اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولاتی بود از غیرقانونی خواندن جنایت آمریکا در ترور شهید سلیمانی از سوی گزارشگر ویژه سازمان ملل، تا عصبانیت آمریکایی‌ها و همچنین تداوم جوسازی‌ها درباره سند همکاری ایران و چین.

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولاتی بود از غیرقانونی خواندن جنایت آمریکا در ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی از سوی گزارشگر ویژه سازمان ملل تا عصبانیت آمریکایی‌ها از این گزارش و از سوی دیگر جوسازی‌ها در خصوص سند جامع همکاری ۲۵ ساله ایران و چین.

*غیرقانونی خواندن ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی

خانم «اَگنِس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل سه‌شنبه ۱۷ تیر ماه در گزارشی، جنایت آمریکا در ترور سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده سابق نیروی قدس سپاه و ابومهدی المهندس معاون الحشد الشعبی را غیرقانونی و نقض منشور ملل متحد توصیف کرد.گزارشگر ویژه سازمان ملل گزارش خود درباره ترور سپهبد سلیمانی را در شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه کرد و کشورهای مختلف نیز به اقدام آمریکا واکنش نشان دادند.

این گزارش واکنش آمریکایی‌ها را به همراه داشت، در همین خصوص جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق آمریکا سه‌شنبه ۱۷ تیر ماه در توئیتر نوشت: «انتقاد جدید از سوی سازمان ملل که در آن حمله به [سردار] سلیمانی غیرقانونی تلقی شده، بی‌اساس است. درست به همین دلیل است که از شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج شدیم. ما به یک مرجع بالاتر در سازمان ملل جواب نمی‌دهیم و درباره نحوه اجرای قانون آمریکا هم به موعظه کسی نیاز نداریم.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز چهارشنبه ۱۸ تیر ماه در بیانیه‌ای با لحنی عصبانی از گزارش سازمان ملل متحد انتقاد کرد.

از سوی دیگر اسماعیل بقایی هامانه نماینده جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل در ژنو در حالی در نشست شورای حقوق بشر به ایراد سخنرانی پرداخت که قاب عکس سپهبد سلیمانی و همراهانش در کنار دستش قرار داشت و سپهبد شهید سلیمانی را نماد یک دولت مستقل و تبلور روح یک ملت پرافتخار خواند و گفت: ترور وحشیانه وی احساسات و روح ملت ایران را جریحه‌دار کرد. البته در میانه سخنان بقایی هامانه، پلیس امنیت حاضر در نشست، قاب عکس را از روی میز برداشت.

 

 

در نشست روز پنجشنبه شورای حقوق بشر هیچ کدام از حاضران از جنایت آمریکا در ترور فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران ایران حمایت نکردند.

مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا هم در توئیتی که حاکی از عصبانیت وی از گزارش سازمان ملل درباره به شهادت رساندن سردار سلیمانی بود، این گزارش را رد کرد.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در واکنش به عصبانیت آمریکایی‌ها از این گزارش، با بیان اینکه ترس رژیم آمریکا از مرام و آرمان شهید سلیمانی پس از شهادتش حتی بیشتر از دوره حیات آن قهرمان شده، گفت: ترور سپهبد سلیمانی ثابت کرد که داعش و تروریسم بخشی از بازی آمریکا برای چپاول منطقه بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در توئیتی ترور بزدلانه شهید سپهبد سلیمانی را نقض آشکار منشور ملل متحد خواند و گفت: نه فراموش می‌کنیم و نه می‌بخشیم.

 

 

از دیگر تحولات هفته گذشته برگزاری نشست پیگیری سیاسی و حقوقی پروندده ترور شهید سلیمانی و همراهانش در صبح شنبه ۱۴ تیر ماه در محل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بود که در همین خصوص علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در اظهاراتی عنوان کرد: بغض و کینه آمریکا و رژیم صهیونیستی نسبت به شهید سپهبد قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس به دلیل نقش بی بدیل آنان در مبارزه با تروریسم تکفیری در منطقه و رسوا کردن نمایش ضد تروریستی آمریکا بود.

وی ترور شهید سلیمانی را بزرگ‌ترین هدیه آمریکا به تروریسم تکفیری و حامیانش برشمرد.

در هفته‌ای که گذشت، یکی از قانونگذاران عراق از دستگاه قضایی این کشور خواست علیه رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل ترور شهید سلیمانی و المهندس قرار تعقیب قضایی صادر کند.

مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نیویورک روز جمعه ۲۰ تیر ماه در جلسه مجازی تروریسم، تنها مسیر مبارزه با تروریسم را تقویت چندجانبه گرایی از طریق افزایش همکاری بین‌المللی و پاسخ دسته جمعی به تروریسم برشمرد و ترور وحشیانه شهید قاسم سلیمانی را مصداق بارز تروریسم دولتی و نقض فاحش اصول اساسی حقوق بین‌الملل خواند.

*جوسازی‌ها درباره سند جامع همکاری ایران و چین

در هفته‌ای که گذشت جوسازی‌ها علیه سند جامع همکاری ایران و چین ادامه داشت و در همین خصوص سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه ۱۷ تیر ماه در واکنش به جوسازی‌ها در این خصوص گفت:نه از واگذاری جزایر ایرانی خبری است و نه حضور نیروی نظامی و نه سایر موهومات.

 

 

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پی انتشار پیش نویسی در فضای مجازی در خصوص این سند گفت تا قبل از نهایی شدن مذاکرات ایران و چین هیچ متنی اعتبار ندارد و ادعاهایی چون اجاره جزایر ایرانی در خلیج فارس، انحصار فروش نفت با قیمت‌های پایین، استقرار نیروهای مسلح و غیره را مضحک خواند.

عباس موسوی در گفت‌وگویی نیز نگاه ایران به رابطه با چین را منافع محور و درازمدت خواند و گمانه‌زنی‌ها و دروغ پردازی‌ها درباره سند جامع همکاری ۲۵ ساله دو کشور را دارای ریشه خارجی برشمرد.

از سوی دیگر غلامرضا انصاری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در اظهاراتی رابطه ایران و چین را برجسته خواند و گفت که چین تنها کشوری است که رسما از ایران نفت می‌خرد.(اینجا بخوانید)

*ادامه تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا در هفته‌ای که گذشت، با لحنی تحکم‌آمیز از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند.

 

 

وزیر امور خارجه آمریکا پیش از این نیز بار دیگر خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران توسط شورای امنیت شده بود.

وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۱۹ تیر ماه هم عنوان کرد که کشورش به تأمین امنیت برای کشورهای عربی در برابر توانمندی‌های موشکی ایران پایبند است.

از سوی دیگر، کمیته اعتبارات مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه ۱۹ تیر ماه طرحی را به تصویب رساند که خواستار در نظر گرفتن بودجه علیه برنامه هسته‌ای ایران است.

نماینده آمریکا در سازمان ملل در مصاحبه‌ای پنجشنبه ۱۹ تیر ماه بار دیگر بر ادامه تلاش‌های این کشور برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران تأکید کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز در هفته‌ای که گذشت در بیانیه‌ای شرکت آمازون را به نقض تحریم‌های یکجانبه این کشور علیه ایران متهم کرد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز ابراز امیدواری کرد چین و روسیه قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را وتو نکنند.

در همین خصوص میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه تأکید کرد آمریکا هرگز در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران موفق نخواهد شد.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین ۱۴ تیر ماه بر عدم پنهان‌کاری ایران در خصوص برنامه هسته‌ای خود و هم‌چنین تعهد تهران به «ان‌پی‌تی» تاکید کرد و در اظهاراتی دیگر از تمامی طرف‌های توافق هسته‌ای خواست تا تمامی موضوعات برجام را در کمیسیون مشترک حل و فصل کنند.

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی همچنین در وین روز سه‌شنبه ۱۷ تیر ماه در پیامی در توئیتر به تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و اقدام واشنگتن در فروش تسلیحات خود به کشورهای غرب آسیا اشاره کرد.

سخنگوی وزارت خارجه انگلیس غروب شنبه ۱۴ تیر ماه نسبت به  نامه اخیر «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران به «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که طی آن یک بار دیگر موارد عدم پایبندی کشورهای اروپایی را طبق بند ۳۶ برجام به کمیسیون مشترک جهت حل و فصل ارجاع داد، واکنش نشان داد و گفت: «انگلیس به برجام متعهد است، اما این توافق با عدم پایبندی سیتماتیک ایران در خطر قرار دارد.اگر ایران خواستار منفعت از برجام است باید تعامل سازنده با طرح پیشنهادی سه کشور اروپایی (ساز و کار حل اختلاف) داشته و بر اساس توافق، تعهدات خود را اجرا کند.»

اولیانوف دوشنبه ۱۶ تیر ماه هم در پیامی تأکید کرد که تمامی اعضای برجام باید با کنار گذاشتن اختلافات به کمک یکدیگر درخصوص چگونگی حفظ برجام همکاری کنند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران ۱۴ تیر ماه در پیامی در توئیتر خبر داد که ایران تاکنون دست کم ۶ بار ساز و کار حل اختلاف در برنامه جامع اقدم مشترک را فعال کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین سه‌شنبه ۱۷ تیر ماه بار دیگر تأکید کرد آمریکا مقصر تنش‌های فعلی بر سر برجام است.

«دونالد ادوین نیوچترلین» دیپلمات سابق آمریکایی و استاد روابط بین‌الملل هم در هفته‌ای که گذشت عنوان کرد که جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات و دونالد ترامپ رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه این کشور در مسائل سیاست خارجی شامل ایران، آن چنان تفاوتی ندارند.

 «بردلی بلیکمن» مشاور «جورج بوش» رئیس جمهور اسبق آمریکا گفت که تا زمانی که ایران رفتار خود را تغییر ندهد، هیچگونه عادی سازی روابط بین واشنگتن و ایران صورت نخواهد پذیرفت.

جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در مصاحبه با یک رسانه هندی گفته خروج از برجام روز خوشحال‌کننده‌ای برای او در دوران حضورش در دولت آمریکا بوده است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه ۱۶ تیر ماه در نشست مجازی گفت‌وگوی مدیترانه‌ای گفت که نجات توافق هسته‌ای برجام ممکن است.

هیأت وزرای عربستان سعودی به ریاست شاه این کشور در جلسه‌ای بر لزوم برخورد با برنامه هسته‌ای و بالستیکی ایران تأکید کرد.

* اظهارات صهیونیست‌ها درباره حادثه رخ داده در نطنز

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی یکشنبه ۱۵ تیر ماه در پاسخ به سوالی درباره حادثه رخ داده در سایت نطنز گفت سیاست همیشگی این رژیم ممانعت از دست‌یابی ایران به توانایی‌های هسته‌ای است و بهتر است اقدامات در این راستا ناگفته بماند.

 

 

«عاموس یادلین» ژنرال سابق رژیم صهیونیستی روز یکشنبه ۱۵ تیرماه در اظهاراتی گفت، این رژیم باید برای هرگونه اقدام احتمالی ایران آماده باشد.اظهارات این مقام صهیونیست در واکنش به حادثه اخیر آتش سوزی در سایت نطنز مطرح شده است.

سفیر جدید رژیم صهیونیستی در سازمان ملل و آمریکا به چالش‌های فراروی تل آویو از جمله ایران و یهود ستیزی اشاره کرد و گفت: انتظار چالش‌های زیاد از جمله با ایران را داریم.

وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی اذعان کرد، یک مسئول در نهادهای امنیتی این رژیم گفته، تل‌آویو مسئول حادثه هفته گذشته در تأسیسات نطنز ایران است.

یک مقام ارشد وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه خواستار اجتناب از گمانه‌زنی درباره حادثه نطنز شد.

در هفته‌ای که گذشت خبری منتشر شد مبنی بر وقوع انفجار در سایت هسته‌ای شهید رضایی نژاد که در همین خصوص سازمان انرژی اتمی وقوع انفجار در سایت هسته‌ای شهید رضایی نژاد را تکذیب و اعلام کرد:هیچ حادثه‌ای در این مجتمع هسته‌ای رخ نداده است.

*حضور ظریف در مجلس

از دیگر تحولات هفته گذشته حضور محمدجواد ظریف در صحن علنی مجلس یازدهم بود. وزیر خارجه روز یکشنبه ۱۵ تیر ماه در نشست علنی مجلس با تاکید بر اینکه تمام تلاش‌مان را برای کاهش فشار اقتصادی معطوف کرده‌ایم، گفت: ما در وزارت امور خارجه وظیفه مستقیم در اقتصاد نداریم اما تلاش کرده‌ایم تسهیلگر باشیم.(اینجا بخوانید)

 

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه ۱۶ تیر ماه در نشستی که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در وزارت امور خارجه برگزار شد، طی اظهاراتی گفت: بالندگی و توانمندی‌های ایران است که برای آمریکا و رژیم صهیونیستی نگرانی ایجاد کرده است.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه نیز در این نشست با بیان این که به دلیل ناکام بودن سیاست فشار حداکثری، آمریکایی‌ها در ۶ ماه اخیر فشار حداکثری خود را به حد اعلای خود رسانده‌اند، گفت: در حال حاضر، مهمترین هدف آمریکا، بردن مجدد ایران به شورای امنیت است و همه ظرفیت‌ و توان خود را بسیج کردند و این بازی خطرناکی است و اگر ما در این بازی گرفتار شویم، خسارات راهبردی برای ایران خواهد داشت.

محسن بهاروند معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم در این نشست گفت: آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌خواهند ایران را برای سرمایه‌گذاری و برقراری ارتباط ناامن جلوه دهند.

غلامرضا انصاری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در نشست مزبور طی اظهاراتی عنوان کرد:‌ برای دور زدن محدودیت‌های دریایی بر ترانزیت جاده‌ای متمرکز شویم.

* تکذیب ادعای آمریکایی‌ها

در هفته‌ای که گذشت، تحلیلگر مطرح اندیشکده بروکینگز در یادداشتی با اشاره به آثار جنگ یمن روی اقتصاد عربستان سعودی نوشت که ایران پیروز این جنگ شده است.

عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه ۱۹ تیر ماه ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر توقیف شناور ایرانی حامل سلاح به یمن را تکذیب کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین در توئیتی عنوان کرد: همزمان با تلاش غیرقانونی رژیم آمریکا برای تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی ایران، ایالات متحده با آن سابقه طولانی راهزنی، یک «قایق حامل سلاح» کشف و ضبط می‌کند. چه تصادفی! حقه‌ای قابل انتظار، اما رنگ‌باخته.

*هواپیمای اوکراینی

معاون وزیر خارجه اوکراین سه‌شنبه ۱۷ تیرماه اعلام کرد که این احتمال وجود دارد که دیر یا زود از ایران در دادگاه بین‌المللی شکایت کنیم.

سفارت کشورمان در کی یف نیز در بیانیه‌ای با بیان اینکه آمادگی طرف ایرانی برای آغاز مذاکرات از ۲۰ جولای به بعد درباره هواپیمای اوکراینی به اوکراین اعلام شده، عنوان کرد: نه موضوعی برای پنهان کردن داریم و نه دلیلی برای عدم همکاری با اوکراین.(بیشتر بخوانید)

* سایر تحولات در حوزه سیاست خارجی

یک مقام دولت انگلیس سه‌شنبه ۱۷ تیر ماه از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از شهروندان افغانستانی مقیم ایران تشکر و قدردانی کرد.

مجید تخت روانچی نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای به گوترش خواستار کمک دبیرکل سازمان ملل برای روشن شدن سرنوشت چهار دیپلمات ربوده شده ایرانی شد.

 

 

سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد هم اقدام جنایتکارانه ترور «هشام الهاشمی»، کارشناس مسائل امنیتی را محکوم کرد.

ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد روز سه‌شنبه ۱۷ تیر ماه عنوان کرد: بعید می‌دانم امسال عراق زوار خارجی اربعین از ایران و دیگر کشورها را بپذیرد.

سفیر انگلیس در بغداد هم در گفت‌وگو با یک شبکه آمریکایی، از ترور سیاسی کارشناس امور امنیتی و استراتژیک عراق به عنوان فرصتی برای اتهام‌زنی به ایران و هجمه به سازمان الحشد الشعبی استفاده کرد.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو در هفته‌ای که گذشت، طی اظهاراتی عنوان کرد: از زمان اجرایی شدن موافقتنامه ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، حجم تجارت خارجی بین دو طرف به بیش از دو میلیارد و ۴۱۷ میلیون دلار رسیده است.

در هفته‌ای که گذشت، وزیر صنعت لبنان در دیدار با سفیر ایران از حمایت‌های تهران قدردانی کرد و در ادامه از رویکرد دولت لبنان برای برقراری روابط اقتصادی با شرق با هدف تقویت اقتصاد سخن گفت.

عباس باقرپور اردکانی سفیر آکردیته جمهوری اسلامی ایران در اسلواکی نیز در هفته‌ای که گذشت، رونوشت استوارنامه خود را تقدیم وزیر خارجه این کشور کرد.

 

 

بهرام قاسمی سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس در هفته‌ای که گذشت، در نامه‌ای ضمن تبریک به نخست وزیر جدید فرانسه، نسبت به گسترش روابط ایران و فرانسه ابراز امیدواری کرد.

فرمانده سازمان آمریکایی سنتکام در هفته‌ای که گذشت، با ابراز نگرانی از گزارش نیویورک‌تایمز مبنی بر مشوق مالی مسکو برای هدف گرفتن نظامیان آمریکایی در افغانستان، گفت، مدرک کافی برای اثبات این ادعا وجود ندارد.

فرمانده نیروهای تروریست آمریکایی در منطقه روز جمعه نیز عنوان کرد که ایران برنامه‌های درازمدتی برای بیرون راندن آمریکا از منطقه دارد.(اینجا بخوانید)

وزیر دفاع آمریکا در اظهاراتی بدون اشاره به حضور غیرقانونی و تحرکات نظامی واشنگتن در آب‌های خلیج فارس و دریای چین جنوبی، مدعی نقش داشتن این کشور در تامین امنیت این آبراه‌ها و ممانعت از اقدامات تهاجمی ایران و چند کشور دیگر شد.

پایگاه خبری دیلی بیست از وجود یک شبکه جعلی رسانه‌ای وابسته به امارات برای انتشار مطالب علیه ایران، قطر و ترکیه در رسانه های مختلف خبر داد.

سیدمحمدعلی حسینی سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان با اشاره به خروج رسمی آمریکا از سازمان جهانی بهداشت عنوان کرد: اشتباه بعد از اشتباه، ما به حماقت آنها عادت کرده‌ایم.

 

 

رئیس جدید گروه دوستی ارمنستان و ایران که با تصمیم شورای پارلمان این کشور منصوب شد، ضمن تاکید بر روابط برادرانه دو کشور، مولفه اقتصادی را در همکاری تهران و ایروان برجسته توصیف کرد.

یک شرکت حقوقی آمریکایی نیز اعلام کرد که دادگاهی در واشنگتن، ایران را به ادعای دست داشتن در حادثه‌ای به سال ۱۹۹۶ در عربستان سعودی، به پرداخت ۸۷۹ میلیون دلار غرامت محکوم کرده است.

وزیر دفاع سوریه و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران یک توافقنامه همه‌جانبه در زمینه همکاری نظامی امضا کردند.

شعبان مشاور بشار اسد گفت که دولت سوریه گزینه‌های متعددی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا دارد و امضای تفاهم نامه نظامی بین ایران و سوریه اولین گام است.

یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا جمعه به امضای توافقنامه همکاری نظامی بین ایران و سوریه واکنش نشان داد.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو ابراز امیدواری کرد که پروژه‌های مشترک ایران و روسیه در زمینه انرژی، حمل و نقل، کشاورزی و تجارت با رفع بوروکراسی اداری زودتر به نتیجه برسد.

در دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران و معاون وزیر خارجه روسیه تحولات منطقه از جمله سوریه، عراق و فلسطین مورد بحث و گفت‌و‌گو قرار گرفت.

نقش ایران در حمایت منطقه از روند صلح افغانستان یکی از موضوعاتی بود که در دیدار بهادر امینیان با حمدالله محب مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز در هفته‌ای که گذشت، با بشار الاسد رئیس جمهور سوریه در دمشق دیدار و در مورد همکاری‌های دوجانبه رایزنی کرد.

یک رسانه آمریکایی هم گزارش داد امارات طرح ارائه ‌شده از سوی دولت آمریکا برای حل بحران در روابط قطر با کشورهای عربی را ناکام گذاشته است.

یک روزنامه آمریکایی هم مدعی شد رژیم صهیونیستی و آمریکا راهبرد جدیدی علیه ایران طراحی کرده‌اند.

برایان هوک نماینده دولت آمریکا در امور ایران در نشستی در روز جمعه از توسعه روابط ایران و ونزوئلا ابراز نگرانی کرد.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز دوشنبه ۱۶ تیر ماه در پی وقوع سیل و رانش زمین، با دولت و مردم ژاپن و خانواده‌های مصیبت دیده ابراز همدردی کرد.

معاون فرماندهی عملیات مشترک عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که عملیات پاکسازی عناصر سازمان تروریستی داعش در خط مرزی با ایران آغاز شده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول