اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

چهارمحال و بختیاری

استمداد مدیرکل ارشاد برای گسترش حجاب/ مقابله با بدحجابی عزم عمومی را می‌طلبد

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری، گفت: 28 دستگاه فرهنگی در استان در بحث عفاف و حجاب مکلف و متولی هستند.

استمداد مدیرکل ارشاد برای گسترش حجاب/ مقابله با بدحجابی عزم عمومی را می‌طلبد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، 21 تیرماه روز حجاب و عفاف است؛ همان موضوعی که امروز به یکی از معضلات اصلی کشور در حوزه فرهنگی تبدیل شده است.

نبود لباس مناسب و منطبق بر ارزش‌های انسانی و اسلامی در بازار، عدم نظارت بر پوشش، تبلیغات ضدفرهنگی دشمنان، گرانی لباس‌های مذهبی مانند چادر و... عواملی هستند که امروزه در آسیب‌شناسی وضعیت نامناسب پوشش در جامعه به آن‌ها برخورد می‌کنیم.

اما به هر حال، حجاب از وضعیت اصلی خود فاصله گرفته و به سمت و سوی پوشش غربی گرایش پیدا کرده است. عوامل زیادی در این امر دخالت دارند که برخی از آنها را از زبان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری می‌خوانیم. ابراهیم شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد به وضعیت حجاب و عفاف در سطح جامعه در استان چهارمحال و بختیاری پرداخت و راه حل‌هایی را بیان کرد که در ذیل به آن می‌پردازیم:

فارس: وضعیت حجاب در جامعه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

ابراهیم شریفی: ما از شرایط روز جامعه راضی نیستیم و مسائلی که تحت عنوان عفاف و حجاب می‌بایست رعایت شود، در حدی رعایت نمی‌شود که مورد تأیید ما باشد. طبیعتاً یکی از دغدغه‌های اصلی همین بوده که در این مدت کوتاهی که در خدمت هم‌استانیان عزیز هستم، پیگیری‌هایی کرده‌ام ولی متأسفانه به دلیل شرایط کرونایی برنامه‌های مد نظر در این حوزه و اجرای آن‌ها در سطح شهر به تعویق افتاده‌ است.

مشکلات و مسائل عفاف و حجاب واقعاً دغدغه ماست و جلساتی را با متولیان مسائل فرهنگی برگزار کردیم و این جلسات همچنان ادامه دارد و پیگیر راهکارهایی هستیم که با اجرای هرچه بیشتر برنامه‌های فرهنگی، مشکلات عفاف و حجاب را مرتفع کنیم.

فارس: به نظر شما علت مشکل بدحجابی در جامعه چیست؟

شریفی: نمی‌توان به یک دلیل اشاره کرد؛ نوع فرنگ مصرف‌گرایی حاکم بر جامعه، فضای مجازی موجود و محتوایی که در این فضاها وجود دارد، ماهواره و شبکه‌های بیگانه، نوع برنامه‌های اجرا شده در سطح جامعه نوع پوشش عرضه شده در سطح جامعه از جمله دلایل این مشکل بدحجابی است که باید نظارت شوند و نوع پوششی که در جامعه عرضه می‎‌شود، متناسب با فرهنگ و آداب و رسوم کشور ایران اسلامی باشد. بهترین راه حل بدحجابی در جامعه، پیاده‌سازی، تأکید و تکرار برنامه‌های فرهنگی به صورت مستمر است به صورتی که در معرض دید عموم باشد نه اینکه تعداد محدودی در یک بازه زمانی کوتاه آن‌ها را ببینند.

اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و سایر دستگاه‌های فرهنگی باید برنامه‌های خود را در راستای عفاف و حجاب در معرض دید مردم قرار دهند تا اثرات مشکلات موجود و خوراک تبلیغاتی بیگانه را کمرنگ کنیم و به عفت و حجاب اسلامی به عنوان یکی از دستورات مهم قرآنی بهتر بپردازیم.

فارس: امروزه متولی حجاب در جامعه کدام دستگاه است؟ آیا دستگاهی به طور ویژه و خاص مسؤولیت حجاب را بر عهده دارد؟

شریفی: یک دستگاه خاص در این امر مهم نیست بلکه در آیین‌نامه‌ای که برای دستگاه‌های فرهنگی و غیر فرهنگی مشخص کرده‌اند، 28 دستگاه را مکلف کرده‌اند که در بحث عفاف و حجاب برنامه‌ریزی کنند. اگر واقع‌بینانه به موضوع نگاه کنیم و دغدغه‌مند باشیم، یک دستگاه را متولی این امر مهم نمی‌دانیم. هم‌افزایی و هماهنگی دستگاه‌ها در بحث عفاف و حجاب و جدا از موازی‌کاری تأثیر بسزایی در این مسئله خواهد داشت.

فارس: برنامه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال جاری برای گسترش حجاب در بین زنان استان چه بوده‌است؟

شریفی: همه برنامه‌های ما در راستای عفاف و حجاب منوط بر این است که این ویروس کرونا از بین رفته و سلامتی به استان برگردد. زیرا برنامه‌ها اکثراً به صورت رو در رو و مخاطب‌محور است. برنامه‌های بسیار خوب و متعددی در حوزه‌های مختلف پیش‌بینی شده‌است؛

من از همین تریبون خواهش دارم افراد دغدغه‌مند حتما ما را از پیشنهادات قابل اجرای خود بهره‌مند کنند تا این برنامه‌ها را به صورت مستمر اجرا کنیم.

نمایشگاه‌های عفاف و حجاب را در بحث طراحی و دوخت لبا‌س‌های در برگیرنده فرهنگ ما و دارای عفت و حجاب کافی چه برای خانم‌ها و چه آقایان و تکرار نمایشگاه در بازه‌های زمانی و دسترسی عموم مردم به آن نمایشگاه‌ها برنامه‌ریزی شده‌است. همچنین برنامه‌های مختلف فرهنگی، هنری و قرآن و عترت تدارک دیده شده و به محض اینکه شرایط عادی شود و با همراهی سایر دستگاه‌ها اجرا خواهد شد.

فارس: به نظر شما کارهایی که تاکنون انجام شده، کافی هستند یا خیر؟

شریفی: قطعاً کافی نبوده و یکی از مشکلات، عدم هماهنگی دستگاه‌ها بوده‌است. یکی از ویژه‌ترین کارهایی که می‌تواند در این زمینه به ما کمک کند، نظرخواهی و نظرسنجی از افراد دغدغه‌مند واقعی باشد که احساس نیاز کرده و به این نتیجه رسیده‌اند که باید قدم‌هایی برداشته شود. من از همین تریبون خواهش دارم افراد دغدغه‌مند حتما ما را از پیشنهادات قابل اجرای خود بهره‌مند کنند تا این برنامه‌ها را به صورت مستمر اجرا کنیم.

بدحجابی و پوشش نامناسب یک شبه به وجود نیامده که با یک کار ضربتی برطرف شود. مردم ما در معرض این همه تبلیغات نامناسب هستند. باید با بردباری، استمرار و صبر هرچه بیشتر نسبت به ایجاد فضای مناسب برای برنامه‌های فرهنگی هنری در حوزه عفاف و حجاب اقدام کنیم و در برنامه‌ها استمرار داشته باشیم که به تدریج تأثیرات خوبش را ببینیم. همچنین لازم است تمام دستگاه‌های اجرایی که آیین نامه برایشان ارسال شده‌است، در این امر واجب به یاری ما بشتابند و دست به دست هم بدهیم و مشکلات را رفع کنیم.

انتهای پیام/68031/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول