اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

لغو حج تمتع «سال 99»اعزام 2835 زائر گلستانی را به تعویق انداخت/ 32 هزار زائر در صف انتظار

مدیرکل حج و زیارت استان گلستان با اشاره به لغو مناسک حج از سوی وزارت عربستان گفت: شیوع کرونا سفر معنوی حج تمتع را برای 2 هزار و 835 زائر گلستانی به تعویق انداخت، در صورت عدم انصراف زائران، سفر حج آنها برای سال 1400 محفوظ است.

لغو حج تمتع «سال 99»اعزام 2835 زائر گلستانی را به تعویق انداخت/ 32 هزار زائر در صف انتظار

سیدعلی میرقاسم‌پور صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: در حج تمتع امسال قرار بود 2 هزار و 835 نفر در قالب 21 کاروان «15 کاروان اهل سنت و 6 کاروان شیعه» به سرزمین وحی اعزام شوند، که به دلیل شیوع کرونا وزارت حج عربستان برگزاری مناسک حج را لغو کرد.

وی با اشاره به اینکه سازمان حج و زیارت برنامه‌ریزی‌های لازم را برای اعزام زائران انجام داده بود، تصریح کرد: ما چاره‌ای نداشتیم جز اینکه مطابق قراردادهایی که با وزارت حج عربستان و اسکان زائران در آن کشور عمل کنیم، با توجه به اینکه روند ثبت‌نام و بخشی از معاینات پزشکی زائران، اخذ گذرنامه و مدارک انجام شده بود.

* حج تمتع در سال 1400 انجام می‌شود

مدیرکل حج و زیارت استان گلستان افزود: نیت سازمان حج و زیارت اعزام زائران به سفر حج با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بود در این زمینه منشور بهداشتی در قالب 150 بند ترسیم شد تا زائران مرحله به مرحله بر اساس آن موارد قبل، حین و بازگشت از سفر حج را رعایت کنند اما کشور عربستان به پیشنهاد هیچ کشوری اعتنا نکرد و نهایتا به صورت یکطرفه مناسک حج را تعطیل کرد.

میرقاسم‌پور در پاسخ به این سوال که اعزام زائران حج امسال مربوط به ثبت‌نام کنندگان چه سالهایی بوده است، گفت: افرادی که سال 1386 ثبت‌نام کرده بودند قرار بود راهی سرزمین وحی شوند، ثبت نام کاروان شیعه تا آبان 1386 اعلام شده بود و اهل سنت تا خرداد 1386 اعلام شده بود.

وی با بیان اینکه زائران حج تمتع هیچ نگرانی برای اعزام نداشته باشند، ابراز کرد: زائرانی که درخواست دریافت هزینه سفر حج را نکنند، روند اعزام حج تمتع آنها به سال آینده موکول خواهد شد.

*هیچ افزایش قیمت برای اعزام حج تمتع زائران نخواهد شد/ زائران برای انصراف عجله نکنند

مدیرکل حج و زیارت استان گلستان گفت: با تصمیمی که شورای عالی حج گرفته و رئیس سازمان حج اعلام کردند زائران عزیز با همین ترکیب و قیمت اعلام شده برای سال 1400 به سرزمین وحی اعزام می‌شوند.

میرقاسم‌پور با اشاره به اینکه بر اساس آنچه اعلام شده هیچ افزایش قیمت برای اعزام حج تمتع زائران نخواهد شد، افزود: هر تغییراتی که صورت بگیرد از طریق مدیران کاروان‌ها به زائران اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی در خصوص اینکه ممکن است سال آینده برخی زائران توانایی جسمانی نداشته باشند و یا در قید حیات نباشد برای انصراف از سفر حج چه اقداماتی باید انجام دهند، گفت: توصیه ما به همه زائران این است که انصراف ندهند کسانی که صحت جسمی و توانایی مالی دارند هیچ نگران نباشند تمام تلاش سازمان حج این است که قیمت ارز تثبیت نگه داشته شود و زائران با همین قیمت در حج 1400 از آن استفاده کنند.

میرقاسم‌پور ابراز کرد: اگر احیانا زائران به هر دلیلی قصد انصراف دارند باید فرم‌های مخصوصی که در اختیار مدیران کاروان‌ها قرار گرفته را دریافت و نسبت به تکمیل آن اقدام کنند تا پول آنها در حسابشان واریز شود.

وی بیان کرد: کسانی که در کاروان‌ها ثبت‌نام کردند و قصد انصراف دارند خیلی عجله نکنند و صبوری به خرج دهند و حتما با مدیران کاروان مشورت بگیرند.

* 32 هزار زائر ثبت‌نامی در لیست انتظار برای جایگزینی

مدیرکل حج و زیارت استان گلستان با اشاره به اینکه 32 هزار زائر ثبت‌نامی در لیست انتظار برای جایگزینی هستند، گفت: در این فاصله زمانی از مدیران کاروان‌ها خواسته شده که ارتباط خود را تا برگزاری موسم حج سال آینده با زائران قطع نکنند و از طریق فضای مجازی، برگزاری کلاس‌های آموزشی و ارتباط با روحانی و مدیر کاروان به سوالات آنها پاسخ داده شود.

میرقاسم‌پور در خصوص وضعیت اعزام زائران به حج عمره گفت: تصمیم سازمان حج و زیارت این بوده که امسال با مذاکراتی که با وزارت حج عربستان انجام دادند این اتفاق بیفتد که این مهم بستگی به شرایط دارد و باید منتظر باشیم که بعد از ایام محرم چه شرایطی پیش خواهد آمد.

انتهای پیام/83001    

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول