اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

دیدگاه رؤسای دانشگاه‌ها در نشست مجازی با وزیر علوم

تعدادی از رؤسای دانشگاه‌های شرکت‌کننده در نشست مجازی با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاونان وزارتخانه به طرح دیدگاه‌های خود در خصوص برنامه‌ریزی آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰_۱۳۹۹ پرداختند.

دیدگاه رؤسای دانشگاه‌ها در نشست مجازی با وزیر  علوم

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، تعدادی از رؤسای دانشگاه‌های شرکت‌کننده در نشست مجازی با منصور غلامی ، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاونان وزارتخانه به طرح دیدگاه‌های خود در خصوص برنامه‌ریزی آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰_۱۳۹۹ پرداختند.

در این نشست ابتدا هوشنگ طالبی، رئیس دانشگاه اصفهان در سخنانی گفت: با توجه به شرایط موجود احتمالاً ترم آینده هم به شکل غیرحضوری برگزار شود و انتظار ما این است که هماهنگی‌هایی در سطح ملی با سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها انجام شود، از جمله سازمان برنامه و بودجه جهت تامین بودجه ویژه برای دانشگاه‌ها از جهت تهیه زیرساخت‌ها و با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از جهت افزایش پهنای باند و با بسیج و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از جهت تامین وسایل بهداشتی و همچنین سعی شود که اختیارات دانشگاه‌ها جهت پاره‌ای امور از جمله تاریخ شروع سال تحصیلی افزایش پیدا کند.

وی افزود: بهتر است برای ترم تابستان برنامه‌ریزی کنیم که کلاس‌های عمومی را بیشتر در این ترم ارائه کنیم و در خصوص واگذاری خوابگاه‌ها از طرف وزارت علوم یک دستورالعمل واحدی تهیه و در اختیار دانشگاه‌ها قرار گیرد.

*استفاده از اینترنت رایگان و افزایش باند از نیازهای اصلی در آموزش مجازی

میررضا مجیدی رئیس دانشگاه تبریز گفت: ایجاد اینترنت رایگان، افزایش پهنای باند و تقویت زیرساخت‌ها از بسترهای مهم در ارائه خدمات آموزش غیرحضوری است و تخصیص بودجه ویژه در این ایام کرونایی به ما کمک می‌کند که بهتر و قوی‌تر در این مسیر قدم برداریم.

رئیس دانشگاه تبریز افزود: ما از اوایل اسفند ماه سال گذشته مجموعه‌ای از دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی را گردهم آوردیم تا تصمیمات مشترکی گرفته شود و از خرد جمعی استفاده شود و کلیه دروس تئوری به صورت مجازی انجام شد و ۹۳ درصد دانشجویان در امتحانات مشارکت داشتند و امتحان زبان و امتحانات دفاعیه را نیز برگزار کردیم.

*ارائه مشاوره به دانشجویان و استفاده از دانشجویان کارشناسی ارشد به عنوان کمک دستیار

سعداله نصیری قیداری رئیس دانشگاه شهید بهشتی در این نشست با اشاره به فعالیت‌های دانشکده روانشناسی این دانشگاه گفت: دانشکده روانشناسی بحث مشاوره به دانشجویان و خانواده‌های آنان را در این دوران برعهده گرفت و از دانشجویان کارشناسی ارشد نیز به عنوان کمک دستیار جهت کلاس‌های حل تمرین استفاده کردیم که نتایج خوبی دربرداشت.

وی افزود: ما هنوز ثبت‌نام و حضور ورودی‌های جدید را به شکل غیرحضوری تجربه نکرده‌ایم و باید کاهش الزام حضور دانشجویان را داشته باشیم و سعی کنیم سیستم آموزش ترکیبی همزمان صورت گیرد، به طوری که زمانی که دانشجویان خوابگاهی در دانشگاه حضور دارند سایرین از آموزش آنلاین استفاده کنند.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت: حضور حداکثری اساتید در دانشگاه‌ها، انباشته نشدن کارها برای ترم‌های بعد، تقویت زیرساخت‌ها، استانداردسازی آموزش‌های غیرحضوری و اختصاص بودجه‌ای ویژه جهت دوره‌های غیرحضوری از جمله مسائل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

نصیری قیداری با اشاره به بحث خوابگاه‌ها گفت: ما حدود ۲۰ هزار دانشجو داریم که ۵۰۰۰ نفر از خوابگاه استفاده می‌کنند لذا بحث فضاسازی در خوابگاه‌ها بحث تغذیه دانشجویان خوابگاهی و همچنین تهیه یک نرم افزار واحد برای آموزش‌های مجازی از اموری هستند که به بودجه ویژه‌ای نیاز دارند.

* ایجاد سامانه‌ای برای اعمال تغییرات آموزشی در دانشگاه

حمید محمدزاده رئیس دانشگاه علم و فناوری مازندران گفت: ما در دانشگاه از چند سال پیش زیرساخت‌های آموزش از راه دور را فراهم کرده بودیم و از اسفند سال گذشته توانستیم به سرعت کلاس‌های آنلاین را برگزار و برای کسانی که به اینترنت دسترسی نداشتند محتوی آموزشی را به شکل آفلاین هم در دسترس قرار دهیم.

وی افزود: سامانه آموزشی که طراحی کردیم به گونه‌ای است که تمام کلاس‌ها در آن ضبط و آرشیو می شود و به راحتی می‌توانیم تغییرات را در نحوه برگزاری کلاس‌ها اعمال کنیم و سیستم حضور و غیاب دانشجویی با این سامانه در ارتباط است و اکنون برای آغاز سال تحصیلی جدید هم برنامه‌ریزی و طرح محتوای درسی ایجاد شده است و برای برگزاری کلاس‌های غیرحضوری کاملاً آمادگی داریم.

*انجام ارزیابی‌های مستمر باعث بهبود کیفیت علمی دانشجویان

رحمت صادقی رئیس دانشگاه کردستان به نکاتی در خصوص سیستم آموزش غیرحضوری اشاره کرد و گفت: تقویت زیرساخت‌ها، ارائه اینترنت رایگان، افزایش پهنای باند، اضافه شدن سیستم آموزش غیرحضوری به چارت سازمانی دانشگاه‌ها، افزایش واحدهای ترم تابستانی، استانداردسازی امتحانات، توانمندسازی اساتید برای کار در فضای مجازی، شیفت‌بندی آزمایشگاه‌ها جهت ارائه واحدهای عملی از نکات حائز اهمیت در بحث آموزش‌های مجازی است.

*برگزاری کلاس‌های مجازی از افتخارات بزرگی است که در دوران کرونا به انجام رسید

کامبیز مینایی رئیس دانشگاه جهرم گفت: برگزاری ۱۴ هزار ساعت کلاس مجازی برای ۲۰۰۰ هزار دانشجو در این دانشگاه از افتخارات بزرگی است که توانستیم در فرصت کمی به انجام برسانیم و پیش‌بینی‌های لازم را برای مهرماه انجام داده‌ایم.

وی افزود: البته در این راه مشکلاتی هم وجود دارد که نیاز به بودجه برای تهیه زیرساخت‌ها و خوابگاه‌های خودگردان از آن جمله هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول