اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

تعیین راهکار تسویه ارزهای صادراتی تا 15 روز آینده/اجازه نمی‌دهیم کسی تسویه ارزی انجام ندهد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: قطعا تا 15 روز آینده راهکاری برای کل کشور در خصوص تسویه ارزهای صادراتی تعیین می‌‌شود.

تعیین راهکار تسویه ارزهای صادراتی تا 15 روز آینده/اجازه نمی‌دهیم کسی تسویه ارزی انجام ندهد

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، محمدرضا پورابراهیمی عصر امروز در نشست فعالان اقتصادی با رئیس سازمان امور مالیاتی کشور اظهار داشت: موضوع مهم تسویه ارزی را دو سه هفته است در دستور کار گذاشتیم و اولین جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم در همین خصوص بوده است که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد 27 میلیارد دلار منابع ارز ناشی از صادرات غیر نفتی به کشور برنگشته،ما درخواست کردیم که گزارش بدهند اشخاص حقیقی و حقوقی و سقف‌های عددی که هنوز به دست ما نرسیده و قرار شده به ما تحویل بدهند و ما ورود کنیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: طبق نشست‌های قبلی در این خصوص از جمله سفر رئیس کل بانک مرکزی در کرمان سه موضوع مطرح شد که اگر کسی به هر دلیلی تسویه را انجام داده و به دلایلی گزارش‌ها نیست، باید طی نامه‌ای به بانک مرکزی ارائه بدهند و راستی‌آزمایی شود.

وی با بیان اینکه نهایتا به هر شکلی در ارتباط با تسویه ارزی یک تعریفی برای آن مشخص کردند، افزود: دوشنبه هفته آینده گزارش آماده شده ارائه و مصوبه شورای گفت‌وگو و جمع‌بندی مجلس و دولت تعیین تکلیف می‌شود.

پورابراهیمی بیان داشت: چون ما در این موضوع اختلاف نظر داریم، درخواست داریم سازمان مالیاتی تعامل و همکاری با فعالان اقتصادی داشته باشد و قطعا تا 15 روز آینده راهکاری برای کل کشور در خصوص تسویه ارزهای صادراتی تعیین می‌‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: در شرایط کنونی باید مشوق‌های صادراتی بگذاریم نه اینکه صادرکننده اصلی ما با برخی رفتارها زده شود البته اجاره نمی‌دهیم یک دلار از ارز کشور در شرایطی که کشور نیاز دارد کسی تسویه ارزی انجام ندهد و با کسی هم تعارف نداریم، اما اگر صادرکننده‌ای به روش‌های مختلف تسویه کرده اما گزارش آن ثبت نشده باشد کمک و همراهی می‌شود.

پورابراهیمی گفت: پیش‌نویس محورهایی برای حل مشکلات در زمینه تسویه ارزی و نحوه تصمیم‌گیری در آینده صادرات غیرنفتی کشور آماده شده و قرار است این پیش‌نویس از طرف اتاق بازرگانی کرمان روز دوشنبه در تهران مطرح شود با حضور رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد، چراکه موضوع ملی است و یک تصمیم‌گیری در خصوص این 27 میلیارد دلار گرفته می‌شود و انشاءالله هم تسویه ارزی اتفاق می‌افتد.

وی در خصوص موضوعات مربوط به حوزه دادرسی در مالیات خاطرنشان کرد: سال گذشته قانون پایانه‌های فروشگاهی را تصویب کردیم و ابلاغ شده و بزرگترین کارها در حوزه مالیات موضوع مالیات بر اساس رویکرد سامانه محور است که از سال آینده ممیز محوری برای همیشه کنار برود و سامانه محوری جایگزین می‌شود.

پورابراهیمی در ارتباط با دادرسی اظهار داشت: اساسا ساختار دادرسی در حوزه مالیاتی را تغییر دادیم، سیستم جدید جایگزین شده که باید اجرا شود، رویکرد سامانه محوری مبتنی بر قانون که سال گذشته تصویب شده و اساس مبنای اخذ مالیات است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: قانون مالیات بر ارزش افزوده ایرادات شورای نگهبان در بخش اول حل شده و اگر با همین رویکرد جلو برود تا پایان تابستان موضوع اصلاح ایرادات شورای نگهبان را برطرف کنیم از ابتدای سال ۱۴۰۰ قانون جدید مالیات ارزش افزوده که خیلی از مشکلات فعالان اقتصادی که الان گریبانگیر است را برطرف می‌کند، اجرایی می‌شود.

پورابراهیمی افزود: با توافقی که هفته گذشته کردیم به زودی اصلاح بندهایی از قانون مالیات‌های مستقیم با هدف ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی را در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار می‌دهیم که انشاءالله تا پایان سال بتوانیم خبرهای خوبی در این زمینه بدهیم.

 وی گفت: مالیات بر سود سپرده‌ها الان امکان اجرای آن در کشور نیست چرا که در کشور ما نرخ تورم بالاتر از نرخ سود سپرده است در صورتی که در دنیا به این شکل نیست، ترخ بازده واقعی در اقتصاد واقعی ایران از سود سپرده منفی است و عملا سازگار نیست لذا اگر مثل دنیا  نرخ سپرده‌ها بیشتر شود و نرخ تورم کم شود آن وقت مالیات بر سود سپرده‌ها در  اقتصاد می‌تواند عملیاتی شود .

انتهای پیام/3388/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول