اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

دولت‌ برای حذف پلاستیک از زنجیره صنایع بسته‌بندی اقدام کند

دبیر کانون ایمن شهر هگمتان با اشاره به افزایش استفاده از پلاستیک در دوران همه‌گیری کرونا گفت: دولت‌ و شرکت‌های تولیدی باید برای حذف پلاستیک از زنجیره کالاهای دورریختنی و صنایع بسته‌بندی اقدامات موثری انجام دهند.

دولت‌ برای حذف پلاستیک از زنجیره صنایع بسته‌بندی اقدام کند

امیر اوسط امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه عنوان «روز بدون پلاستیک» برای آگاهی‌بخشی در خصوص معضلات زباله‌های پلاستیکی و عدم استفاده بیش از حد از مواد پلاستیکی است اظهار کرد: در این روز فعالان و علاقمندان در حوزه محیط زیست اقداماتی را در خصوص آموزش درباره این معضلات برنامه‌ریزی کرده و انجام می‌دهند.

وی بیان کرد: توزیع کیسه‌های پارچه‌ای و سفره‌های نان پارچه‌ای و آموزش کودکان و خانم‌های خانه‌دار که محوریت تربیت فرزندان و مدیریت خانه را دارند، از جمله این اقدامات است.

دبیر کانون ایمن شهر هگمتان تصریح کرد: این انجمن با همراهی سمن‌های دوستدار حیوانات بی‌پناه همدان، نسیم اروین طرلان و رطسا برنامه‌هایی را در این زمینه تدوین و تهیه کرده و انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: طی تفاهمنامه‌ای که با مجموعه نمایشگاه بین‌المللی همدان منعقد شد اقداماتی در خصوص فرهنگ‌سازی محیط زیستی انجام شده که یکی از آنها کاهش مصرف پلاستیک و ارائه راهکارهای کاهش و جایگزینی کیسه‌های پلاستیکی در زندگی روزمره شهروندان بود.

اوسط اضافه کرد: با هماهنگی‌ صورت گرفته با اداره‌کل آموزش و پرورش استان در ایام نمایشگاه تخصصی اسباب بازی و کودک و نوجوان روزانه حدود ۱۰۰ دانش‌آموز با همکاری اتوبوسرانی شهرداری به نمایشگاه منتقل می‌شدند و آموزش‌های متعددی در خصوص محیط زیست به آنها داده می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: مباحث مربوط به کاهش و جایگزینی کیسه‌ها و مواد پلاستیکی که در این بین سازمان فرهنگی هنری شهرداری و سازمان محیط زیست یاری‌دهنده ما بودند و تیم هنری «عمو صفا» با اجرای نمایش‌ها و بازی‌های محیط زیستی جذابیت خاصی به آموزش‌ها داده بودند.

دبیر کانون ایمن شهر هگمتان در خصوص اینکه چه چیزهایی ‌می‌تواند جایگزین کیسه‌های پلاستیکی باشد یادآور شد: محصولات تولیدی برای جایگزین کیسه‌های پلاستیکی، هنر دستان زنان خانه‌دار و افراد کم‌توان و معلولان است که از جمله آن می‌توان به کیسه‌های لقمه،کیسه نگهداری میوه و سبزیجات و نان، سفره‌های پارچه‌ای خرید نان و کیسه‌های خرید پارچه‌ای در اندازه‌های متفاوت اشاره کرد‌.

آگاهی‌بخشی به استفاده از کیسه پارچه‌ای به صورت چهره به چهره

وی خاطرنشان کرد: طبق هماهنگی‌های صورت گرفته و با حضور در مساجد نسبت به آموزش و آگاهی‌بخشی در خصوص این معضلات اقدام شد که بسیار مفید بود.

اوسط اضافه کرد: هر سال با حضور در فروشگاه‌های سطح شهر و گفت‌وگوی چهره به چهره با مردم نسبت به این معضل بزرگ آگاهی‌بخشی صورت می‌گرفت و در بین مردم کیسه‌های خرید پارچه‌ای توزیع می‌شد.

وی در پاسخ به اینکه روزانه چه میزان کیسه پلاستیکی مصرف می‌شود افزود: هر خانواده ایرانی روزانه حدود سه تا پنج کیسه پلاستیکی مصرف می‌کند که عمر مصرفی آنها از مغازه تا دور انداخته شدن حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه است.

دبیر کانون ایمن شهر هگمتان خاطرنشان کرد: پلاستیکی که شاید فقط بیست دقیقه کار ما را راه بیاندازد، ۴۰۰ سال طول می‌کشد تا در طبیعت تجزیه شده و از بین برود.

وی با بیان اینکه کیسه‌های پلاستیکی به هزار سال زمان برای تجزیه در طبیعت نیاز دارند گفت: در اثر تابش نور خورشید مواد موجود در پلاستیک که اغلب برای بدن انسان سرطان‌زا هستند، تجزیه شده و وارد چرخه غذایی ما می‌شوند.

اوسط با بیان اینکه تایلونِ نایلکس از پلی تریدهای سبک و سنگین تشکیل می‌شود که این پلی تریدها یا همان پلاستیک از مواد نفتی و پتروشیمی تهیه می شوند بیان کرد: این در حالی است که بوییدن مواد نفتی خود برای سلامتی زیان بار است.

وی با تاکید بر اینکه ورود و نفوذ میلیون‌ها تن پلاستیک و ذرات آن به آب اقیانوس‌ها سبب مرگ آبزیان و نابودی صخره‌های مرجانی می‌شود تصریح کرد: این ذرات پلاستیکی مجدد به چرخه آب و غذای انسان‌ها بازگشته و به دلیل وجود مواد شیمیایی و سمی در ساختار آنها، ریسک ابتلا به انواع سرطان‌ها و بیماری‌های گوارشی در افراد را بالا می‌برد.

دبیر کانون ایمن شهر هگمتان اضافه کرد: پلاستیک‌ها در صورتی که به عنوان زباله دفن شوند، به علت تجزیه آرام و کند در محل‌های دفن می‌توانند سبب تشکیل شیرابه و نفوذ آن به آب‌های زیرزمینی شوند که این شیرابه شامل ترکیباتی نظیر فلزات سنگین و سایر ترکیبات خطرناک است که جزو ترکیبات زیان‌آور برای محیط زیست به شمار می‌روند.

وی ادامه داد: مواد پلاستیکی و پلیمری به علت ساخته شدن از منابع نفتی و دارا بودن مواد با پایه نفتی و خاصیت تجزیه ناپذیری، در خاک باقی مانده و به این ترتیب مواد شیمیایی آنها به تدریج از طریق خاک وارد زنجیره غذایی انسان می‌شود.

اوسط خاطرنشان کرد: علاوه بر اثرات کیسه‌ها و ظروف پلاستیکی روی محیط زیست، آنچه حائز اهمیت است، سلامت انسان هاست، امروزه مصرف بیش از حد و نابجا از این مواد، خطرات جبران ناپذیری را برای سلامت انسان به همراه دارد.

وی بیان کرد: استفاده از ساک‌های خرید پارچه‌ای که قابل استفاده مجدد و مداوم هستند و می‌توان از آنها برای حمل اقلام سنگین‌تر استفاده کرد، می‌تواند بسیار مورد استفاده قرار گیرد.

دبیر کانون ایمن شهر هگمتان با اشاره به کیسه‌های سازگار با محیط زیست که به طور طبیعی قابل تجزیه هستندافزود: این کیسه‌ها ۴۶ درصد کمتر از کیسه‌های پلاستیکی ترکیبات پایه نفتی و رزینی دارند و در فرآیند تولید کیسه‌های سازگار با محیط زیست ۴ برابر انرژی کمتر و ۶ برابر آب کمتری نسبت به تولید کیسه‌های کاغذی مصرف می‌شود.

 تلاش‌ زیادی در تولید مواد ضد میکروبی صورت می‌گیرد که می‌توان با صنعت پارچه‌بافی ادغام کرد

وی با بیان اینکه در آغاز همه‌گیری کرونا شاهد روایت‌هایی از پیامدهای زیست‌محیطی آن از جمله آسمان‌های آبی شهرهای آلوده بودیم گفت: کاهش انتشار کربن و در نهایت شوخی‌هایی درباره بهبود وضعیت طبیعت را در این ایام شاهد بودیم اما هرچقدر محدودیت‌ها کمتر شد مصرف بیشتر پلاستیک مجدد به طبیعت بازگشت.

اوسط با بیان اینکه در پی همه‌گیری کرونا استفاده از پلاستیک در برخی از بخش‌ها اجتناب‌ناپذیر بوده است یادآور شد: در نظام درمان، تقاضا برای تجهیزات محافظتی شخصی نظیر ماسک، دستکش، عینک محافظ و غیره آن هم به شکل یک ‌بار مصرف به‌ سرعت بالا رفته است.

دبیر کانون ایمن شهر هگمتان با تاکید بر اینکه چنین افزایشی در مصرف پلاستیک تنها محدود به حوزه‌های پزشکی و درمانی نمی‌شود خاطرنشان کرد: غذاخوری‌ها، ادارات و فروشگاه‌ها نیز به‌ امید جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا اقدام به نصب محافظ‌های ضخیم پلاستیکی کرده‌اند که این محصولات یکبار مصرف نبوده و مشخص نیست بعد از پایان رسیدن این بحران، چطور می‌توان آنها را از بین برد.

وی با بیان اینکه مقوله‌ سلامت، ایمنی و بهداشت از اهمیت حیاتی برخوردارند اما نباید به قیمت نابودی محیط زیست تمام شود تصریح کرد: راه‌های زیادی برای جلوگیری از افزایش تولید و مصرف پلاستیک وجود دارد به طوری که به‌ جای تاکید بر استفاده از لوازم یک بار مصرف باید از لوازم چند بار مصرف و یا ماسک‌هایی با قابلیت شستشو استفاده کنیم.

اوسط با اشاره به اینکه تلاش‌های زیادی در حوزه تولید مواد ضد میکروبی صورت می‌گیرد که می‌توان آنها را با صنعت پارچه‌بافی ادغام کرد افزود: می‌توان از این مواد به‌ عنوان لایه‌های پوشش سطح استفاده کرد
اما پیامدهای اقتصادی همه‌گیری بعد دیگر مشکلات را تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه محدودیت‌های جابه‌جایی که در طول همه‌گیری کرونا وضع شد، سبب کاهش تاریخی قیمت نفت شد بیان کرد: کاهش قیمت نفت منجر به ارزان‌تر شدن پلاستیک خام در قیاس با پلاستیک‌های بازیافتی شده است.

 پلاستیک تنها برای کالاهای ضروری نظیر کالاهای پزشکی مورد استفاده قرار گیرد 

دبیر کانون ایمن شهر هگمتان خاطرنشان کرد: سرنوشت پلاستیک همچون سیاره ما در گرو تصمیم‌گیری دولت‌ها در تعیین اولویت‌ها و مسئولیت پذیری مردم در ایفای نقش شهروندانی آگاه است و شرکت‌های تولیدی و سیاست‌های دولت‌ باید برای حذف پلاستیک از زنجیره کالاهای دورریختنی و صنایع بسته‌بندی اقدامات موثری انجام دهند.

وی تاکید کرد: باید این موضوع مدنظر باشد که پلاستیک تنها برای کالاهای ضروری نظیر کالاهای پزشکی مورد استفاده قرار گیرد و در انتهای راه نیز از طریق بازیافت، به چرخه مصرف برگردند و این تنها راهی است که باعث توقف آلوده‌سازی محیط زیست می‌شود.

اوسط با تاکید بر اینکه دولت‌ها باید با برنامه‌ریزی از ایجاد بحران‌های محیط زیستی جلوگیری کرده و زمینه‌های حل مشکلات را فراهم آورند گفت: باید تک تک افراد جامعه نسبت به این مسائل، احساس مسوولیت کنند و وظایف شهروندی خود را به جا آورده و بی‌تفاوت از کنار مسائل عبور نکنند چرا که داشتن محیط زیست مطلوب، امری دو سویه بوده و در صورت حذف مسئولیت هر یک از طرفین( مردم یا مسوولان)، هدف اصلی محقق نمی‌شود.

انتهای پیام/۸۹۰۰۳/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول