اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

مرکز حلقه دره البرز منشا بوی نامطبوع یا طلای سیاه؟

مسئله بوی نامطبوع حلقه دره یکی از مسائلی است که مورد اعتراض مردم واقع می‌شود، یکی از علت‌های بوی بد در منطقه حلقه دره کارخانه کمپوست بود که از این منطقه خارج شده است.

مرکز حلقه دره البرز منشا بوی نامطبوع یا طلای سیاه؟

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، حلقه دره به عنوان اصلی ترین مرکز دفن زباله استان البرز  با مساحتی بالغ بر ۱۵۳ هکتار در منطقه ۳ کرج و ورود روزانه بیش از هزار و ۵۰۰ تن زباله، در نزدیکی فرودگاه بین المللی پیام و زندان قزل حصار  قرار دارد که با افزایش جمعیت و گسترش شهر، منطقه کیانمهر واقع در مهرشهر کرج نیز در نزدیکی این مرکز قرار گرفته و بوی نامطبوع حاصل از آن ساکنان این منطقه را آزار  می‌دهد.

از سویی وجود این مرکز دفن زباله در نزدیکی فرودگاه پیام  صنعت گردشگری را با مشکل مواجه می‌کند. علاوه بر این ها دفن زباله و سرایت آلودگی شیرابه‌ها به آب‌های زیرزمینی و آلودگی‌های زیست محیطی نگرانی‌های را  بوجود آورده که  این روزها موضوعات مربوط  به  حلقه دره و مشکلات ناشی از دفن زباله،  معضلی برای مسؤولان استان شده و به دنبال راهکار برای رفع آن هستند.

حمیدرضا لشگری معاون فنی اداره کل محیط زیست استان البرز در خصوص جانمایی مرکز دفن زباله استان در حلقه دره، به خبرنگار فارس در کرج گفت: جانمایی مرکز حلقه دره در پهنه استان البرز به درستی صورت گرفته است. ضمن اینکه ارزیابی‌های زیست محیطی صورت گرفته در سال‌های اخیر نیز این موضوع را تأیید می‌کند. 

۲۰ درصد از انتشار بوی نامطبوع در محل حلقه دره به  کارخانه مربوط می‌شد که با پیگیری‌های انجام شده توسط محیط زیست، کاملا پاکسازی شده است

 

وی یکی از عوامل و منشا انتشار بو در ابتدای حلقه دره را   کارخانه و محل دپوی  کمپوست دانست و افزود:  ۲۰ درصد از انتشار بوی نامطبوع در محل حلقه دره به این کارخانه مربوط می‌شد که با پیگیری‌های انجام شده توسط محیط زیست، کاملا پاکسازی شده است. 

معاون فنی محیط زیست البرز  پوشش زباله و  دفن سنتی آن را از دیگر عوامل انتشار بو در حلقه دره ذکر و اظهار کرد: اگر این موارد در چار چوب اصولی انجام شود و دفن زباله در لندفیل مهندسی(چاله زباله) که قرار است مردادماه افتتاح شود؛ صورت گیرد، بخش مهمی از بوی نامطبوع  از بین خواهد رفت.

لشگری با تاکید بر لزوم مدیریت دفن زباله، گفت: شهرداری کرج مصوبه ای برای تصفیه و بازچرخانی شیرابه زباله در این مرکز داشته که هنوز اقدامی در این خصوص انجام نشده است، همچنین ۶ حلقه چاه برای مدیریت و استفاده بهینه از گازهای منتشره برای تولید انرژی از مرکز  دفن زباله حفر شده که در صورت اجرای این موارد  بیش از ۹۰ درصد بوی نامطبوع از بین خواهد رفت. 

با رعایت موارد لازم و مدیریت صحیح زباله در این مرکز، بوی نامطبوع به مناطق مسکونی و فرودگاه پیام نمی‌رسد

 

وی افزود: روزی هزار و۵۰۰ الی ۱۷۰۰ تن زباله به حلقه دره وارد می‌شود و نباید انتظار داشت بوی نامطبوع به صورت کامل از بین برود. اما با رعایت موارد لازم و مدیریت صحیح زباله در این مرکز، بوی نامطبوع به مناطق مسکونی و فرودگاه پیام نمی‌رسد. 

 

همچنین احمدخیری رئیس سازمان پسماند شهرداری کرج در خصوص جانمایی حلقه دره گفت: این مرکز به لحاظ توپوگرافی و جنس خاک از نفوذ شیرابه به آب‌های زیرزمینی جلوگیری می‌کند و به عنوان بزرگترین مرکز دفن زباله استان و یکی از بهترین مراکز در سطح کشور و در جهان مطرح است  که در زمان  جانمایی  ۵۴ کیلومتر از شهر کرج فاصله داشته و اکنون با توسعه شهر انتشار بوی نامطبوع موجب اعتراض مردم شده است. 

وی افزود: از ابتدای سال گذشته با بررسی های کارشناسان، ۳ عامل انتشار بو در داخل مرکز معرفی شد که دو عامل آن  ۱۰۰ درصد برطرف شد و اکنون شاهد انتشار  بوی نامطبوع در مناطق مسکونی نیستیم. 

 وجود گودال عظیمی در جاده کشتارگاه برای  تولید پودر ماهی،  دامداری ها،  فعالیت مراکز غیرمجاز پسماند در جاده قزل حصار  و ...مجموعه عوامل  خارج از مرکز حلقه دره برای انتشار بوی نامطبوع هستند

 

 

رئیس سازمان پسماند شهرداری کرج عوامل خارج از مرکز حلقه دره را در انتشار بوی نامطبوع دخیل دانست و اظهار کرد: وجود گودال عظیمی در جاده کشتارگاه برای  تولید پودر ماهی،  دامداری ها،  فعالیت مراکز غیرمجاز پسماند در جاده قزل حصار  و ...مجموعه عوامل  خارج از مرکز حلقه دره برای انتشار بوی نامطبوع هستند.

خیری گفت: تا یک ماه آینده  ۷ پروژه به ارزش ۳۵ میلیارد تومان در مرکز حلقه دره به  بهره برداری میرسد که مشکل روی نامطبوع در این مرکز را به طور کلی مرتفع خواهد کرد.‌

وی افزود: با استاندارد سازی ماشین های حمل زباله به حلقه دره و تکنولوژی های نوین تلاش می کنیم آلایندگی های این مرکز را به صفر برسانیم.‌


امروزه زباله در دنیا به عنوان طلای سیاه مطرح است و حلقه دره نیز می‌تواند با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته به عنوان منبعی برای اشتغال و در آمدزایی پایدار برای استان باشد که تحقق این امر همت شهرداری کرج و حمایت مسؤولان استان را می‌طلبد. ضمن اینکه برای حفظ حریم اینگونه مراکز، معادن و نیروگاه‌های تولید انرژی که قابل انتقال به مکان دیگری نیستند باید فکری اساسی شود تا ضمن حفظ سلامت مردم ، از منابع عظیم اقتصادی کشور محافظت شود.

انتهای پیام/ج/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول