اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

محفل ادبی امیرکبیر میزبان شعرا و نویسندگان البرزی شد

مراسم افتتاح محافل ادبی استان با عنوان «محفل ادبی امیرکبیر» با حضور علاقه‌مندان و اهالی فرهنگ و ادب استان به صورت مجازی برگزار شد.

محفل ادبی امیرکبیر میزبان شعرا و نویسندگان البرزی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، مراسم افتتاح محافل ادبی استان با عنوان «محفل ادبی امیرکبیر» به صورت مجازی با حضور سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان البرز و مدیرکل فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، رئیس حوزه هنری استان، دبیر محافل ادبی کل کشور، دبیر محافل ادبی استان و دبیران محافل ادبی شهرستان‌ها و جمعی از کتابداران و علاقه‌مندان حوزه ادب و فرهنگ، در بستر فضای مجازی برگزار شد.

 

هادی آشتیانی، سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان در ابتدای جلسه ضمن تقدیر از حضور فعالان ادبی استان در این مراسم، اظهار کرد: ایران با پیشینه‌ غنی از فرهنگ و هنر، از دیرباز با شعر و ادبیات ارتباط ناگسستنی داشته و این کشور مهد پرورش ادبا و شعرای بزرگی در اعصار مختلف بوده است. از این رو محافل ادبی، با بهره‌مندی از پتانسیل خوب زبان و ادبیات فارسی، می‌توانند نقش بسزایی در شناسایی استعدادهای جدید در بین نوجوانان و جوانان خوش قریحه استان و معرفی آن‌ها به جامعه ادبی کشور ایفا کنند.

وی در ادامه به ضرورت تشکیل محافل ادبی از دیدگاه علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اشاره کرد و گفت: حضور جناب آقای مختارپور در مراسم افتتاح محافل ادبی کشور نشان از اهمیت این موضوع دارد. ایشان همواره بر احیا و راه‌اندازی محافل ادبی در راستای بهره‌مندی از فضاهای سالم ادبی در بستر فضای کتابخانه‌های عمومی تاکید داشته‌اند که این امر تاکنون موجب تسهیل در روند انجام امور مربوط به این محافل و مباهات و دلگرمی فعالان فرهنگی شده است.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان بیان کرد: یکی از نقش‌های محافل ادبی در عرصه فرهنگی، کمک به ارتقای جشنواره‌ها و رویدادهای ادبی در استان، همچون جشنواره کتابخوانی رضوی به ویژه در بخش داستانک نویسی است. محافل ادبی در کل کشور در حال راه اندازی و رشد است و کتابخانه‌های عمومی در قالب فضاهای فرهنگی شهری و روستایی در کنار محافل ادبی شهرستان‌ها، می‌توانند فضای بسیارخوبی را برای حضور همه علاقه‌مندان به شعر و ادبیات مهیا کنند.

آشتیانی در خاتمه با تقدیر از تعامل خوب حوزه هنری با اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان، این ارتباط دوسویه را موجب رشد فرهنگی استان برشمرد و ابراز امیدواری کرد با شکل‌گیری محافل ادبی، تعاملات سازنده‌تر و در گستره‌ی بیشتری ادامه یابد.

عزم اهالی فرهنگ برای ثبت رویدادهای اثرگذار ستودنی است

اسماعیل آجرلو، رئیس حوزه هنری البرز نیز ضمن ابراز خرسندی از راه‌اندازی محافل ادبی استان، اظهار کرد: با وجود اینکه در این روزها، زندگی ما تحت تاثیر انتشار ویروس کرونا قرار گرفته و همگی با محدودیت‌هایی مواجه هستیم، برنامه‌هایی همچون مراسم امروز نشان دهنده عزم اهالی فرهنگ برای خلق رویدادهای خوب و اثرگذار در راستای جلب توجه افکار عمومی نسبت به بهره‌مندی بیشتر از فرصت‌ها با محوریت ادبیات و آثار ادبی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه از حدود دو سال قبل، نشست‌های ادبی شهرستان‌های البرز آغاز شده است، بیان کرد: تاکنون تلاش بر تمرکززدایی و انجام فعالیت‌های ادبی به مرکزیت هر شهرستان بوده و با وجود کمبودها، چراغ این محافل تا امروز روشن نگه داشته شده است. انتظار داریم با سبک و سیاق جدید و برنامه‌ریزی صحیح، وارد مرحله نوینی از فعالیت‌های این محافل در استان بشویم.

رئیس حوزه هنری استان در ادامه به یکی از برنامه‌های این سازمان برای کمک به محافل ادبی اشاره کرد و افزود: در نظر داریم پایان هر سال، با گردآوری آثار برجسته شاعران و نویسندگان فعال محافل ادبی هر شهرستان، یک یا دو جلد کتاب از مجموعه آثار این عزیزان منتشر کنیم.

کتابخانه امیرکبیر کرج ظرفیت خوبی در حوزه کتابخوانی و هنر است

نغمه مستشارنظامی، دبیر محافل ادبی کشور نیز ضمن تقدیر از زحمات و تلاش‌های علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و عوامل سهیم در راه‌اندازی این محافل، اضافه کرد: امیدواریم این مراسم سرآغاز اتفاقات و رویدادهای خوبی در استان باشد. البرز ظرفیت‌های بسیار خوبی در این حوزه دارد و کتابخانه‌های این استان به ویژه کتابخانه عمومی امیرکبیر همواره محل آمد و شد بسیاری از اهالی قلم بوده است.

وی در ادامه تصریح کرد: بنده تجربه شیرینی از حضور در جلسات ادبی البرز دارم و با ظرفیت‌های این استان آشنا هستم و مطمئنم راه‌اندازی محافل ادبی در این استان نقطه عطف رویدادهای فرهنگی جدیدی در البرز خواهد شد.

 

خسرو عباسی، دبیر محافل ادبی استان که خود از نویسندگان البرزی است و به عنوان مجری برنامه نیز حضور داشت، از فعالیت‌های صورت گرفته برای راه‌اندازی محافل ادبی استان تقدیر کرد و گفت: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌ و هدف‌گذاری‌های انجام شده بتوانیم امسال شاهد برگزاری پرشور و مستمر جلسات این محافل باشیم.

وی در ادامه به علت نامگذاری محافل ادبی استان اشاره کرد و افزود: امیرکبیر، از جمله شخصیت های برجسته ایران زمین و اثرگذار در عرصه آموزش بوده و کتابخانه عمومی امیرکبیر کرج نیز به عنوان قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی استان، از قدیم الایام محل رجوع بسیاری از نویسندگان و شعرای البرز بوده است. بسیاری از البرزی‌ها با این کتابخانه الفتی دیرینه دارند و این نامی آشنا و مانوس برای قشر فرهیخته و اهل کتاب این استان است.

دبیر محافل ادبی استان البرز در ادامه با اشاره به شرایط ویژه استان همزمان با شیوع ویروس کرونا، تاکید کرد:  در حال حاضر جلسات محافل ادبی در بستر فضای مجازی برگزار خواهد شد تا به امید خدا این ویروس از کشور ما رخت بربندد و دوباره دورهمی‌های فرهنگی از سرگرفته شود. با این وجود، پایان سال علاوه بر ارائه کارنامه ادبی محافل شهرستان‌ها، در نظر داریم کتابی را نیز با محتوای آثار برگزیده محافل ادبی شهرستان‌ها منتشر کنیم.

انتهای پیام/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول