از بن‌بست در حل مسائل شهری شدند.

وی بر لزوم مشارکت شهروندی در پروژه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... مهم ارزیابی و عنوان کرد: امروزه مشارکت شهروندی به‌عنوان پدیده‌ای که نقش گرفته از سیاست‌ها و رویکردهای مدیران رده‌بالای سازمانی و شهری است، ازجمله عوامل ساخته‌شده به‌وسیله منابع انسانی (سرمایه‌های انسانی) است که نقش مهمی در تحول نظام مدیریتی شهرها و به‌خصوص پیشبرد اهداف مبتنی بر توسعه پایدار شهرها و ارتقای کیفیت زندگی بر مبنای سنجش نیازهای شهروندان دارد.

دودمان افزود: شهرها به‌عنوان یک ارگانیسم زنده و پویا در فرایند توسعه بشری در قرن بیستم دچار تغییرات عمده و ساختاری شده‌اند‌ گرچه این گسترش شهرنشینی در کشورهای در حال رشد غالب با همراه با توسعه نبوده و مشکلات اقتصادی و اجتماعی فراوانی را به همراه آورده است؛ لذا مدیریت شهرهای امروز باید ضمن اداره توأم امور کالبدی امور اجتماعی شهرها را برای غلبه بر مشکلات آن‌ها برنامه‌ریزی نماید به همین دلیل انتخاب طرح مناسب برای شهرها به یک چالش اساسی برای مدیریت شهری تبدیل‌شده است.

این عضو شورا تأکید کرد: مردم صرفاً وظیفه مشارکت در جامعه را ندارند، بلکه جامعه نیز باید بازخوردی برای افراد داشته باشد تا زمینه‌های احساس تعلق و انجام تعهد وظایف در آنان ایجاد و تداوم یابد، نمی‌توان صرفاً شهروندان را مقصر این کوتاهی دانست.

وی  گفت: از همه همکارانم در شهرداری می‌خواهم که هرگونه فعالیت عمرانی و معماری را مبنی بر مشارکت مردم قرار دهند تا تجربه جامعه انسان‌محور را در کنار شهروندان فهیم شیرازی داشته باشیم.

انتهای پیام/ م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول